Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 88 / Bezoekers Vandaag: 154
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 104
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinen vraag.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Riny

Netherlands
72 berichten

Geplaatst - 02 okt 2006 :  14:29:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Mijn vraag is de volgende.

Ik wil mijn oudere serie seinen blijven gebruiken.
Alleen wordt in de digitale uitleg van Märklin in combinatie met een K83 (ik gebruik viessmann 5211) een weerstand gebruik van 1,5 kOhm.
Dien ik deze weerstand bij het gebruik van koploper nog steeds de weerstand te plaatsen. (zie afb.)
Volgens mij niet, maar ik twijfel.



Bedankt alvast voor een bevestigend antwoord.


----------------------------------------------------------------
Groetjes, Riny
modelspoorhobby@zeelandnet.nl

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)


Bewerkt door Riny op 04 okt 2006 17:35:26

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  15:27:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom de stopsecties laten bedienen door het sein? Deze sluit je toch aan op een bezetmelder en Koploper zorgt er wel voor dat de trein gaat stoppen.
Schema is totaal niet van toepassing bij echt digitaal/automatisch rijden.

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  15:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Riny,

Bij Koploper hoef je geen onderbrekingen meer aan te brengen.
Het blok wordt opgedeeld in twee of drie secties.
Binnenkomst/afremmelder en stopmelder.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  17:03:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie reactie.

Waar het mij eigenlijk om ging en dat ik dit niet duidelijk heb weergegeven in mijn vraagstelling is het volgende.
De werking van rijden/stoppen wordt door koploper en de bezetmelders verzorgd/geregeld.
Dat is mij bekend

De bedoeling om de (oude) seinen te laten functioneren heeft puur een opties doel.

Alleen zou het dan ook leuk zijn als de armseinen en de seinen met de lampjes ook daadwerkelijk van stand/kleur zouden wisselen.
Dus ik was van gedachten dat het in combinatie met de 5211 mogelijk zou moeten zijn, vandaar het geplaatste schema.

Als er iemand mogelijk een ander aansluitschema zou hebben, houd ik mij aanbevolen.

Reden:
Omdat ik zulke dingen eerst uit wil proberen om de testbaan en eigelijk niet goed weet hoe het en ander dan zou moeten worden aangesloten.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
Het is zo moeilijk om zo iets over te brengen op schrift.
Dus mocht het nog niet echt duidelijk zijn dan hoor ik dat graag.



----------------------------------------------------------------
Groetjes, Riny
E-mail: modelspoorhobby@zeelandnet.nl

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  18:10:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Riny, ik heb er geen aansluitschema van, maar het kan icm Koploper idd eenvoudiger.

De K83 (wisseldecoder) blijft. Je hebt hier echter maar 1 adres van nodig, omdat het voorsein bij het hoofdsein hoort, en je die daarom op dezelfde aansluiting kunt zetten.
De twee rode draden die vanaf het sein naar de rails lopen kun je vergeten, evenals de aangegeven middenleiderisolatie.
De weerstand is bedoeld om ervoor te zorgen dat de verlichting van de loc blijft branden, ook al staat deze in de "stroomloze" sectie. In de praktijk werkt dit overigens maar halfseklote.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  18:31:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Riny,

Corné heeft het een en ander al uitgelegd.
Hoofdsein 7039 met los voorsein 7036 kun je ook parallel schakelen. Je hebt dan nog een adres nodig.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  19:22:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Luitjes,

Bedankt voor zover.
Ik ga de laatste twee (uitleg) antwoorden eens uitproberen.
Ik laat het via het forum wel weten wat het resultaat is geworden.

Nogmaals bedankt.


----------------------------------------------------------------
Groetjes, Riny
E-mail: modelspoorhobby@zeelandnet.nl

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 06 okt 2006 :  18:18:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Zoals al eerder gezegd is het niet nodig bij koploper de rijstroom te onderbreken. De twee rode draden van het sein kunnen om die reden onbenut blijven of eventueel voor een ander (optisch) doel gebruikt worden. Tussen de draden zit een schakelaar die gesloten is bij een groen sein.
De weerstand is niet bedoeld om de verlichting te laten branden, dat lukt niet via 1k5, maar was om ervoor te zorgen dat de oudere type decoders hun informatie (rijrichting en snelheid) niet zouden verliezen als ze volledig stroomloos komen te staan.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina