Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 28526
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelders vallen weg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dokker

Belgium
18 berichten

Geplaatst - 11 jun 2008 :  10:23:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden

Als ik bij mijn treinbaan een noodstop uitvoer of bij een spontane reset van mijn IB leest koploper bepaalde bezetmelders niet meer. Het zijn allemaal melders van mijn 5de module(Viessmann 5233 dus 3.1 tot 3.8. Als dit gebeurt moet ik koploper volledig afsluiten en terug opstarten. Dit is enorm lastig omdat wanneer je dit niet optijd ziet de treinen gewoon doorijden en tegen elkaar botsen. Weet er soms iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt.

groetjes
Stefan

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  15:32:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Beste Stefan,

De resets van de IB is een gekend probleem.
Dit is ook de reden dat ik voor mijn treinen de Tams Master Controle heb aangeschaft.
De IB staat nu nog in gebruik voor programmering en het Faller Car System.

Mogelijk dat de noodstop de IB op dat moment een ongeziene reset geeft.

En ja, het compleet her-opstarten is dan de enige oplossing.
Maar misschien dat iemand anders ook nog wel een optie open heeft voor je.

Succes.

-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin Digital H0, Faller Car System, 2x Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.5, Windigipet Pro X3 Eng., DB/SBB, periode II t/m 1ste helft IV.
Ga naar bovenaan de pagina

teunstreinen

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  17:35:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Riny

Beste Stefan,

De resets van de IB is een gekend probleem.
Dit is ook de reden dat ik voor mijn treinen de Tams Master Controle heb aangeschaft.
De IB staat nu nog in gebruik voor programmering en het Faller Car System.

Mogelijk dat de noodstop de IB op dat moment een ongeziene reset geeft.

En ja, het compleet her-opstarten is dan de enige oplossing.
Maar misschien dat iemand anders ook nog wel een optie open heeft voor je.

Succes.

-------------------------------------------------
Groetjes,
Riny

Märklin Digital H0, Faller Car System, 2x Laptop, IB, Tams MC, Viessman 5211/5217, Koploper 6.5, Windigipet Pro X3 Eng., DB/SBB, periode II t/m 1ste helft IV.



WLEEFJH S;EF
Ga naar bovenaan de pagina

teunstreinen

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  17:55:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stefan

De eerste mail ging fout, mijn verontschuldiging.
Dit is eigenlijk de eerste keer dat ik op een draadje reageer.

Ter zake:
Je schrijft dat je ook Viessmaan 5233 terugmelders gebruikt. Via google heb ik de specificaties van de terugmelder opgezocht. Ik kwam uit bij de volgende

Bezetmelding2R.pdf

Hier staat duidelijk uitgelegd hoe het werkt.
Ik begrijp hieruit dat de terugmelding geschiedt via stroomdetectie. Deze terugmelder heeft dan ook maar 8 terugmeldpunten ipv 16.

Als je een noodstop uitvoert of de IB doet een spontane reset (ondingen) dan valt de stroomtoevoer naar je baan weg en dus de betreffende terugmelders 3.1 t/m 3.8 vallen terug naar geen melding.

Volgens mij hoef je koploper helemaal niet af te sluiten. Zeker niet bij een noodstop.
oorzaak noodstop oplossen (uit de rails gelopen trein?) en de spanning er weer op. De terugmelders 3.1 t/m 3.8 zullen dan alsnog hun betreffende terugmelding doen.
Voor de veiligheid zou je dan in koploper alle treinen kunnen laten stoppen door de stop (F5 ??) button te gebruiken. Dan checken of alle treinen in hun bedoelde baanvak staan, zo ja rijden maar. Zo nee herstellen en ....
Zo doe ik het wel eens bij mijn baan. Ik heb echter de 6021.

Verder begrijp ik niet dat je bij spontane reset van de IB koploper opnieuw moet starten, maar zoals getoond ik heb geen verstand van de IB en ik wil het ook niet weten.

Groeten van Teun Wolzak

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dokker

Beste forumleden

Als ik bij mijn treinbaan een noodstop uitvoer of bij een spontane reset van mijn IB leest koploper bepaalde bezetmelders niet meer. Het zijn allemaal melders van mijn 5de module(Viessmann 5233 dus 3.1 tot 3.8. Als dit gebeurt moet ik koploper volledig afsluiten en terug opstarten. Dit is enorm lastig omdat wanneer je dit niet optijd ziet de treinen gewoon doorijden en tegen elkaar botsen. Weet er soms iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen? Alvast bedankt.

groetjes
Stefan




WLEEFJH S;EF
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  20:31:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Stefan,

draai jij met de nieuwste versie van Koploper, dus minimaal koploper 6.5build506 of nog beter build 507, heb je nog een oudere versie, dan even updaten. In de laatste versies is de storing na een spontane reset van de IB opgelost,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  21:28:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door teunstreinen

Ter zake:
Je schrijft dat je ook Viessmaan 5233 terugmelders gebruikt. Via google heb ik de specificaties van de terugmelder opgezocht. Ik kwam uit bij de volgende Bezetmelding2R.pdf

Hier staat duidelijk uitgelegd hoe het werkt.

Kun je niet beter de handleiding van de 5233 nemen ?.

Download Attachment: 5233-01-NL.pdf
423,3 KB

Met vriendelijke groet,
Hub


Ga naar bovenaan de pagina

teunstreinen

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 12 jun 2008 :  22:06:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub

Natuurlijk is dat zo, het is altijd beter de ahndleiding erbij te nemen. Het enige wat ik wilde weten is dat ik een vermoeden had dat die viessman 5233 terugmelder werkte met stroomdetectie en de eerste site die ik vond via googlen bevestigde mijn vermoeden. Vandaar.

Maar Stefan kan misschien beter de handleiding vna viesmann erbij pakken, die zal hij ongetwijfeld hebben.

Hallo Stefan
Heb je al iets kunnen bereiken, na het mailtje van Walter??
Meld een dezer dagen even wat je bevindingen zijn.

MVG
Teun


WLEEFJH S;EF
Ga naar bovenaan de pagina

dokker

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  21:12:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Allereerst allen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb koploper 6.5 build 500 ga nu een nieuwere downloaden en zien wat dat geeft. De handleiding van de bezetmelders heb ik gelezen maar daar kan ik niets terugvinden over dit probleem. Dit probleem doet zich alleen maar voor met 1 bezetmelder de rest werkt perfect ook na noodstop of reset.
Als dit probleem zich voordoet zit er echt maar 1 ding op, koploper afsluiten en weer opstarten en als er een trein staat op 1 van deze melders zie dat direct als koploper weer opstart.
Ik vraag me af of de bezetmelder geen storing heeft, maar het is zo vreemd dat alles terug normaal werkt na het herstarten van koploper

groetjes
Stefan

Bewerkt door dokker op 16 jun 2008 10:28:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 jun 2008 :  21:54:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Stefan,

het probleem zit ook niet in de terugmelder, maar wordt veroorzaakt vanuit de IB, en geen fabrikant zet in zijn handleiding als negatieve reclame dat er kans op resets zijn, en zal dan vooral eerst anderen behalve zichzelf de schuld geven.

Op diverse fora in binnen en buitenland is te lezen dat een mogelijke kans op spontane resets van de IB in combinatie met S88 decoders mogelijk aanwezig is.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

dokker

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 16 jun 2008 :  10:17:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Dat klopt en ik denk wel dat ik met de tijd mijn IB zal vervangen door iets beter maar voorlopig zal ik het ermee moeten doen. Het is zo duur om over te schakelen. Welke besturing zou jij me aanraden?

In het begin deed mijn IB bijna nooit een reset en nu bijna dagelijks(deze is nog maar een klein jaar oud). Hoe zou dat eigenlijk komen?


groetjes
Stefan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina