Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 204
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vaste treinroute slechts bij bepaald treintype starten.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Johan P

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 17 sep 2011 :  13:12:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Heyla,

Ik ben wat aan het foeteren met vaste treinroutes. Een trein vanuit blok 12 richting blok 13 kan een pletora aan vaste treinroutes starten voor het raccordement langs de lijn. We hebben daar een Containerterminal, en een stuk spoor dat de bossen in verdwijnt naar een fictieve industrie. Voor het zicht is het dus belangerijk dat een bepaalde treinroute slechts gestart wordt wanneer:
* Er werkelijk plaats is om iets af te zetten of op te halen
* Het treintype dat in aantocht is klopt: je kan geen kolentrein afzetten in een containerterminal enzovoort.
* Dat er nog niets of niemand al rangeringen aan het uitvoeren is, dan krijgen we opstroppingen.

Volgens mij heb ik reeds een prachtige set logische acties opgebouwd om die dingen te selecteren. En wanneer een trein van blok 12 naar blok 13 gaat, dan wordt de logische actie waar mijn vaste treinroute op getriggerd wordt wel degelijk 'waar'. Tegelijkertijd dat die logische actie waar wordt heeft de trein echter reeds een volgend blok gereserveerd, en rijdt hij dus gewoon door.

Volgens mij zit het dus in de logische actie 'treintype rijdt van/naar' die ik gebruikt heb. Wat doe ik precies fout?

Dank bij voorbaat,
Johan

Download Attachment: Goederenlijntje_20110918_130412.bck
173,94 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 sep 2011 :  13:31:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Ik zou een speciale actie maken als alle parameters kloppen, in de speciale actie kun je dan de vaste route starten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 sep 2011 :  14:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat de logische actie één blok vroeger moet waar worden.... als ze tegelijk "waar" worden met bereiken blok ben je steeds te laat.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 17 sep 2011 :  17:21:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar was ik al bang voor. De hele reden is dat Koploper een blok extra vooruit reserveert voor het seinstelsel...

Maar in mijn situatie gooit dat wel behoorlijk roet in het eten. Komende uit blok 12 zou dat nog gaan: ipv 1 logische actie definieer ik er 2. Blok 11 en 17 hebben toch een stopverbod, dus ik zit altijd juist. Maar komende uit de andere richting, dan zou ik maar liefst 13 logische acties moeten bijmaken, met nog eens het risico dat een treinroute ten onrechte getriggerd wordt door het treintype van een wachtende trein in blok 14 of 15. Het zal de vermoeidheid momenteel zijn, maar een smiley zegt meer dan woorden: . Morgen herbronnen ;)

Groeten,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 sep 2011 :  19:45:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Johan,

Je maakt of kijkt nu naar logische acties die na het begin van je vaste route liggen. Die kunnen nooit als trigger voor die route fungeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 17 sep 2011 :  21:31:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, in principe liggen ze ervoor, maar koploper heeft al een blok eerder beslist wat de volgende stap zal zijn ivm de juist seinstanden . Maar goed, dat snap ik, en daar zal ik eens goed over nadenken hoe ik dat met zo min mogelijk logische acties kan aanpakken.

Iets anders wat ik gemerkt had: Als je nu zorgt dat de logische actie (waar je vaste route mee wordt ge-enabled) 1 blok VOOR het richtingsblok 'waar' is, dan kiest koploper inderdaad die vaste treinroute. Maar uiteraard valt die 'waar' terug naar 'onwaar' wanneer de trein het richtingsblok binnengereden is (toch wanneer treintype van/naar blok hiermee gemoeid is). De vaste treinroute blijft dan wel actief, maar de trein in kwestie blijft gewoon doelloos staan in het eerste blok van de vaste treinroute. Wanneer je die logische actie pas op 'onwaar' zet nadat de trein het eerste blok van de vaste treinroute is ingereden, dan gaat alles goed. Lijkt mij een 'rare gedraging', al kan Paul hier een goeie reden voor gehad hebben ;)

PS: ondertussen nog een mailtje van Wim gekregen waarin hij het wel werkend kreeg. Blijkt nu dat het stopverbod in blok 12 voor bovenstaande gedrag zorgde. Ik denk dat we zo wel verder kunnen ;) Bedankt wim!

Bewerkt door Johan P op 17 sep 2011 21:53:10
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 18 sep 2011 :  16:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Bij mij werkt het ook goed, zie de bijgevoegde backup en dan de omlooproutes voor blok 8 resp. 3. De ene route start voor trein 360 in blok 21 als de trein 360 met de loc aan kop staat. Voor de andere route geldt iets analoogs in blok 24. Het is wel zo dat de vaste route actief wordt als de trein het blok is ingereden, niet als hij er al staat, maar dat is normaal voor vaste routes.



Download Attachment: Dordtkleinjul2011.bck
140,1 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina