Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 131 / Bezoekers Vandaag: 877
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 selectie van welke trein mag rijden.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 30 jan 2014 :  14:54:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Rond het rijden van mijn draaischijf heb ik een variabele route aangemaakt met in totaal 5 blokken.
74 is draaischijf.
69 en 70 voor lok verzorging.
76 en 78 voor lokloods.

Trein mag all deze blokken gebruiken.
van 74 kan ik naar 69, 70, 76 en 78, maar mag niet terug naar spoor waar hij vandaan komt.
In 69, 70, 76 en 78 mag hij alleen naar 74, waarbij een richting wissel nodig is.
op de sporen 69, 70, 76 en 78 stopt de trein tussen de 5 tot 10 seconden.

Met 2 treinen rijden ze steeds de een na de ander. Want die stopt moet 5 tot 10 sec wachten, en de ander heeft dat al gedaan en wacht intussen totdat de draaischijf blok vrij is. Dan gaat die weer rijden. Voor dat die de draaischijf weer af is zijn de 10 sec van de eerste al om. Dus als de schijf leeg is komt deze er gelijk weer op.

Dit werkt prima, beide loks rijden steeds om en om, en alle blokken worden zeer regelmatig gebruikt.

Echter, gisteren een derde lok er op gezet. Ze gaan allemaal 1 keer rijden, schijf op, ander spoor er weer af, volgende lok, schijf op, er weer af, volgende lok, schijf op, er weer af. Daarna gaan maar 2 van de 3 loks om en om rijden. De derde blijft de melding geven, blok niet vrij. Heeft 45 minuten gereden, en 1 lok is al die tijd niet meer aan de beurt gekomen.

Heb hetzelfde ook al wel eens op mijn opbergsporen gezien waar verschillende treinen weggestuurd worden als hun wachttijd afgelopen is. Maar dan kan het ook voorkomen dat de meeste treinen al 2, 3 of zelfs 4 keer rond geweest zijn terwijl een andere maar staat te wachten met de melding, geen blok vrij.

Hoe bepaald koploper welke trein rijden mag. Past opzich natuurlijk wel bij willekeurig rijgedrag, daarbij kan ook betekenen dat een trein lang stilstaat. Een volgende keer is het weer een ander, of geen een, maar vraag me wel af hoe koploper die beslissing maakt?
En of daar controle op mogelijk is. first in first out wil ik niet. Moet niet altijd dezelfde volgorde van treinen hebben.

Groet,
Roelco

IBKop

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  16:34:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco, kijk even wat je onder het menu "rijden" onder voorangsregeling hebt staan. Dit kun je voor jouw toepassing het best op geheel willekeurig zetten.

Vr.gr. Jos
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  17:06:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roelco,
Willekeurig is niet zo willekeurig als het lijkt. Het kan dan voorkomen, dat een loc dan "toevallig" heel lang niet aan de beurt is. Ik los dit gewoonlijk op met eeen logische actie en telfunctie , bijv.: logische actie: loc x is in blok y; telfunctie: loc x is 1 x in blok y geweest; in de telfunctie verhoog je de logische actie, waardoor een vinkje voor de logische actie wordt geplaatst (zie logische acties onder het trekmenu Rijden). In je vaste of variabele route kun je dan opnemen, dat die loc afhankelijk van de stand van de logische actie wel of niet naar de draaischijf mag, zodat een andere loc dat wel (of niet) kan doen. Je moet wel zorgen, dat de telfunctie op een geschikte plaats gereset wordt, anders kan loc x natuurlijk nooit meer de draaischijf op. Dat kan even zoeken zijn, waar je zo'n plek vindt, maar het lukt (mij) altijd. Zo kun je altijd regelen, welke loc, wanneer de draaischijf op mag. Je hoeft het aantel keren niet te beperken tot 1. Je kunt ook een ander getal kiezen.

Veel plezier ermee.
Mvrgr
Carel Richters
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  21:21:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk ook eens naar voorrang verhogen in aanvullende blok gegevens. Hier kan je ook treinen die lang wachten in verhoogde voorrang zetten zodat deze weer gaat vertrekken. Als de trein gaat rijden vervalt de verhoogde voorrang weer.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  22:18:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Die optie was ik nog niet eerder tegen gekomen. Die staat bij mij op moment op:
Op basis onderstaande lijst.

Hoe die lijst samengesteld is is mij nog niet helemaal duidelijk.
Kan eens kijken wat geheel willekeurig oplevert, maar zie daar ook de optie minst gereden afstand of minst gereden tijd. Dus misschien daar eens mee spelen.

Paul,

Bedankt, die optie gebruik ik op enkele punten inderdaad al wel. Nog niet in de blokken rond de draaischijf, wel bij andere blokken waar ze soms wat te lang bleven staan, en wat een beetje een blokkade oplevert op die punten. Rond de draaischijf is het ook weer niet zo erg als 1 trein wat langer in de loods blijft dan de andere.

Allen bedankt voor je bijdrage, ga nog weer eens wat spelen hiermee.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

IBKop

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 30 jan 2014 :  23:05:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

de volgorde in de lijst kun je wijzigen met de pijltjes aan de rechterkant van de lijst. Je kunt een loc markeren en met de pijltjes hoger of lager in de lijst zetten en daarmee de optie "op basis onderstaande lijst" beïnvloeden.
Vr.gr. Jos
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 01 feb 2014 :  21:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Dat had ik al wel gezien. Maar heb hier nooit iets aan veranderd. Dus ergens heeft koploper zelf de lijst een keer samengesteld, op basis van iets? Maar wat zou ik niet weten. Heb ik nog niet kunnen ontdekken, maar ook nog niet zo heel erg intensief naar gekeken.

Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina