Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 171 / Bezoekers Vandaag: 6652
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 795
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Ontkoppelaar in wagon met eigen decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

sjongele

36 berichten

Geplaatst - 01 apr 2009 :  22:37:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Ik ben begonnen met het aanbrengen van functiedecoders in wagons en het daarmee aansturen van servo's om mijn LGB koppelingshaken naar beneden te trekken. Werkt op zich prima.

Nu zou ik natuurlijk de koppelingen graag aansturen vanuit Koploper. Voor omloopbewegingen kan ik daarvoor de functiedecoder hetzelfde nummer geven als de lokdecoder. Ook prima.

Als ik echter een lokwissel doe gaat het natuurlijk fout: er komt dan een lok met een ander adres, terwijl het adres van de functiedecoder gelijk blijft. Dat werkt natuurlijk niet.

Heeft iemand hiervoor een work-around? Zijn er bijvoorbeeld oplossingen met stuurstandrijtuigen verzonnen (die dan vanuit een vaste route van trein moeten wisselen) of misschien met dubbeltractie oplossingen (waarvan dan de samenstelling moet wisselen)?

Ik ben benieuwd!

Sander

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 apr 2009 :  18:19:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Ik ben zelf nog niet zo geavanceerd bezig, maar mogelijk dat je iets kunt doen met stuurstand en loc. Als je dan de decoders in de wagons alle hetzelfde stuurstand adres geeft, is er misschien wel iets van te maken. Anders is mogelijk onderstaande info nog interessant voor je:


De technische ontwikkelingen staan niet stil. Citaat uit Railhobby Maart 2009 verslag Neurenberg:
"TECHNOLOGY FOR TRAINS (T4T)
Met digitale techniek kan veel, soms al weer meer dan je denkt. T4T werkt aan een databus voor modeltreinen. Elke wagen wordt voorzien van speciale koppelingen en een kleine decoder. Zodra de wagen achter de loc wordt gehangen, weet je locdecoder dat de wagen aan de loc zit. Sterker nog, de locdecoder weet precies hoeveel wagens er achter de loc hangen. Afhankelijk van de lengte van de trein zal de loc langzamer optrekken en afremmen. Wanneer je de loc vertelt om bijvoorbeeld de zevende wagen af te koppelen, zal de locdecoder via de databus de koppeling tussen de zesde en de zevende wagon losmaken. Vervolgens gaan automatisch de sluitlichten van de zesde wagon branden. Uiteraard kan de binnenverlichting in elk rijtuig op afstand worden ingeschakeld [Dat is niets nieuws, want dat kan Koploper al jaren; commentaar Dirk]. Je moet het systeem zien om het te geloven. Helaas heeft alles zijn prijs. www.tec4trains.de "






Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 apr 2009 22:41:26
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  21:35:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

De oplossing die je gevonden hebt lijkt me erg chique, maar wel aan de eigen H0 koppeling gebonden. Ik rijd in de tuin met LGB koppelingen.

Ik zoek de oplossing inderdaad in de richting van een stuurstandrijtuig. Ik vermoed dat ik die in het blok met de treinlengte zou willen opslaan, om deze bij een lokwissel aan de nieuwe lok te kunnen hangen. Voor omlopen hoeft dat niet: de relatie tussen lok en wagens blijft dan bestaan. Dit werkt dan ook inmiddels goed.

Opslaan in een blok van een stuurstand klinkt mij als een nieuwe functionaliteitswens, of ik heb ergens overheen gekeken natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken & groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  22:07:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Zo ver ik het weet gaat dat niet. Je kan een stuurstands rijtuig niet automatisch verwisselen van locomotief. Het is eigenlijk bijna hetzelfde dat je niet automatisch tractie kan maken of verbreken.

Waar je eens over moet denken is dat jij bij de vaste route op een bepaald punt en bij bepaalde voorwaarden de eerste loc waar die mee gekoppeld was dit te laten doen.


Grtz Rob


Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd



TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 apr 2009 :  22:40:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sander,

Het klopt dat het beschreven systeem specifiek voor HO is, maar mogelijk zijn er dan ook aanpassingen mogelijk, zodat het in G is in te bouwen, want je hebt dan, denk ik, ruimte genoeg. De wens voor automatisch tractiekoppelen staat al heel lang op de wensenlijst. Als dat gerealiseerd wordt, ben je een stuk verder.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

sjongele

36 Posts

Geplaatst - 07 apr 2009 :  22:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,

Ja, de oplossing die je noemt is een optie. De decoders die ik gebruik in de wagens (ZIMO MX680) kennen de optie om naar 2 adressen te luisteren. Ik denk dat ik dus maar 2 stuurstandrijtuigen aanmaak, elk met eigen adres, en er een aan elk van de loks koppel. Zolang het bij 2 blijft en 1 van de loks niet met een andere trein gaat rijden, gaat het goed.

Groeten,

Sander
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina