Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 95 / Bezoekers Vandaag: 340
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 121
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Uitdaging in route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 26 jan 2011 :  19:11:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo Iedereen,

Eindelijk heb ik alles aangesloten, en het rijd redelijk goed. Echter zit ik met een uitdaging in mijn baan in een kopstation.

Zie bijlage voor situering.
Een trein komt via blok 10 aan in blok 12. De loc remt keurig, en de achterste koppeling van de loc valt precies boven een ontkoppelrail.

Nu is de bedoeling dat de trein word ontkoppend en rijd naar 21, 13, 10, en vervolgens blok 12 weer in om zijn wagonnen op te halen. Als hij dan tegen de wagons aan botst zou hij moeten omkeren, echter lijkt mij dit niet haalbaar?

Mijn idee was als de trein weer tegen de wagons aanbotst, dat de trein dan doorrijd tot blok 21, en dan keert.


Echter ik heb geen flauw idee hoe je dit kunt maken. Ik zat zelf te denken aan een vaste route. De moeilijkheden lijken mij hierin, de ontkoppelrail bedienen, en weer terugrijden in het vorige blok.

Alvast hartelijk bedankt voor uw aandacht.

Mvg, Wijbe

201112619956_wijbe.bck

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  20:22:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

juist voor dit soort acties is de vaste route bedoeld, en is de ontkoppelrail in de vaste route aan te sturen, zie het tabblad stamgegevens in de vaste route, met name diverse opties bij geselecteerd blok is hier van belang, hier moet je de ontkoppelrail heen slepen,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  20:35:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wijbe,

Als de trein een vaste lengte heeft kun je met aankoppelen de lok zodanig positioneren dat de wagons amper bewegen, dit te bereiken door alternatieve stopplaats ism aantal cm doorrijden

Dit doe ik bij mij en werkt goed.

Suc6 Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  20:59:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

@ Walter,
ik ga eens proberen wat te bakken

@ Ferdinand,
echter bezit dit blok maar 2 melders vanwege een kort spoor. Zou je dit iets meer kunnen toelichten?
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  21:54:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Tot nu toe heb ik het volgende:
Loc stopt in blok 12, ontkoppeld en rijd naar 21, van 21 naar 13, van 13 naar 10, en dan 12 weer in (hoe die op tijd aankoppeld heb ik nog niet, wou proberen dat de stam dan doorrijd naar 21, en vandaaruit weer normale route volgt)

Echter de loc blijft de route herhalen, hoe zorg ik er weer voor dat de loc gewoon automatisch verder rijd? (optie herhaal route staat niet aan)

Mvg, Wijbe

Download Attachment: wijbe.bck
53,76 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 27 jan 2011 :  02:25:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

Ik heb even een omlooproute gemaakt zodat je kunt zien wat er gedaan is.

Ik heb even lok V100 gepakt en deze bij locomotief een lengte meegegeven van 20 cm.

Heb 2 treintype's aangemaakt.
1- Losse lok
2- Stam om te ontkoppelen.

Bij de V100 voor treintype 2 gekozen en een lengete van 40 cm ingevoerd, nu zie je dat de totale lengte 60 cm is ( die 40 cm + 20 van je V100 )

Zet de V100 even in blok 9 en sleep hem naar Blok 10 en laat hem maar in demo even rijden.

Je ziet dat blok 12 wit gekleurd blijft, dit komt doordat de treintype en lengte wordt opgeslagen in het blok, en je V100 krijgt treintype losse lok mee, en heb je andere rijeigenschappen :-)( welke ingesteld zijn )

Nu gaat hij terug naar blok 10 en je zult zien dat hij bij de binnenkomstmelder al stopt en niet geheel doorrijdt.

Als hij blok 12 binnenrijdt zal hij ook hier op de eerste melder stoppen. ( dit en bij blok 10 krijg je voor elkaar door alternatieve stopplaats en extra rijden x centimeter => zie vaste treinroute gegevens blok )
Zo kun je afstellen hoever hij moet rijden en zal de treintype en lengte van de trein weer opnemen welke was opgeslagen.

Hopelijk is zo iets duidelijker, voor extra doorrijden heb ik nnu een fictief getal gekozen, maar het gaat om de werking.

En dit kun je allemaal uitbreiden door bv het lok omlopen te activeren door een schakelaar, of een lokwissel maken op die plaats enz enz

Bij deze de database, nogmaals heb alleen even het omlopen gedaan vanuit blok 9 om de werking te laten zien.

Heb je vragen just shoot

Mvg

Ferdinand

Download Attachment: test_omlopen_lok.bck
54,48 KB

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 27 jan 2011 02:33:35
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 27 jan 2011 :  21:50:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Zo, ben hier druk mee aan het testen.

Begrijp denk ik hoe het werkt! Ontzettend bedankt!

Verder vragen volgen vast nog!
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  00:43:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Das mooi om te horen, hopelijk heb je nu een beetje de inzicht gekregen wat je kunt met alternatieve stopplaats en extra doorrijden.

Suc6 met testen en het fine tunen

En op naar de volgende uitdaging

Groetjes Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  09:57:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Heey,

Eerlijk gezegt begrijp ik die alternatieve stopplaats niet echt. Zou je daar iets meer over kunnen uitleggen?

Groet, wijbe
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  23:06:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wijbe,

Alternatieve stopplaatsen in blokken van vaste routes zijn de andere melders (dan de stopmelder) die zijn ingevuld bij "onderhouden blokken" (ook virtuele).

Deze staan echter in de vaste route met een volgnummer.

In onderhouden blokken staan de echte te verwachten melder nummers b.v. (1e = 1.01) (2e = 1.02) (3e - 1.03) (4e 1.04).

In de vaste route staat alleen 1, 2, 3 en 4. Dit laatste is gedaan omdat als binnen de route eventueel naar een alternatief blok kan worden gereden de echte nummers anders zouden moeten zijn.

Dit alternatieve blok heeft echter wel gewoon een 1e, 2e, 3e enz. melder, die je dan binnen de vaste route gewoon kunt gebruiken als alternatieve stopmelder in het alternatieve blok.

Bij omlopen stop je meestal op de binnenkomst melder (1e dus) om vervolgens een aantal cm door te rijden tot er is aangekoppeld.

Groeten Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  23:19:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Volgens mij begrijp ik het
Voorbeeld:

Mijn blok 1 is een stationspoor, deze bevat de melders 1.01 1.02 1.03 1.04

Dan is normaal de stopplaats 1.04 dus stopplaats 4?
Wil ik iets eerder stoppen vul ik 3 in, dan stopt hij op 1.03?

Etc.

Mvg, Wijbe

En ontzettend bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  00:59:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe

Volgens mij begrijp ik het
Voorbeeld:

Mijn blok 1 is een stationspoor, deze bevat de melders 1.01 1.02 1.03 1.04

Dan is normaal de stopplaats 1.04 dus stopplaats 4?
Wil ik iets eerder stoppen vul ik 3 in, dan stopt hij op 1.03?
Mvg, Wijbe



Hallo Wijbe,

dit klopt helemaal,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  01:23:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

Ben net thuis van werk, maar zie dat Jack en Walter
je al op weg hebben geholpen.

Suc6 nu je precies weet hoe het in elkaar zit.

Heb je meer vragen, je weet ons te vinden

Grt Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 29 jan 2011 01:25:55
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina