Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 5256
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Extren tabeau 1 knops bediening
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 berichten

Geplaatst - 17 mrt 2014 :  22:07:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Beste mensen.

Ik ben dan eindelijk al een tijdje (jaartje) bezig met daadwerkelijk mijn modelbaan Blausee-Mitholz op te bouwen met Koploper (voorheen testbaantje gehad)Het rijdt prima en ben het onderstaande aan het testen.

Mijn plan is om een aantal treinen (stuk of 5) in het schaduwstation op te bergen en alleen op te roepen via een druk op de knop. Dat werkt prima met extern tableau via één knop bediening.
Eén knop bediening werkt met "stop lok" in rijwindow.

Nu heb je een hele handige F11 en F12 om alle rijwindows op "stop lok" te zetten dan wel van "stop lok" op te heffen.
Bij inregelen of bij herstellen van calamiteiten werkt dat erg handig.

Echter bij F11 worden alle "stop lok" opgeheven, ook van de treinen die onder het extern tableau staan en dat is niet mijn bedoeling.
Dan gebeuren er dingen die ik absoluut niet wil. Die treinen mogen echt alleen maar rijden als ik op het (bezet meld) knopje gedrukt heb, niet eerder
F12 kan ik dus wel gebruiken maar F11 (opheffen) niet meer.

Is daar nog ergens een mouw aan te passen of moet ik er mee leren leven dat ik F11 niet meer kan gebruiken.

Mvg, Johan de Reuver

P.s. een ieder gebruikt functies in Koploper op zijn eigen manier zo ook waarschijnlijk deze toepassing van extern tableau. Extern tableau is nl ook niet uit te schakelen.

Mvg, Johan

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2014 :  09:35:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Je kan het ook oplossen door een extern knopje (of schakelaar op het scherm) te koppelen aan een variabele route die een richtingsverbod heeft.
Zodra dan het knopje/schakelaar aan staat zal de trein niet vertrekken.

Dit doe je door het knopje te koppelen aan een logische actie die waar wordt als het knopje aan staat.
Aan de variabele route koppel je dan de logische actie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2014 :  18:07:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Wim,

Dank voor je reactie, er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden.
Werkt dat ook voor vaste route?

Het is nl mijn bedoeling die treinen volgens een vaste route te laten rijden.
TGV en DB 103 met TEE stam rijden dan op oproep 1x hun rondje en eindigen weer op hun eigen opstelspoor (in de berg).
Aushubzug, Bauzug en Cementzug kan ik oproepen welke dat vertrekken naar het station Blausee-Mitholz. Daar aangekomen rangeer ik zelf handmatig. Daar weet Koploper niks van.
Bij vertrek van Mitholz wordt de trein weer aangemeld bij Koploper en rijdt weer naar beneden volgens vaste route waarbij de trein zijn eigen opstelspoor weer opzoekt.

Van de 5 treinen kan er maar één tegelijk opgeroepen worden. Ze rijden dus tussen de rest van de treinen door welke wel automatisch rijden.

Ik hoop dat de bedoeling zo duidelijk is.
Ik zal testen met logische actie. Als dat beter werkt zal ik de drukknoppen die ik nu heb moeten vervangen door schakelaars.

Dank voor de inbreng!

Mvg, Johan

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2014 :  18:09:59  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Blausee-Mitholz



Nu heb je een hele handige F11 en F12 om alle rijwindows op "stop lok" te zetten dan wel van "stop lok" op te heffen.
Bij inregelen of bij herstellen van calamiteiten werkt dat erg handig.





Hallo Johan,

Je kan voor stoppen toch ook op F6 drukken en voor rijden weer op F8, dan blijven de vinkjes "stop lok" in het rijwindow staan.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2014 :  18:11:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Je hoeft de drukknoppen niet te vervangen door schakelaars.
De logische actie omkeren is voldoende, dan wordt de logische actie onwaar als je hem indrukt en mag de trein vertrekken doordat de variabele route niet actief wordt.

Werkt overal op, ook vaste routes, zelf doe ik het met schakelaars in het scherm en met schakelaars op een extern tableau.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 18 mrt 2014 18:12:54
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2014 :  19:52:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Wim dank voor de input!
Ik heb het inmiddels werkend met logische actie op de bestaande drukknoppen.
Geweldig dat je door het forum een bredere kijk krijgt in de oplossingen!
Weet nu hoe ik verder kan bouwen!

Ook Jan bedankt voor de reactie.

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2014 :  23:15:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Na testen heb ik uitgebreid en rijdt perfect.
Logische actie werkt uiteindelijk ook mooier dan extern tableau in mijn ogen.
Wim nogmaals dank voor de tip!

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2014 :  14:14:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Dat vindt ik zelf ook vandaar dat ik het op deze manier heb opgelost.
Ik kan zelfs kiezen tussen schakelaars op het scherm of externe drukknoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 23 mrt 2014 14:15:42
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina