Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 170 / Bezoekers Vandaag: 720
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Trein remt niet af in (dynamisch) blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pj0tter

15 berichten

Geplaatst - 07 feb 2014 :  23:17:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, ik heb een probleem met het netjes afremmen in blokken en pieker me de hele avond al suf......

Wat is het geval. Om treinen een beetje in te laten rijden en ze te leren remmen heb ik standaard rondje (niet een vaste route geprogrammeerd maar andere sporen handmatig geblokkeerd) de route is blok 8 --> 9 of 10 --> 13 --> 14 of 16 waarbij blok 14 en 15 een dynamisch blok zijn. Blokkeer ik blok 9 en 10 dan zou ik verwachten dat de trein in blok 8 bij binnenkomst netjes afremt tot de stopsectie, dit is niet het geval. Hij rijdt rustig op tempo door tot de stopsectie . Blokkeer ik blok 13 zelfde gedrag in blok 9 en 10 . En nu het aparte in blok 16 gaat de lokomotief wel netjes afremmen (????) en in het dynamische blok 14/15 weer niet blijft ie op volle snelheid rijden óók als blok 15 geblokkeerd is.

Je zou toch verwachten dat ie in elk blok netjes afremt, net zoals in blok 16. V.w.b. het dynamische blok 14/15 als dat geheel vrij is rijdt de trein toch door tot de bezetmelder in blok 15 stopt dan, rijdt een stukje terug tot de bezetmelder weer vrij is en stopt, toch? Uiteraard zou de trein ook moeten remmen.

Zoals ik zei ik word er tureluurs van, heb volgens mij alles al vergeleken, blok 16 waar ie wel remt met alle andere blokken, dat staat allemaal gelijk, WAAR o WAAR ga ik hier de fout in?

Ik zal een plaatje van de baan uploaden alsmede de bck file van Koploper....

Alvast bedankt.....

M. vr. grt.

Peter Boven

Download Attachment: Warsberg.bck
82,88 KB

Download Attachment: niet-afremmen-in-blok.jpg
87,51 KB

Bewerkt door pj0tter op 07 feb 2014 23:25:57

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  12:01:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Kijk eens bij onderhouden blokken > eigenschappen blok 9 en 10 t.o.v. blok 16 > bezetmeldingen > en dan het pop-up menu.
Bij blok 9 en 10 heb jij "start afrem gemiddelde" bij het tweede bezetmeldpunt staan. Dan valt er al niets meer af te remmen omdat dat ook de stopmelder is.
Bij blok 16 staat dat wel zo om netjes af te remmen.

Tja en dan blok 8, hier lijkt dat wel goed ingevuld. Je zou de volgorde van de bezetmelders van blok 8 nog eens kunnen controleren, meer kan ik zo 1 2 3 ook niet verzinnen.

Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  12:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Huchshorn

Hallo Peter,

Kijk eens bij onderhouden blokken > eigenschappen blok 9 en 10 t.o.v. blok 16 > bezetmeldingen > en dan het pop-up menu.
Bij blok 9 en 10 heb jij "start afrem gemiddelde" bij het tweede bezetmeldpunt staan. Dan valt er al niets meer af te remmen omdat dat ook de stopmelder is.
Bij blok 16 staat dat wel zo om netjes af te remmen.

Tja en dan blok 8, hier lijkt dat wel goed ingevuld. Je zou de volgorde van de bezetmelders van blok 8 nog eens kunnen controleren, meer kan ik zo 1 2 3 ook niet verzinnen.

Groeten Jan



Dag Jan

Ik ga na het schaatsen er eens even naar kijken,

Afrem gemiddelde pas bij 2-de punt, afrem minimum bij 1ste punt, als die 2 verschillen welke heeft dan de hoogste prio, in mijn geval afrem gemiddeld 2-de punt afrem minimum 1-ste welke volgt ie dan op?

Dat dynamische blok blijf ik een probleem vinden, als je wat zoekt op het forum lees je stukjes dat ie bij de 2-de bezetmelder langzaam terug moet rijden totdat ie weer vrij is maar dat gebeurd dus niet, hij komt met volle vaart aanrijden en stopt dan (schiet een eind door, en dat laatste kan ie niet gebruiken, komt ie op een wissel)

Na goed ik ga eens even kijken...... en bericht dan weer.

Bedankt voor je reactie

Peter

Bewerkt door pj0tter op 08 feb 2014 12:54:24
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  13:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet niet of dat terugrijden ook gebeurt als de blokgroep maar uit één blok bestaat. Nooit uitgeprobeerd. Echt nodig is dat ook niet, want dat terugrijden is alleen om de stopmelder vrij te krijgen, zodat die voor andere sporen gebruikt kan worden. Als de melder maar voor een spoor van toepassing is, mag die melder gewoon bezet blijven.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  16:04:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Ik weet niet of dat terugrijden ook gebeurt als de blokgroep maar uit één blok bestaat. Nooit uitgeprobeerd. Echt nodig is dat ook niet, want dat terugrijden is alleen om de stopmelder vrij te krijgen, zodat die voor andere sporen gebruikt kan worden. Als de melder maar voor een spoor van toepassing is, mag die melder gewoon bezet blijven.

Huub



Zo de eerste 3 medailles zijn binnen . Het afremmen in de overige blokken gaat nu goed, afremmen in het dynamische blok echter niet. Terugrijden niet bij één blokgroep, hhmm is iets voor te zeggen maar waarom remt ie dan niet af?
En nog zoiets, als ik blok 15 blokkeer (handmatig) dan blijft ie blok 9/10 staan, blok 13 mag ie niet stoppen (is te kort). De treinlengte is 125 cm, blok is 175 cm en toch zegt ie dan dat de trein te lang is..... ("Past niet in (reeks) blokken!(13)"

Om gek van te worden Documentatie nog maar eens goed doornemen of er moet iemand zijn die dit probleem herkent, of wat waarschijnlijker is een fout in mijn configuratie van koploper m.b.t. het dynamische blok


Peter

Bewerkt door pj0tter op 08 feb 2014 16:37:50
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  17:35:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Dynamisch blok heeft toch maar 1 melder? Netjes remmen zal daar nooit gebeuren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  18:34:37  Toon profiel  Reageer met citaat
[quote]Oorspronkelijk geplaatst door n160weer
Hoi Peter

In de genoemde blokken mag 120km/u gereden worden.
Dit is misschien wat hoog. Ik heb dit zelf op 60km/u staan.
En bij de sporen waar toch te ver wordt doorgereden heb ik de wissel ervoor laten schakelen. Dit om problemen te voorkomen.
En inderdaad wanneer je een blok handmatig blokkeer dan werkt het andere blok ook niet. Probeer het eens door het blok te blokkeren met een trein lengte. Ik kan het hier niet testen voor je, dus even zelf proberen. (bij alle blokkades).



Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  21:35:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Dynamisch blok heeft toch maar 1 melder? Netjes remmen zal daar nooit gebeuren.

Mvg,
Paul.



Een dynamisch blok slechts 1 melder? Dat snap ik even niet. Of heb ik het dan verkeerd omschreven, het gaat erom dat in het blok nu 2 treinen achterelkaar kunnen/mogen/moeten staan. In de oude situatie was blok 15 één blok dit zijn er nu 2 (14 én 15) m.b.v. dynamisch bloklengte kunnen er nu 2 treinen i.p.v. 1 trein stilstaan. In de help bij koploper staat het netjes omschreven hoe je het e.e.a moet maken of op pagina 347 van het worddocument van Koploper

Blok 14/15 is zo'n blok en heeft bij binnenkomst een lichtsluis en bij de stopsectie ook.

Blok 28/30 en 29/31 is ook zo'n dynamisch blok, hier kunnen dan 4 i.p.v. 2 treinen geparkeerd worden. Hier heb ik overigens het zelfde gedrag, hier ook een lichtsluis bij begin en eind van het blok.

Uit de helpfile.....
"Stel alleen het bovenste spoor in het schaduwstation is helemaal leeg en alle andere blokken zijn bezet. Als een trein nu aankomt rijden vanaf links rijdt deze door de eerste lichtsluis heen totdat deze bij de tweede lichtsluis komt. Hier zal de trein stoppen. Echter nu zal de trein met de minimum snelheid een stukje achteruit rijden totdat de tweede lichtsluis weer vrijkomt."

Een dynamisch blok heeft dan toch 2 melders, één voor binnenkomst en één bij de stopsectie, precies zoals omschreven. Dus ik snap even de niet de opmerking/vraag "Dynamisch blok heeft toch maar 1 melder?"

Peter

Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  22:07:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat ik het al gevonden heb, iets verderop in de docu las ik nog iets over blokgroepen, blok 30 en 31 moesten nog als blokgroep gemaakt worden even niet aangedacht. Wanneer er nu een trein stopt gaat deze inderdaad een stukje terug . V.w.b. de snelheid (danwel afremmen) werkt dat in een dynamisch blok niet? Zo nee dan beperk ik de snelheid wel.

Ga nu even test rondjes rijden en zien of het werkt. Bedankt zover voor het meedenken.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 feb 2014 :  22:14:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Peter,

Blokken die slechts 1 melder hebben en die heb je heel veel in je sporenplan zitten zal een trein nooit eerst afremmen, die zal op de melder aankomen met volle snelheid en dan gelijk naar snelheid nul gezet worden , soort noodstop.
Wil je een trein netjes laten afremmen in een blok heb je minimaal 2 melders nodig per blok. Bij dynamische blokken gaat dat niet want die werkt met 1 melder per blok, dus daar zal je de baanvak snelheid moeten aanpassen. De snelheden die je nu hebt opgegeven zijn die van een race circuit.
Verder zitten er in je database zoveel vreemde dingen dat ik besloten heb er verder inhoudelijk niets mee te doen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

pj0tter

15 Posts

Geplaatst - 09 feb 2014 :  01:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Peter,

Blokken die slechts 1 melder hebben en die heb je heel veel in je sporenplan zitten zal een trein nooit eerst afremmen, die zal op de melder aankomen met volle snelheid en dan gelijk naar snelheid nul gezet worden , soort noodstop.
Wil je een trein netjes laten afremmen in een blok heb je minimaal 2 melders nodig per blok. Bij dynamische blokken gaat dat niet want die werkt met 1 melder per blok, dus daar zal je de baanvak snelheid moeten aanpassen. De snelheden die je nu hebt opgegeven zijn die van een race circuit.
Verder zitten er in je database zoveel vreemde dingen dat ik besloten heb er verder inhoudelijk niets mee te doen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Dag Wim, dank voor je kritische noot!

Het is een baan in opbouw (was misschien even het vermelden waard geweest) dus ja het kan zijn dat er blokken zijn waar 1 melder inzit of waar de definitie niet van klopt. Het deel waar al treinverkeer mogelijk is zitten overal 2 melders, 1 voor binnenkomst en 1 voor de stopsectie, het afremmen gaat daar prima, niks geen noodstop! Verder zijn er een 2-tal blokken (lengte minder dan 40 cm) die ik bewust geen 2 melders heb gegeven (m.i. overbodig), de trein kan/mag daar ook niet stoppen (11, 12 en 13 bijvoorbeeld).

Dynamische blokken een beperkte bloksnelheid opgeven heb ik inmiddels gedaan.

Racebaan snelheid? Ik zie het niet terug als ik een paar treinen laat testrijden ...... Remmen netjes af, trekken langzaam op de ene sneller (sneltrein) dan de andere (goederentrein) precies zoals ingesteld, wissels worden prima gezet treinen wachten op elkaar beperkte baanvaksnelheid, goederentreinen die bij het toekomstig station een lagere maximale snelheid hebben dit zie je duidelijk terug op de baan, zo zoemen ze 10 - 20 - 30 minuten foutloos en netjes (soms even een ontsporingkje), ik heb dus geen reden tot klagen.

Ik leer graag meer van Koploper, dus geef eens een paar voorbeelden van die vreemde zaken die je ziet/zag. Daar zal ongetwijfeld een verklaring voor zijn (baan in opbouw!?) ........ Dat is dan misschien ook gelijk het nadeel van het overigens prima functionerende Koploper, je kunt op zoooveeelll plaatsen zaken instellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 09 feb 2014 :  09:27:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:


Dat is dan misschien ook gelijk het nadeel van het overigens prima functionerende Koploper, je kunt op zoooveeelll plaatsen zaken instellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet.

Peter




Hallo Peter,

De kunst is om er dan af te blijven, als je niet precies weet wat de gevolgen zijn, wanneer je instellingen gaat veranderen.
Zeker bij zaken waar al een default waarde staat ingevuld, kun je dat beter laten staan en eerst eens kijken hoe dat rijdt.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina