Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 698 / Bezoekers Vandaag: 20845
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 880
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Help bij baanopbouw en programmeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

E03

Netherlands
59 berichten

Geplaatst - 11 jun 2008 :  21:34:43  Toon profiel  Reageer met citaat
In de basis kan ik me redelijk redden met Koploper, echter nu loop ik toch wel tegen dingen aan.
Als bijlage heb ik een PDF bestand toegevoegd waarop het Bw staat wat ik wil bouwen.
Ter info.
Ik rij met Twin Center, Trix rail, DCC, Fleischmann draaischijf met de nieuwe bediening.
Op de bijlage staan een drietal nr's.
1) in- en uitrij spoor algemeen
2) 2 sporen naar de draaischijf
3) retour spoor
Ik zou graag tips willen hebben over het volgende:
De toeritten naar de draaischijf, 2 sporen, hoe deze te voorzien van blokken. Ik bedoel daarmee dat er meerdere loks op het spoor kunnen staan voordat ze de schijf opgaan. Bouwtechnisch, aantal blokken e.d.

Hoe kun je dit programmeren met de nieuwe Fleischmann bedieningsunit. Heeft iemand ervaring hiermee?

Tips hoe deze gegevens allemaal in Koploper verwerkt moeten worden.
Het wordt me iets te complex.

Alle loks komen vanuit een hoofdstation die via spoor 1 naar het Bw gaan.

Werner

Download Attachment: Bw.pdf
236,7 KB

TC, Koperloper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  22:40:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Werner,

om de draaischijfdecoder van Fleischmann te testen, heb ik een testbaantje gemaakt. Doel hiervan was, om te kijken hoe koploper deze aanstuurd en vooral hoe deze decoder functioneerd.

Het eerste spoor van de decoder heeft adres 201, de 2de 202, de 3e 203 enz. In koploper kan je niet een tegenoverliggend spoor van een adres voorzien, hier dien je dus rekening mee te houden bij het programmeren van de draaischijf decoder.(gewoon overslaan).
Als je geheel gereed bent met het instellen en testen van de decoder, dan is de volgende stap het toevoegen van de draaischijf in koploper.

Bij de draaischijf eigenschappen van koploper geef aan Fleischmann en geef je het adres 201 op, als dit het eerste spoor is die geprogrammeerd is op de decoder. Daarna kan je de draaischijf tekenen, beginnend met spoor 1.
Als je een tegenoverliggend spoor hebt dan vink je dat in koploper aan.

Als de sporen zijn toegekend, komen de wisselstraten, waarin de draaischijf dient opgenomen te worden. Instellingen over extra doorrijden in cm en draaisnelheid is voor iedereen verschillend, en zal je moeten uitzoeken. Bij lok eigenschappen kun je voor stoomloks de indicatie "richting draaischijf" aanzetten, hierdoor houd koploper rekening met de richting van de lok. (schoorsteen vooruit)

Als bijlage de backupfile van het testbaantje.

Download Attachment: FLMdraaischijf.bck
18,61 KB

De Fleischmann 6915 decoder werkt, echter niet 100%, er is geen terug melding dat de draaischijf draait, geen goede mogelijkheid om tegenoverliggende sporen te bedienen, en als deze decoder op de hand word bediend (op de decoder zelf) dan word dat niet doorgegeven aan de centrale en dus ook niet naar Koploper.

Het vergt een hoop uitzoek werk en finetuning om het geheel vlekkeloos te laten functioneren. Ik hoop dat mijn test database je wat meer inzicht geeft over het hierboven geschreven verhaal.

Het idee van meerdere blokken naar de toe- en afritten is een zeer goed idee, zo kun je d.m.v. vaste routes wacht tijden instellen.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  15:24:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Niels,

bedankt voor je reactie, ik ga er vanavond gelijk mee bezig.
Wanneer ik nog vragen heb zal ik me melden.

Waar ik wel mee zit is dat er geen tegen over elkaar liggen sporen bediend kunnen worden. Bij het huidige plan zouden dan 3 sporen van de lokloods niet gebruikt kunnen worden en dat is toch wel jammer. Misschien later iets voor een software update.

Werner

TC, Koperloper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  17:01:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Werner,

Van mijn kant hoef je niet echt op korte termijn een software update te rekenen. Trouwens zulke wijzigingen patch ik nooit en komen alleen per echt nieuwe versie aanbod. Komende versie zit dit er echt niet in.

Ik vind dat ze er zelf niet goed over nagedacht hebben (de totale uitvoering van dit besturingselement). Ik sta er dan ook niet achter om deze te gaan gebruiken voor automatisch rijden, vanwege niet terugmelden of schijf nog draait of niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

E03

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  20:37:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben,

De huidige bedieningsunit heb ik nog maar kort. Bij verkopen krijg ik amper de helft terug. Dus nu nog kapitaal vernietiging.

Daarbij komt dat ik zelf niet zo handig ben om een draaischijf om te bouwen. Het ding is me iets te kostbaar om het te verknallen.
Mocht ik er in de toekomst echt mee zitten dan is het misschien wel een optie, maar dan zal ik ook iemand vragen om de draaischijf om te bouwen.

Werner

TC, Koperloper, Fleischmann, TRIX en ROCO, Trix C-rails, HSI88, Periode II, III en begin IV, SBB, DB en DR
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  23:27:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Werner,

de sporen die tegenover elkaar liggen zullen worden bediend door het adres van de enekant, d.w.z. de spooraansluiting die als eerste is geprogrammeerd.(Moeilijk te verwoorden...).

Er zijn door deze beperking 2 problemen.
De eerste is cosmetisch, in het scherm van de draaischijf decoder zie je niet de aansluiting van de overkant.
De tweede heeft te maken met het automatisch schakelen van de spanning op de draaischijf. Als je een "kleine" stoomlok hebt, is de kans groot dat deze op het begin van de draaischijf blijft steken, i.v.m. een spanningsloos stukje. "Grote" stoomloks (stroomopname over meerdere wielen) hebben hier nagenoeg geen last van.
Met behulp van uitsluitingen, en van-naar routes zou dit probleem misschien op te lossen zijn.

Met vriendelijke groet,

Niels.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina