Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 118 / Bezoekers Vandaag: 7577
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Indeling baan in blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

peterh

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 01 okt 2006 :  20:30:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb mijn sporenplan baangrootte hofdbaan(4,40 x 3,30 m) voor zowel de hoofdbaan als voor het schaduwstation opgedeeld in wisselstraten (zwart), blokken (roodblauwrood) en de terugmeldsecties (rood). Kan ik dit plan in Koploper invoeren of ziet iemand nog onlogische dingen? Is de driehoek links slim; deze heb ik nodig om treinen de andere kant te laten uitrijden.
Ik zit ook nog met het probleem dat ik bij het station noordzijde op het noordelijkste spoor intercity's wil laten rijden; op de 2 middelste sporen stoptreinen en op het zuidelijkste spoor weer intercity's wil laten rijden.
Ik neem aan dat de Intercity niet in 2 blokken mag staan.
Wil iemand mij adviseren?

m.vr.g.r

Peter

Download Attachment: Hoofdbaan.JPG
39,43 KB

Download Attachment: Schaduwstation.JPG
28,25 KB

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  21:25:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Misschien verstandig om ook even aan te geven met welk merk je rijdt.
Als ik zo even kijk zie ik blokken waarvan de stopmelder en binnenkomstmelder tegen elkaar aan liggen. Wat als nu een trein stopt en net even doorschiet, wordt meteen het volgende blok bezet gemeld.
Een intercity rijdt naar het blok, mocht deze te lang zijn kan opgegeven worden om het vorige blok bezet te houden.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  21:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Op het eerste gezicht zeg ik; zeker haalbaar. Ik raad je wel aan om de baan met een modelspoorontwerpprogramma te tekenen. Modeltreinen 2.0 van Easy computing kost 14,95. Ik heb het zelf en het bevalt prima. Of een raildriehoek handig is? Teken het wel als een aantal wisselstraten en maak er geen blok in. Als je Märklin rijdt geen probleem, rij je met gelijkstroom dan moet je voorzieningen treffen. Daarin kunnen andere koplopergebruikers je wel adviseren. Op www.pahasoft is een extra document voor dit probleem.

Een intercity kan in Koploper wel in twee blokken staan. Dan wordt het achterste blok langer bezet gehouden. Uitgangspunt van je ontwerp moet wel zijn: de langste trein past ook in het kortste blok. Dat geeft veruit de minste problemen. Maar een enkele uitzondering kan. Als je wilt rijden met Koploper moet je je baanplan zo opzetten dat het ook, of zelfs vooral met Koploper goed gaat. Je hebt nu de kans omdat je nieuw begint.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  22:06:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ter aanvulling. Ik rijd met een 2-railsysteem (Roco-Line). Ik gebruik daarbij de Intelibox en Viessmann bezet/terugmelders.

m.vr.gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  22:09:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hub,

Ik dacht dat je op lange stukken de blokken aansluitend maakt waardoor je altijd twee terugmeldsecties naast elkaar hebt. Of moet ik daar dan een stukje niet gedetecteerd tussen leggen?

m.vr.g.r

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  22:34:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Hub geeft het al aan: je moet er voor zorgen dat als je stopt op de stopmelder de trein de binnenkomstmelder van het volgende blok niet bereikt. Er moet dus wat ruimte tussen zitten dan wel de stopmelder moet voldoende lang zijn om te stoppen zodat de binnenkomstmelder van het volgende blok bij net stoppen niet kan worden bereikt.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 01 okt 2006 :  23:03:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als je rijdt met 2 rail systeem dan kom je in de problemen bij de driehoek.

Doordat het een keerlus is moet de langste trein er in passen en dat lukt niet.

Als een trein namelijk ij een keerlus het inkomende, de keerlus en het uitgaande blok tegelijker tijd raakt dan krijg je kortsluiting.

En bij een personentrein met verlichting heb je daar last van.

Ik raadt je aan deze anders te tekenen want je hebt hem wel nodig.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  17:28:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim,

Ik zal een poot van de driehoek weglaten en het spoor op het zuidelijk deel t.h.v. de brug laten aansluiten.
Nog meer tips?

m.vr.gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  19:38:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter en Wim,

De driehoek (dubbelspoor!) vormt geen keerlus, ga maar na.
Het enige keerluprobleem is op het schaduwgedeelte te vinden en daar heb je ruimte genoeg om het op te lossen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,

Hoe kan dat? Ik ga met één spoor het schaduwstation in en kom er met het andere spoor uit zonder dat deze zijn samengevoegd.

m.vr.gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:36:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik heb denk ik een zware dag gehad , maar je hebt natuurlijk gelijk, ook bij het schaduwstation heb je geen probleem.
Zoals je het getekend hebt, heb je nergens een keerlusprobleem.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:36:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Peter,

Huub, heeft het bij het rechte eind, de keerlus zit op een andere plaats. De driehoek is geen probleem, teken de sporen maar een met twee kleuren per rails. Dan zie je het vanzelf.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl

Correctie naam.

Bewerkt door modelspoor op 02 okt 2006 21:01:04
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:38:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Denk even dat er voor je het schaduwstation in gaat en er weer uitkomt dat daar een overloopwissel ligt. Dan wordt het duidelijker.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:46:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Hub,

Ik ga jullie tips ter harte nemen. Bedankt! Heb ik de blokken qua lengtes goed onderverdeeld?

gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 02 okt 2006 :  20:55:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Die zien er op het eerste oog goed uit.
Kies de stopsetcties niet al te kort.

Met vriendelijke groet,
Hub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 03 okt 2006 :  08:30:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Ik ben uitgegaan van een advies die men mij ooit heeft gegeven waardoor ik ten onrechte problemen met een keerlus zag.

Zolang je geen overloop wissels maak, ook niet in het station, heb je nergens last van, want bekijk je het ontwerp goed dan is het een oneindige lus.

Wil je dit wel, of in de toekomst, dan moet je de draden anders aansluiten en moet je ergens ompolen.
Nu heb je op de 4 railstaven bij dubbelspoor Plus - Min / Min - Plus
Ik doe altijd Plus - Min / Plus - Min.

Hierdoor kan ik op elke plaats, de beide railsen met elkaar kan verbinden.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 03 okt 2006 :  21:47:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wat is het voordeel van een overloopwissel? In mijn ontwerp rijden de treinen toch in principe overal, omdat het een oneindige keerlus is. Het voordeel van het naast elkaar leggen van plus min/plus min snap ik niet helemaal.

gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 03 okt 2006 :  22:19:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Het voordeel van een overloop wissel is dat een trein naar het andere spoor kan uitwijken of in het station op elk spoor zou kunnen komen.

Nu rijden je treinen in principe achter elkaar aan.

Zodra je een overloop wissel maakt dan moet je er voor zorgen dat de plus aan de plus komt en de min aan de min.

Heb je de rail als volgt aangesloten:

plus ----- (railstaaf)
min ----- (railstaaf)

min -----
plus -----

Dan verbind een wissel de plus aan de min en heb je kortsluiting.

Vandaar het advies wat ik kreeg:
plus -----
min -----

plus -----
min -----

Dan kan je een overloop wissel maken. Je moet dan een geschikte plaats zoeken voor een blok wat je kan ompolen.

Ben je echter tevreden over het ontwerp, wat het belangrijkste is, dan moet je het zo laten want in principe zal het in goed werken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

peterh

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 03 okt 2006 :  22:30:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim voor de duideljke uitleg.

Hub merkte op dat ik de stopsecties niet te kort moet nemen. Ik wilde in principe 2 hele rechte railstukken is 2 x 230 mm aanhouden. Is dat een goede maat?

gr.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 03 okt 2006 :  22:51:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

De stopsectie is mede afhankelijk van de minimum snelheid en de afremvertraging.
Ik weet niet of je al eens met een kleine baantje gespeeld hebt, zo niet kan ik je aanraden omdat eerst eens te doen om wat ervaring op te doen ook wat betreft lengte stopsectie.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina