Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 1184
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Probbleempje met speciale en logische acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 26 jan 2011 :  15:15:08  Toon profiel  Reageer met citaat
In mijn baan ligt een dubbelsporig caroussel bestaande uit een blok voor elke richting, dus 2 blokken, de blokken 79 en 57. Toen ik deze bouwde had ik nog geen treinen, die een zo lange oversteek hadden, dat zij het tegemoet komende verkeer hinderden en heb daarmee jammer genoeg ook geen rekening gehouden. Gelukkig schiet KL te hulp met de mogelijkheid om d.m.v. logische en speciale acties het tegmoet komende verkeer te stoppen tot het geen kwaad meer kan. Ik heb dus voor de locs, die het betreft, logische en speciale acties aangemaakt, dat zij, als zij op weg zijn van de blokken, die grenzen aan de carousselblokken naar deze blokken, of zich in deze blokken bevinden, het tegmoetkomende verkeer stoppen. Op zich functioneert dit prima, zij het dat de de treinen, die het niet aangaat (treinen met korte oversteek), ook worden gestopt. Logisch, want ik kan in de speciale actie (= blokkeren van.. naar..) geen locs uitsluiten.

Wie weet een andere methode, waarmee ik dat wel kan? Met vaste routes zie ik wel mogelijkheden, maar niet met volledig automatisch rijden en variabele routes.

Mvrgr
Carel


Download Attachment: Zwiep4.bck
394,19 KB


dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  18:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou er met blokgroepen niets te "regelen" zijn ? Kun je daar niet opgeven hoeveel sporen bezet mogen zijn van een groep ?

Is wel voor "iets" anders gedacht maar....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  19:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi carel,

Zou je het niet kunnen doen op treintype, bij mij op de testbaan
Blokeer ik op treintype ( bv een lok bij mij heeft als treintype losse lok
met evt kenmerk erbij) en door een OR functie kijkt koploper of dan deze treintype of andere welke zijn opgenomen in deze logische actie in dat specifieke blok staat om hem dan te blokkeren met een speciale
actie blokkeer van -> naar.

Weet niet of je dit precies bedoelt?

Grt ferdi


Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 26 jan 2011 19:18:24
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  20:35:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo en Ferdinand,

Ik zie in jullie bijdragen elementen, die ik denk te kunnen gebruiken. In variabele routes kunnen treinen gedwongen worden bepaalde blokken in te rijden of juist daarvan uitgesloten worden. Ik denk dat te kunnen gebruiken om selectief blokken en dus treinen te kunnen kiezen, die moeten stoppen, en de rest door te laten rijden. Bedankt voor het meedenken,

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  21:50:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Misschien zie ik het te simpel, maar kun je er niet gewoon een tweerichtingsgroep van maken. Dan regelt Koploper zelf dat de treinen netjes wachten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 27 jan 2011 :  21:12:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Dit had een goed idee geweest, als geen enkele trein elkaar kon passeren. Dan hsd ik noodgeqongen voor zo'n oplossing kunnen kiezen. Nu kunnen een aantal treinen elkaar probleemloos passeren en die wil ik dan ook elkaar laten passeren. Bovendien maak je letterlijk een bottle neck met een tweerichtinggroep: file op de treinbaan. Liever dus een andere oplossing. Het gaat mij om selectie: alleen treinen met een lange oversteek moeten stoppen en geen andere.
Maar bedankt voor de suggestie.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  02:21:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Carel,

Als ik je goed begrijp heb je dus alleen een probleem als er een overstekende trein een andere overstekende trein tegen komt in de carrousel.

Als één van de twee geen overstekende trein is heb je dus al geen probleem meer.

Mocht dit zo zijn dan zou ik het op basis van treintype oplossen. Overstekende treinen krijgen één of meerdere eigen treintypes.

Een logische acties die controleert of er op het stijgende spoor een overstekend treintype rijd.

Een logische actie of er op het dalende spoor een overstekend treintype rijd.

Dan twee logische acties die elk bepalen of in de aangrenzende blokken voor de carrousel een overstekend treintype is.

Dan een logische actie met een AND functie. Hierin de logische actie van het dalende spoor met de logische actie van het stijgende grensblok beneden.
Hieraan een speciale actie die het stijgende verkeer blokkeert.

Dan nog een logische AND actie met hierin de logische actie van het stijgende spoor en de logische actie van het dalende grensblok. Ook hier weer een speciale actie die het dalende verkeer blokkeert.

Nu rijdt het volgens het principe wie het eerst komt wie het eerst maalt.

De blokkades zullen alleen actief worden als overstekende treintypes elkaar tegen dreigen te komen.

Groeten Jack
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  12:11:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,

Je hebt dat goed begrepen. Ik dank je voor de heldere uiteenzetting.
Ik heb in dit verband alleen een probleem met de treintypen. Ik heb deze gebonden aan decoders met dezelfde karakteristiek i.v.m. het remgedrag (zie onder het draadje Remmen loc's, daar heb ik dat beschreven). Dit gaat zo goed, dat ik daarin geen verandering wil aanbrengen. Maar als ik treintype vervang door loc moet het ook lukken, alleen krijg ik dan (heel veel) meer logische en specifieke acties. Het is in ieder geval de moeite waard om te proberen.
Ik houd je wel op de hoogte en mocht ik vragen hebben, dan vuur ik ze op je af.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  13:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Decoders aan treintypes hangen is natuurlijk zeer "onlogisch".
Je ijkt een lokomotief op zijn karakteristieken, dan is de decoder niet meer belangrijk.
Het materieel dat je nadien aan de lok hangt bepaalt de karakteristieken van de trein in zijn geheel, massawerking, max. snelheid. Koploper zit zeer logisch in elkaar...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  20:11:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

IJken wil zeggen, dat KL de snelheden bepaalt op grond van de (door KL ingestelde) trappen op basis van de afstand en tijdsduur. Als jij tot de mm nauwkeurig de afstand tussen de (bezetmeld)meetpunten punten instelt en KL tot enige cijfers achter de komma nauwleurig de tijdsduur zou opmeten, dan heb je gelijk. Maar theorie en praktijk verschillen: ik meet niet tot op de mm nauwkeurig en zo nauwkeurig is ook KL niet. Kortom kleine afwijkingen zorgen voor grote verschillen en daarom maak ik gebruik van de karakteristiek van de decoder. Daarnaast speelt de uitloop ook een rol. Bij een korte uitloop zal een loc op het eerste meetpunt (tenminste als je heen en weer meet) nog niet op de ingestelde snelheid liggen, maar KL kan niets anders doen dan de opgegeven afstand tussen de meetpunten delen door de tijd, waardoor ook een afwijking kan ontstaan. En zeg niet dat de karakteristiek van de decoder geen rol speelt. De (mfx) decoders van Märklin bijvoorbeeld hebben wel degelijk een heel eigen karakteristiek, die per loc geheel kan versillen. Zo heb ik een Hamburger en een Hannover, twee vrijwel identieke treinstellen. De een (Hamburger) heeft een simpele decoder en de ander (Hannover) een mfx decoder. Qua type zijn beide treinstellen gelijk, maar als ik ze gelijk zou instellen in KL bij treintype/bloktype is het (rem) gedrag geheel anders ondanks gelijke ijking. Nu heb ik ze anders ingedeeld met andere waarden en gedragen ze zich gelijk. Wat onlogisch lijkt, hoeft niet onlogisch te zijn.

Wat het concrete probleem betreft: ik ben er inmiddels in geslaagd om datgene te bereiken wat mij voor ogen stond, namelijk treinen die elkaar wél kunnen passeren mogen elkaar passeren op de caroussel en treinen, die dat vanwege hun lange oversteek niet mogen, doen dat niet. Hoewel Jack de goede opossing niet gaf, triggerde hij die bij mij wel. De oplossing zat niet in de treintypen, want gebruikmaken van treintype of locs in de logische actie maakt in wezen geen verschil. Een speciale actie reageert op een logische actie. Ook al geldt de logische actie slechts voor een beperkt aantal locomotieven of treintypen: de uitkomst van de logische actie, die de speciale actie triggert, trekt zich daar niets van aan, die geldt voor alle locomotieven en treintypes. Dus moet je zorgen, dat de uitkomst van de logische actie alleen geldt voor die treinen, die je wilt. Na enig nadenken heb ik gevonden, dat als je twee logische acties aanmaakt, een voor de locs (of treintypes) met lange oversteek en een voor de overblijvende locs (of treintypes), maar die laatste logische actie inverteert, de sleutel bieden voor de oplossing. Als je wilt weten hoe het verhaal verder gaat, mail je me maar. Maar uiteindelijk gebeurt er nu wat ik wil.

Ik hoop niet, dat het je duizelt, maar dat heb je als je mij vsn omlogisch gedrag "beschuldigt". Neem van mij aan, dat hier een flink stuk logica inzit.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  21:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

,
Kortom kleine afwijkingen zorgen voor grote verschillen en daarom maak ik gebruik van de karakteristiek van de decoder. Daarnaast speelt de uitloop ook een rol.



Ik heb zo'n idee dat jij ijkt met optrek en remvertraging van de decoder ingeschakeld , dat is volgens mij NIET de bedoeling.... maar ja.
Dit verdient echter een ander draadje.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jan 2011 :  21:56:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat zeg ik Gamma.

Treinen met simpele decoders, dus zonder lastregeling, types 6080, Delta e.d. kun je niet ijken, dat heeft geen enkele zin. Alleen decoders met lastregeling, hoogvermogen zoals Marklin dat noemt kun je ijken. De simpele decoders kun je het beste via decoderstappen laten rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 29 jan 2011 :  00:33:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik rijd gewoon met de decoders, zoals door de fabrikant afgeregeld. Ik doe er niets aaan. En het remgedrag van mijn treinen is een plezier om naar te kijken.
Wat mij betreft kan het draadje gesloten worden. Ik heb bereikt, wat ik wilde bereiken.

Nogmaals bedankt voor het meedenken,
mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina