Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 5923
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rijden in multitractie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 07 aug 2015 :  21:49:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo beste medespooorders. Sinds enkele dagen heb ik het "rijden in multitractie" ontdekt en ik vind het heel leuk. Het was eigenlijk een luxe probleem: te veel locs voor te weinig spoor. Ook helpt het die ene loc om die ene lastige wissel goed door te komen. Maar nu mijn vraag: alles werkt prima en het is mooi om te zien hoe koploper de snelheid van de "knecht" steeds aanpast aan die van de "baas". Het ontloopt elkaar steeds heel weinig, maar de ijking van de betreffende locs is duidelijk verschillend. Hoeveel kilometer/uur verschil is nog acceptabel voordat een of beide locs er problemen mee krijgen? Ik vraag dit ook omdat ik onlangs een echte doorgebrande motor heb gehad. Ik snap nog steeds niet waarom maar dat is een ander verhaal. Ik zie jullie antwoorden graag komen, waarvoor alvast dank. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  20:02:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Mijn persoonlijke ervaring is dat een paar kilometer verschil geen problemen veroorzaakt.
Heb net even gekeken, maar mijn tractie treinen hebben ook geen 1 op 1 snelheid per stap, erger nog, er zit in diverse bereiken zelfs meer dan 3 km verschil in. En die rijden al jaren zo zonder dat dit tot ongewenste situaties heeft geleidt.

Een motor doorbranden komt veelmeer door vervuiling door koolstof en vettigheid. Motoren moeten wel geregeld van Koolstof worden ontdaan want dit veroorzaakt ook storingen in je decoder waardoor deze niet meer juist cq te laat reageert op commando's
Daarnaast is het zo dat als de decoder overbelast raakt deze in storing valt en dit d.m.v. knipperende frontseinen kenbaar maakt.

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  22:36:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob. Dank voor je reactie en fijn te horen dat het verschil kennelijk niet zo'n probleem is. Ja, dat schoonmaken lijkt me wel heel goed. Ik laat de locs soms op een testbaantje even wat "rondjes draaien" om de zaak gangbaar te houden. Die doorgebrande motor was van een gloednieuwe loc dus daar zal wel iets mis mee zijn geweest. Ik be wel een nieuwe gekregen hoor. Mvrgr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 08 aug 2015 :  22:59:54  Toon profiel  Reageer met citaat
HEB gekregen .... Ik heb net nog eens kritisch naar de snelheden gekeken en 3 verschil komt inderdaad verscillende keren voor maar ook één keer een verschil van 5. Zou opnieuw ijken zin hebben? Mvrgr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  00:35:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Niet geschoten is altijd mis. Je kan dat ook beïnvloeden als je CV5 en CV 6 aanpast (DCC).

Het is een bekend gegeven dat nieuwe locs nogal eens in de olie zwemmen. Dus helemaal vreemd komt het me niet voor. Echter ben wel nieuwsgierig wat voor merk loc dat was?



Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal

Bewerkt door Rob Fongers op 09 aug 2015 00:35:42
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  11:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob. Dat was een Fleischmann, uit een startpakket.
Ik heb van alle locs CV5 en 6 al aangepast. Ik kijk eerst wat een bepaalde loc in het grootbedrijf als maximum snelheid heeft en doe dan in het ijkproces steeds één meting op de maximale decoderstap (28) en stel zo proefondervindelijk de waarde voor CV 5 vast . Daarna doorloop ik het hele ijkproces tot 10 of 15 km/u. CV 6 zet ik op ca 60% van CV 5. Ik weet niet of je nog (betere) tips hebt? Ik ben ook al wel eens bezig geweest met die andere manier via CV 51 of zo, maar dat vind ik erg ingewikkeld. Groeten, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  11:20:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Nee is ook de manier die mij het best lijkt en waarmee ik de beste ervaringen heb.


Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  13:18:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob en Jan,

Ik gebruik ook de ijkmethode zoals jullie beschrijven. Ik zet echter CV6 op circa 30% van CV5. Dat geeft een holle snelheidscurve, zodat de snelheidsstappen bij lage snelheden klein zijn en bij hogere snelheden groter. Dat geeft over het algemeen een mooi rijgedrag.
Verder tune ik bij de LokPilot 4.0 de motoren en de decoder altijd met CV51 - CV56. Eerst een autotune en dan fijnregelen. Met CV53 bepaal je dan de maximum snelheid.
In het bijgevoegde bestand (in het Duits) staat goed beschreven hoe de finetuning in zijn werk gaat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Download Attachment: TunenLopi4.pdf
152,82 KB

Bewerkt door phdirk op 09 aug 2015 13:22:10
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  20:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk. Dank voor je inbreng en de uitleg voor het auto-tunen. Dat ga ik in ieder geval eens een keer proberen. Overigens had ik een denkfout gemaakt: ik zet CV 6 ook op ca 30 % van CV 5 ....... Gr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  22:08:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Oei, ik raak verslaafd aan het rijden in multitractie .....
Ik heb nog een vraag: zoals beschreven in de handleiding bepaalt Koploper welke loc "baas" wordt en welke "knecht(en)". Moet de "baas" ook voorop rijden, dus als eerste loc, of maakt dat niet uit? Reageren de bezetmelders alleen op de "baas" of ook op de "knecht(en)" ? Bedankt voor jullie reacties, Gr Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 09 aug 2015 :  22:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Er is geen verschil wie er voor rijdt. Kan zelfs een gedetecteerde wagon zijn. Het gaat erom dat er een detectie plaatsvind.

En de discussie van wie er voor moet rijden omdat er bvb een sneller is als de ander is m.i. helemaal zinloos gewoon doen wat jezelf het leukste vindt

Grtzz Rob


Geen gelul >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 17 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 10 aug 2015 :  14:27:16  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, bedankt Rob. We gaan het weer proberen.

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 10 aug 2015 :  21:24:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de betreffende locs (drie stuks) toch eens op de volgende manier getest: ik heb ze aangemeld voor multitractie, maar vervolgens de locs ca 50 cm uit elkaar gezet om te zien of hun snelheid niet alleen theoretisch maar ook fysiek gelijkmatig zou verlopen. Dat was fysiek niet het geval. Dus nu heb ik alle locs opnieuw het ijkproces laten doorlopen met als uitgangspunt het gemiddelde van voor- en achteruit. Daarna dezelfde test en nu rijden de locs met een bijna gelijkmatige snelheid achter elkaar aan, dus zijn ze klaar voor "echte" multitractie. Groet, Jan

Spoor N, Fleischmann Piccolo, Minitrix, Arnold, Roco, ECoS 2, RoSoft
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 aug 2015 :  22:25:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Je bevindingen kunnen goed kloppen. Het ijken op het gemiddelde van voor en achteruit middelt verschillen tussen voor en achteruit rijden uit, terwijl dat bij het ijken in één richting mogelijk wordt vergroot. Ik ijk altijd via het gemiddelde en dat levert keurige snelheden op.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina