Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 147 / Bezoekers Vandaag: 1971
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 probleempjes met vaste routes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 04 mei 2013 :  19:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Voor demonstratie doeleinden heb ik een tweetal vaste routes gemaakt:
- een voor een stoomloc met passagiersrijtuigen, die nadat hij zijn rijtuigen langs een perron heeft neergezet naar een verzorgingsplaats met draaischijf rijdt, daar wordt verzorgd (water innemen en kolen laden),gekeerd en terug rijdt naar het station om de rijtuigen via omlopen op te halen voor een nieuwe rit; deze vaste route heet: "Demo BR50 draaischijf omlopen.
- een voor een dieselloc, die de rijtuigen vanuit zijn depot komt ophalen voor een pendelrit naar een volgend station, daar omloopt, de rijtuigen terugbrengt naar het vorige station, de rijtuigen klaar zet om te worden opgehaald door de stoomloc en vervolgens terugkeert naar zijn depot; deze vaste route heet: "Rangeerlocs nr 109/27 omlopen/nr 3/79 en 20".

Het gaat best aardig, maar in de vaste route van de BR50 worden de wissels van blok 71 naar blok 4 te laat gezet, namelijk als de loc voorbij wissel 17 is. Het vreemde is, als ik een test route laat beginnen in blok 102, of een later blok (zie vaste route "Test"), dan worden die wissels wel tijdig gezet en oorspronkelijk gebeurde dat ook in de route voor de BR50, maar nu niet meer.

In de route van de rangeerlocs treedt er soms een probleempje op bij het rijden van blok 107 naar 17. De bedoeling is, dat de rangeerloc de rijtuigen ophaalt; hij moet dus na het keren doorrijden naar de bezetmelder, waar de rijtuigen staan; de ene keer doet hij dat perfect en de andere keer rijdt hij na het keren een paar centimeter en keert dan abrupt zonder bij de bezetmelder te zijn geweest.

Aan beide verschijnselen kan ik geen touw vastknopen. Waarom doet de rangeerloc het de ene keer goed en de andere keer niet. Waarom worden die wissels in het ene geval op het juiste moment gezet en in het andere geval niet. De testroute is gekopieerd uit de route voor de BR50 en het 1e deel is weggehaald. Dus de testroute is exact gelijk aan het tweede deel van de vaste route van de BR50.

Dan nog een vraagje: de draaischijf is van Roco, dus slechts 28 cm lang. De BR50 past er precies op, dus het is precisie werk. Ik kan de draaischijf nog niet programmeren, omdat ik nog te weinig aansluitsukken heb, dus vooralsnog gaat het keren handmatig via de centrale (CS1R). Ook kan ik nog geen bezetmelder inzetten voor de draaischijf. Om de loc toch zonder problemen de draaischijf op te laten rijden kan ik hem in de vaste route vanuit de stopmelder van blok 102 (of 103) een aantal cm door laten rijden. Dit bleek geen oplossing te zijn. Welk aantal cm ik ook opgaf, de loc trok er zich niets van aan, of hij stopte abrupt , of hij schoot over de draaischijf heen. Veel effectiever was om na de bezetmelder in de blokgegevens een virtuele bezetmelder op te geven x cm na de laatste bezetmelder. Nu beperkte het te vroeg of te laat stoppen zich tot enkele cm en soms zelfs stopte hij geheel exact. Maar weer niet altijd.

Zie voor de details de bijgesloten backup


Download Attachment: Zwiep6.bck
569,04 KB

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 04 mei 2013 :  20:22:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal ,
Vanwege de 4 mei herdenking heb ik mijn vraag wat abrupt afgesloten zonder te vragen wie mij kan helpen en de groeten te doen. Derhalve alsnog.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 mei 2013 :  12:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Wat betreft te laat wissels zetten van 71 naar 4.
Bezetmeldpunt 6.05 is de inrijmelder van blok 8, 10, 71. Dit kan want je hebt 6.05 getekend tussen wissel 17 en 20.
Je hebt voor het rijden van blok 17 naar 71, bezetmeldpunt 6.05 ook opgegeven als stopmelder van blok 71. Als een lok hier stoppen moet staat hij al in de wisselstraat.
Overigens als je gebruik maakt van een gemeenschappelijke inrijmelder mag je deze niet ook nog een keer gebruiken als stopmelder. Dit is op dit forum al vaak besproken.

Wat betreft de route van de rangeerlocs. Als je klikt op "wijzig record" en vervolgens op "wijziging OK" dan krijg je al een foutmelding "Blokovergang onjuist".
Verder, als je b.v. van blok 9 naar 27 gaat moet je vliegen over blok 107. Je hebt hier zitten rommelen en dat is prima als het werkt zoals jijzelf hebt bedoeld, maar voor een buitenstaander nauwelijks te volgen.

Wat betreft het doorrijden in cm in de blokken 102 en 103.
Hier, en bij veel andere blokken, heb jij bij onderhouden blokken opgegeven "Start afrem minimum" op het laatste bezetmeldpunt.
Dit komt bij mij nogal vreemd over, aangezien je op de stopmelder al met de minimum snelheid moet rijden om het "doorrijden in cm" te laten werken.
Door het toevoegen van een nieuw laatste punt (blok 102) heb je dit probleem omzeilt.

Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 05 mei 2013 :  21:54:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
Bedankt voor het meekijken. Je antwoord is duidelijk. Dat een gemenschappelijke inrijmelder niet ook als stopmelder gebruikt mag worden, wist ik niet. Ik heb niet alle draadjes gelezen helaas.
Ik ben een zuinig type en als ik bezetmelders kan uitsparen doe ik dat. Tijdens de eerste tests met deze vaste route van de BR50 werden de wissels van 71 naar 4 steeds gezet, als de loc vanuit blok 102 vertrok. Omdat tijdens deze demo alleen de BR50 en een rangeerlocomotief rijden dacht ik geen last te.hebben van een stopmelder, die feitelijk te laat is, want de wissel werden op tijd gezet en verder verkeer is er niet. De loc hoeft dus niet te stoppen. Daarom liet ik het zo. Zo is het nog steeds als ik een loc via de vaste route "Test" laat beginnen in 102, dan worden de wissels meteen gezet, maar bij de volledige route gebeurt dat sinds kort, nadat hij de bezetmelders 6.05 is gepasseerd. Het is mij nu wel duidelijk waarom, maar het is mij niet duidelijk, waarom in de vaste route "Test" deze wissels meteen bij het starten in 102 worden gezet en niet ook na het passeren van bezetmelder 6.05.

Wat die ander vaste route van de rangeerlocomotieven betreft. De fout, die daarin zit is mij bekend en houdt verband met wijzigingen, die ik onlangs heb aangebracht. Ik gebruik die route vrijwel niet meer, waardoor ik die fout heb laten zitten.

Jouw tip voor een extra bezetmelder in blok 102 , zodat de loc met minimale snelheid op de laatste bezetmelder komt, zal ik ter harte nemen.

Blijft nog de vraag, waarom een rangeerlocomotief de ene keer wel doorrijdt van 107 naar 27 en de andere keer na een paar cm rijden plotseling keert. Als hij doorrijdt gaat het ophalen van de rijtuigen prima. Misschien heb je daar nog een antwoord op.

In ieder geval bedankt alvast voor het meedenken.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 06 mei 2013 :  00:00:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Bij blok 71 is er werk aan de winkel. Je kun wel denken, het gaat soms goed, maar dan blijf je zitten met het feit dat het soms fout gaat.
Als je zuinig bent met bezetmelders zou ik in dit geval melder 6.05 in blok 71 plaatsen, en eventueel (hoeft niet) een virtuele bezetmelder gebruiken op de plaats die nu door 6.05 wordt ingenomen.

Wat betreft die extra melder in blok 102, dat is niet mijn tip. Dat had je zelf al zo ingevuld.
Mijn tip zou zijn: Niet bij onderhouden blokken opgegeven "Start afrem minimum" op het laatste bezetmeldpunt. Het makkelijkst is gewoon een streepje invullen, Koploper zoekt het dan zelf wel uit.

Wat betreft die rangeerlocomotief naar blok 27. Dat kan van alles zijn. Een paar dingen heb ik wel gezien.
Ook in blok 27 uit 107 heb je ingevuld "Start afrem minimum" op de laatste bezetmelder.
Bij blok 27 uit 9 is de laatste melder 9.11 en de alternatieve 8.01, dit is goed.
Bij blok 27 uit 107 is de laatste melder 8.01 en de alternatieve 9.11, dit is niet goed. De alternatieve stopmelders zijn voor kortere treinen. Staat ook een plaatje van in de help file.
In een vaste treinenroute kun je altijd nog een alternatieve stopmelder invoeren. (Uit het rijtje te verwachte bezetmelders).

Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 06 mei 2013 :  19:35:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,
Het is gelukt: met een mix van jouw tips, heel veel proberen en een beetje inventiviteit.
Met die opmerking over bezetmelder 6.05 had je helemaal gelijk. Ik gebruik hem nu uitsluitend als inrijmelder. Voor blok 71 naar 4 heb ik een virtuele stopmelder gemaakt. De loc stopt daar nu en dan wordt de rijweg gezet.

In blok 102 heb ik de laatste bezetmelder op de gemiddelde snelheid gezet en de virtuele stopmelder op de minimum snelheid en op en afstand van 23 cm. De loc stopt nu tot op de millimeter nauwkeurig op de draaischijf, tenminste als hij met behoorlijke snelheid het blok is binnen gereden. Is de snelheid lager, of is hij gestopt voor het inrijden van het blok, dan nadert hij de virtuele stopmelder met geringere snelheid en staat ook eerder stil, d.w.z half op de draaischijf. De gemiddelde en minimale snelheid zijn dus verschillend, afhankelijk van de inrijsnelheid.

Het probleem van het abrupt keren bij het rijden van blok 107 naar 27 bleek te kunnen worden opgelost door tussen de inrij- en stopmelder een virtuele stopmelder te plaatsen. Nu rijdt de rangeerloc steeds door en haalt de rijtuigen op. Een verklaring heb ik hier niet voor maar het werkt.

Wat mij bevreemdt is, dat een aantal problemen kunnen worden opgelost door een virtuele stopmelder bij te plaatsen. Als een loc stopt op de eerste bezetmelder, dus de inrijmelder, ipv op de 2e, plaats er een virtuele melder tussen en het is opgelost. Zo ook bij dat abrupt keren. Ook het aantal cm doorrijden na een stopmelder in een vaste route blijk je beter te kunnen doen met het plaatsen van een virtuele stopmelder na de 2e bezetmelder dan met het opgeven van een aantal cm dat na de stopmelder moet worden doorgereden in de blokgegevens van een vaste route, tenminste dat is mijn ervaring.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina