Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 235 / Bezoekers Vandaag: 503
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Automatisch rijden verandert in Niet rijden (F6)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 18 apr 2012 :  20:48:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

De laatste tijd heb ik er regelmatig last van, dat het automatisch rijden spontaan verandert in Niet rijden(F6). Als de treinen uitgereden zijn, dan wijzigt het automatisch rijden in Rijden volgens bestemming (ctrl F7), dus een blok rijden en dan weer stoppen. Voorheen gebeurde dit ook wel eens, dan haalde ik een backup even door een andere computer en het was weer over, maar dat helpt nu niet meer. Het enige wat nu helpt, is KL verwijderen en weer opnieuw opzetten. Dan gaat het weer enige tijd goed, maar op een gegeven ogenblik is het afgelopen en treedt het probleem opnieuw op. Zat er voorheen tussen het optreden van dit probleem enkele maanden, nu is het enkele uren. Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Een bijkomend probleem is, dat ik, als ik KL opnieuw geladen heb en een backup heb opgezet, alle instellingen kwijt ben. Alle telfuncties staan op 0, alle handmatig bezette blokken zijn vrij en alle locomotief standen zijn verdwenen. Dat geldt zowel voor een handmatig gemaakte backup, als voor de automatische backups.

Wie weet wat de oorzaak hiervan kan zijn en hoe dit te voorkomen?

Ik kijk met spanning uit naar een reactie, want ik vind het niet de prettigste bezigheid om alles steeds opnieuw in te brengen en vervolgens even later te merken, dat ik het weer mag doen.

Met vriendelijke groet,
Carel

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 apr 2012 :  21:26:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

En waar is je backup nu van je database?
Kan zomaar een instelling zijn die je zelf hebt ingegeven. Maar de bol hier is nogal mistig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 apr 2012 :  12:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik zag gisteravond laat pas je reactie. Vandaar deze vertraging, In ieder geval ik heb eeb backup bijgevoegd. Ik hoop, dat je iets kunt vinden. Ik zou niet weten, welke instelling tot dit probleem leidt.

Voor het meekijken en -denken bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,
Carel

Download Attachment: Zwiep5.bck
525,73 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 apr 2012 :  15:39:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Carel,

Eigenlijk kan ik geen touw vastknopen aan je verhaal en zie ook nog niets vreemds gebeuren in testmode, kun je misschien iets duidelijker aangeven wat er nu precies gebeurd of aan de hand is? Ik zie wel een heleboel instellingen in je database, zoveel dat ik daar geen enkel overzicht in en over heb en daardoor ook geen idee heb wat van dat alles de bedoeling is.

Maar als het gaat om het gaan naar handmatig rijden van een lok tijdens automaat, wil dat zoveel zeggen dat er geen enkel vervolg blok voor de lok beschikbaar is, en daarom het automatisch rijden stopt en er niet verder gezocht wordt. Als je de lok met slepen weer aan het rijden krijgt, dan moet je de oorzaak zoeken in de uitsluitingen in 1 van de vele variabele routes. Even de verzamelde gegevens bekijken in het lokwindow van de lok, en je weet snel genoeg wat de oorzaak is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 19 apr 2012 15:46:22
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 apr 2012 :  16:39:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Bedoel je een situatie die lijkt op wat op de screenshot staat, het gaat dan wel niet naar handmatig, maar het staat wel zo vast als een huis, geen enkele trein mag nog ergens naar toe.



Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 apr 2012 :  18:34:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Neen, een situatie, zoals in het screenshot, bedoel ik niet. Wat er gebeurt is, dat tijdens het automatisch rijden de "knop S" van Niet rijden plotseling inspringt. Het is als het ware of een onzichtbare hand deze knop aanklikt en ingedrukt houdt. Ik kan de knop van automatisch rijden (of F6) dan wel aanklikken, maar onmiddellijk daarna wordt ook de S knop automatisch weer ingedrukt en blijft ingedrukt staan. Als ik de knop van automatisch rijden aanklik, dan wordt een blok gereserveerd en bij een 2e klik nog een. Verder gaat uiteraard niet, totdat de trein één van de gereserveerde bloken binnen rijdt, dan kan ik door weer een keer de knop van automatisch rijden aan te klikken weer een blok reserveren enz. Om een trein "automatisch" te laten rijden moet ik dus voortdurend de knop Automatisch rijden aanklikken, omdat de S knop door wat voor oorzaak ook steeds weer automatisch wordt ingedrukt en ingedrukt blijft staan. Als ik de knop van automatisch rijden niet aanklik, dan blijft een trein staan en wordt in het Overzicht locomotieven gemeld, dat hij in het naar blok is gearriveerd. Soms staat er dan ook een vinkje in het rjvenster bij Wacht in blok

Ik vermoed, dat er ergens iets mis gaat tussen Windows en KL, of dat de database door een of andere oorzaak is aangetast. Maar wat er mis is en waardoor, daarvan heb ik geen vermoeden. Ik merk ook, dat KL op dit moment erg traag is geworden. Dat sterkt mij in mijn vermoeden, dat er iets met de database aan de hand is.

Ik hoop, dat het nu duidelijk is.

Ik weet niet, of je er raad mee weet, dan wel een tip kunt geven, wat ik moet of kan doen. Goed is het in ieder geval niet.

Alvast bedankt weer bedankt.
Met vriendelijke groet,'
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 apr 2012 :  19:04:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Laat communicatielogging eens meelopen en dan alleen voor diverse meldingen. Ik vermoed dat op het moment dat er wordt omgeschakeld naar "Niet automatisch rijden" de volgende melding in de logging is te zien: "Fout in logische/speciale acties (AND/OR) en/of telfuncties; automatisch rijden wordt gestopt".

Klopt dit?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 20 apr 2012 :  10:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt me meer een toetsenbord probleem

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 apr 2012 :  14:32:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Het heeft hier nu bijna 16u en 1200 koploper kilometers staan werken in simulatie, behalve dat het regelmatig even gefopt moet worden omdat er aan logische acties niet voldaan kan worden of dat treinen niet verder willen omdat alle vervolg blokken uitgesloten zijn, blijft het gewoon in automaat staan en springt het niet in F6 mode (niet rijden).

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 apr 2012 :  15:40:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en anderen,

Ik heb je suggestie opgevolgd, Paul, en de communicatielogging mee laten lopen alleen voor diverse foutmeldingen. Er werd niets gemeld. Omdat ik nog nooit hiernaar gekeken had, dacht ik dat de gegevens in een bestand werden opgeslagen en altijd zichtbaar gemaakt konden worden. Dit bleek niet het geval: er bleek een logging map te moeten worden aangemaakt en het scherm moet zichtbaar zijn tijdens het rijden. Dat bleek mij achteraf, want toen ik startte met het programma, dat ik gisteren had opgezet met de backup van gisteren gedroeg KL zich bij het indrukken van de knop Automatisch rijden alsof ik de knop Volgens bestemming rijden had ingedrukt. Tevens werd meteen de Stopknop ingedrukt. Helaas in het logging scherm werd niets zichtbaar.
Ik heb toen met de uninstall procedure de map Koploper leeg gemaakt
en KL opnieuw geladen in de verwachting, dat het probleem zich binnen afzienbare tijd weer zou voordoen (zoals de laatste dagen steeds het geval was). Maar tot mijn stomme verbazing rijd ik nu al enkele uren zonder problemen automatisch. De logische acties werken goed, de telfuncties werken goed, de treinen rijden, zoals ze rijden moeten. Kortom er lijkt niets aan de hand te zijn.

Echter jouw vermoeden Paul, dat er met de logische/speciale acties cq telfuncties iets aan de hand moet zijn, lijkt mij waarschijnlijk. Alleen kom ik de combinatie, die het probleem veroorzaakt, op dit moment niet tegen. Ik houd het in de gaten en laat de communicatielogging voorlopig meedraaien. Ik weet nu, waar ik op moet letten. Het lijkt me, dat ik na zo'n melding het probleem zelf moet kunnen vinden en oplossen. Is dat niet het geval, dan hoop ik je te mogen raadplegen.

In ieder geval hartelijk dank voor de tip.

Met vriendelijke groet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 20 apr 2012 :  15:48:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Je ziet aan mijn antwoord aan Paul, dat ik op dit moment hetzelfde meemaak als jij, maar dan in de werkelijkheid. Een paar fouten heb ik er inmiddels ook uitgehaald. Het lijkt allemaal probleemloos te gaan, maar ik ben ervan overtuigd, dat op een gegeven ogenblik het probleem weer zal optreden en ik hoop er dan met de tip van Paul achter te komen wat er de oorzaak van is.
In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken en proberen,

met vriendelijke groet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 22 apr 2012 :  19:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
t.a.v. Paul Haagsma

Hallo Paul,

Vanmiddag trad het probleem weer op en dank zij jouw aanwijzing heb ik de foute telfunctie vrij snel kunnen localiseren en verbeteren.

Hartelijk dank voor het meedenken,
met vriendelijke groet,
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina