Auteur |
Onderwerp |
|
peterh
Netherlands
21 berichten |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 20:30:20
|
Ik heb mijn sporenplan baangrootte hofdbaan(4,40 x 3,30 m) voor zowel de hoofdbaan als voor het schaduwstation opgedeeld in wisselstraten (zwart), blokken (roodblauwrood) en de terugmeldsecties (rood). Kan ik dit plan in Koploper invoeren of ziet iemand nog onlogische dingen? Is de driehoek links slim; deze heb ik nodig om treinen de andere kant te laten uitrijden. Ik zit ook nog met het probleem dat ik bij het station noordzijde op het noordelijkste spoor intercity's wil laten rijden; op de 2 middelste sporen stoptreinen en op het zuidelijkste spoor weer intercity's wil laten rijden. Ik neem aan dat de Intercity niet in 2 blokken mag staan. Wil iemand mij adviseren?
m.vr.g.r
Peter
Download Attachment: Hoofdbaan.JPG 39,43 KB
Download Attachment: Schaduwstation.JPG 28,25 KB |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 21:25:07
|
Hallo Peter,
Misschien verstandig om ook even aan te geven met welk merk je rijdt. Als ik zo even kijk zie ik blokken waarvan de stopmelder en binnenkomstmelder tegen elkaar aan liggen. Wat als nu een trein stopt en net even doorschiet, wordt meteen het volgende blok bezet gemeld. Een intercity rijdt naar het blok, mocht deze te lang zijn kan opgegeven worden om het vorige blok bezet te houden.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 21:25:11
|
Peter,
Op het eerste gezicht zeg ik; zeker haalbaar. Ik raad je wel aan om de baan met een modelspoorontwerpprogramma te tekenen. Modeltreinen 2.0 van Easy computing kost 14,95. Ik heb het zelf en het bevalt prima. Of een raildriehoek handig is? Teken het wel als een aantal wisselstraten en maak er geen blok in. Als je Märklin rijdt geen probleem, rij je met gelijkstroom dan moet je voorzieningen treffen. Daarin kunnen andere koplopergebruikers je wel adviseren. Op www.pahasoft is een extra document voor dit probleem.
Een intercity kan in Koploper wel in twee blokken staan. Dan wordt het achterste blok langer bezet gehouden. Uitgangspunt van je ontwerp moet wel zijn: de langste trein past ook in het kortste blok. Dat geeft veruit de minste problemen. Maar een enkele uitzondering kan. Als je wilt rijden met Koploper moet je je baanplan zo opzetten dat het ook, of zelfs vooral met Koploper goed gaat. Je hebt nu de kans omdat je nieuw begint.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties! tomprinsnl@tiscali.nl |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 22:06:14
|
Ter aanvulling. Ik rijd met een 2-railsysteem (Roco-Line). Ik gebruik daarbij de Intelibox en Viessmann bezet/terugmelders.
m.vr.gr.
Peter |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 22:09:10
|
Beste Hub,
Ik dacht dat je op lange stukken de blokken aansluitend maakt waardoor je altijd twee terugmeldsecties naast elkaar hebt. Of moet ik daar dan een stukje niet gedetecteerd tussen leggen?
m.vr.g.r
Peter |
|
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 22:34:08
|
Peter,
Hub geeft het al aan: je moet er voor zorgen dat als je stopt op de stopmelder de trein de binnenkomstmelder van het volgende blok niet bereikt. Er moet dus wat ruimte tussen zitten dan wel de stopmelder moet voldoende lang zijn om te stoppen zodat de binnenkomstmelder van het volgende blok bij net stoppen niet kan worden bereikt.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties! tomprinsnl@tiscali.nl |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
981 Posts |
Geplaatst - 01 okt 2006 : 23:03:43
|
Peter,
Als je rijdt met 2 rail systeem dan kom je in de problemen bij de driehoek.
Doordat het een keerlus is moet de langste trein er in passen en dat lukt niet.
Als een trein namelijk ij een keerlus het inkomende, de keerlus en het uitgaande blok tegelijker tijd raakt dan krijg je kortsluiting.
En bij een personentrein met verlichting heb je daar last van.
Ik raadt je aan deze anders te tekenen want je hebt hem wel nodig.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 17:28:19
|
Bedankt Wim,
Ik zal een poot van de driehoek weglaten en het spoor op het zuidelijk deel t.h.v. de brug laten aansluiten. Nog meer tips?
m.vr.gr.
Peter |
|
|
hubertus
Netherlands
1909 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 19:38:38
|
Peter en Wim,
De driehoek (dubbelspoor!) vormt geen keerlus, ga maar na. Het enige keerluprobleem is op het schaduwgedeelte te vinden en daar heb je ruimte genoeg om het op te lossen.
Huub |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:19:12
|
Beste Huub,
Hoe kan dat? Ik ga met één spoor het schaduwstation in en kom er met het andere spoor uit zonder dat deze zijn samengevoegd.
m.vr.gr.
Peter |
|
|
hubertus
Netherlands
1909 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:36:17
|
Peter,
Ik heb denk ik een zware dag gehad , maar je hebt natuurlijk gelijk, ook bij het schaduwstation heb je geen probleem. Zoals je het getekend hebt, heb je nergens een keerlusprobleem.
Huub |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:36:51
|
Peter,
Huub, heeft het bij het rechte eind, de keerlus zit op een andere plaats. De driehoek is geen probleem, teken de sporen maar een met twee kleuren per rails. Dan zie je het vanzelf.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl
Correctie naam. |
Bewerkt door modelspoor op 02 okt 2006 21:01:04 |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:38:38
|
Hallo Peter,
Denk even dat er voor je het schaduwstation in gaat en er weer uitkomt dat daar een overloopwissel ligt. Dan wordt het duidelijker.
Met vriendelijke groet, Hub |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:46:19
|
Beste Wim en Hub,
Ik ga jullie tips ter harte nemen. Bedankt! Heb ik de blokken qua lengtes goed onderverdeeld?
gr.
Peter |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 02 okt 2006 : 20:55:12
|
Hallo Peter,
Die zien er op het eerste oog goed uit. Kies de stopsetcties niet al te kort.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
981 Posts |
Geplaatst - 03 okt 2006 : 08:30:22
|
Peter,
Ik ben uitgegaan van een advies die men mij ooit heeft gegeven waardoor ik ten onrechte problemen met een keerlus zag.
Zolang je geen overloop wissels maak, ook niet in het station, heb je nergens last van, want bekijk je het ontwerp goed dan is het een oneindige lus.
Wil je dit wel, of in de toekomst, dan moet je de draden anders aansluiten en moet je ergens ompolen. Nu heb je op de 4 railstaven bij dubbelspoor Plus - Min / Min - Plus Ik doe altijd Plus - Min / Plus - Min.
Hierdoor kan ik op elke plaats, de beide railsen met elkaar kan verbinden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 03 okt 2006 : 21:47:39
|
Wim,
Wat is het voordeel van een overloopwissel? In mijn ontwerp rijden de treinen toch in principe overal, omdat het een oneindige keerlus is. Het voordeel van het naast elkaar leggen van plus min/plus min snap ik niet helemaal.
gr.
Peter |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
981 Posts |
Geplaatst - 03 okt 2006 : 22:19:31
|
Peter,
Het voordeel van een overloop wissel is dat een trein naar het andere spoor kan uitwijken of in het station op elk spoor zou kunnen komen.
Nu rijden je treinen in principe achter elkaar aan.
Zodra je een overloop wissel maakt dan moet je er voor zorgen dat de plus aan de plus komt en de min aan de min.
Heb je de rail als volgt aangesloten:
plus ----- (railstaaf) min ----- (railstaaf)
min ----- plus -----
Dan verbind een wissel de plus aan de min en heb je kortsluiting.
Vandaar het advies wat ik kreeg: plus ----- min -----
plus ----- min -----
Dan kan je een overloop wissel maken. Je moet dan een geschikte plaats zoeken voor een blok wat je kan ompolen.
Ben je echter tevreden over het ontwerp, wat het belangrijkste is, dan moet je het zo laten want in principe zal het in goed werken.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
peterh
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 03 okt 2006 : 22:30:45
|
Bedankt Wim voor de duideljke uitleg.
Hub merkte op dat ik de stopsecties niet te kort moet nemen. Ik wilde in principe 2 hele rechte railstukken is 2 x 230 mm aanhouden. Is dat een goede maat?
gr.
Peter |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 03 okt 2006 : 22:51:31
|
Hallo Peter,
De stopsectie is mede afhankelijk van de minimum snelheid en de afremvertraging. Ik weet niet of je al eens met een kleine baantje gespeeld hebt, zo niet kan ik je aanraden omdat eerst eens te doen om wat ervaring op te doen ook wat betreft lengte stopsectie.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
|
Onderwerp |
|