Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 3129
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 458
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamische bloklengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

lzwart1

23 berichten

Geplaatst - 17 dec 2007 :  21:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb 2 vragen over Dynamische blokken. Ik zag in de help file dat je dat voor elkaar kan krijgen met een infrarode lichtsluizen.
Nu wil ik het graag met bezetmelders gaan doen want ik heb maar 2 sporen die ik met deze optie wil gaan benutten.

Ik vind een lichtsluis geen optie en ik heb zat bezet melders.

Nu mijn vraag hoe lang moeten de bezetsecties zijn.
Als je met lichtsluis zou werken is dat maar heel kort natuurlijk.

Software matig heb ik het er in zitten en met testen werkt het waanzinnig.
Nu nog in de praktijk.

Als ik nu van Automatisch rijden(f8) naar opstelblokken(f7)gaat blijven de loks in het eerste dynamisch blok staan.
Hoe kan ik dit verhelpen.

gr Leon

c-rail,marklin 6051+6021

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 17 dec 2007 :  22:57:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Er loopt al een draadje hierover maar je kunt gewoon bezetmelders gebruiken. Een beproefd systeem en ik heb ook van de lichtsluis afgezien. zoals je weet is er een voorste en een achterste bezetmelder. Het systeem werkt zo dat als een trein de laatse bezetmelder bereikt, de trein stopt en een klein stukje terugrijdt. De laatste bezetmelders hoeven niet te lang te zijn, maar hou er rekening mee dat bijvoorbeeld Marklinlocs vaak antislipbanden hebben waarbij de detectie dus een punt kan zijn. De treinen komen tussen de bezetmelders te staan en de tweede trein stopt bij het vrijkomen van de binnenkomstmelder. Als je een marge aanhoudt van tien cm is de maximaal te gebruiken treinlengte dus de afstand tussen de bzm - 10 cm. Het klinkt een beetje flauw maar de optimale lengte is die, die betrouwbaar werkt. De afstand tussen de binnenste assen van een personenwagon plus twee cm is het minimum, want met dynamische bloklengte werkt de binnenkomstmelder ook met het principe van vrijkomen na, dus als de melder bezet is geweest en weer vrij komt. Kies altijd voor betrouwbaarheid. Misschien overbodig te zeggen dat je alle binnenkomstmelders met elkaar verbindt en aansluit op een adres. Alle eindmelders ook met elkaar verbinden en aansluiten op het tweede adres.

Heb je allebei de blokken gedefinieerd als opstelblok? In een dynamisch blok zitten twee blokken. Het laatste kun je als opstelblok definieren, het eerste van de twee is niet verstandig want de trein zal bij rijden naar opstelblokken stoppen zodra hij een opstelblok herkent. Dan heb je dus niks aan je dynamische bloklengte. Het achterste blok hoeft ook geen opstelblok te zijn. Immers de trein stopt in het laatste omdat het een opstelblok is. De achterste trein kan dan niet meer vertrekken omdat het blok voor hem bezet is.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 17 dec 2007 23:00:04
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 18 dec 2007 :  12:44:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,
Bedankt voor het snelle reageren.
Ik denk dat het heel veel testen gaat worden.Maar het gaat zeker lukken.Ik neem aan dat netjes remmen uit moet staan.En dat er op de stopmelder gelijkt gestopt moet worden.

Ik had inderdaad alle twee de blokken als opstelblok gemarkeerd.


gr
leon


c-rail,marklin 6051+6021

Bewerkt door lzwart1 op 18 dec 2007 12:46:15
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 18 dec 2007 :  14:33:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Leon,

Netjes remmen heeft niet zoveel zin in een schaduwstation, dus ik zou het uitzetten. Je kunt wel iets doen met de maximumsnelheid en dat is dus niet al te hoog.

Experimenteren zit er altijd wat bij, maar als je ergens een wisselstraat hebt en je gebruikt vrijkomen na en dat werkt goed dan heb je de lengte van een binnenkomstblok bij dynamische bloklengte te pakken. Bij de tweede melder stopt de trein en rijdt een stukje terug tot de bezetmelder weer vrij is. Die bezetmelders hoeven niet al te lang te zijn. Hou rekening met antislipbandjes waardoor de bezetmelding niet of meestal later tot stand komt.

Succes, het is bijna kerstvakantie tenslotte ;-)



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 11 jan 2008 :  22:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht dat ik het werkend zou hebben maar in de praktijk blijkt het niet te werken. Mijn trein rijdt gewoon over de laatste bezet melder heen en stopt dan pas.
Hij rijdt dus niet achteruit. Inmiddels heb ik zoveel geprobeerd dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
Ik plaats hier bij mij gegevens.


Download Attachment: Ldz_20071213_160756_20071217_135801.bck
67,94 KB

Tevens heb ik ook een communicatiefile gemaakt hieruit kunnen jullie misschien opmaken wat er fout gaat.


Download Attachment: Ldz_20071213_160756_20071217_135801_20080111_214502.txt
2,73 KB

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.
Het gaat om de blokken 16 en 26 die ik dynamisch wil hebben.

met vriendelijke groet,
Leon



c-rail,marklin 6051+6021
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 jan 2008 :  22:35:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Leon,

Ik zie een paar vreemde dingen die ik niet kan rijmen met wat jij wil. Je wil dynamische blokken hebben van 27 naar 17 en 16 naar 26.

Blok 27 is het eerste blok en dus moet hier bezetmelder bezet en dezelfde bezetmelder vrijkomen staan. Dit heb jij goed aangegeven (bezetpunt 3.15) Blok 16 is ook een eerste blok en ook hier heb jij het goed aangegeven (bezetpunt 1.07).

Blok 17 is een tweede blok. Hier moet alleen staan bezet worden, doch hier staat bezet worden en ook weer vrijkomen. Dat vrijkomen zorgt Koploper zelf voor. Dus alleen bezet worden van bezetmeldpunt 3.05 volstaat hier.
Blok 26 is een tweede blok en hierbij is precies dezelfde fout gemaakt en nu zelfs eerst vrijkomen en dan pas bezetten van punt 1.15.

Nergens zijn gelijke bezetmeldpunten gebruikt en dus zal Koploper ook nooit in het tweede blok de trein achteruit laten rijden om het bezetmeldpunt weer vrij te maken. Hoeft ook niet want ieder bezetmeldpunt van deze sporen is uniek.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

lzwart1

23 Posts

Geplaatst - 12 jan 2008 :  09:30:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Paul bedankt voor het snelle reageren.
Ik heb het aangepast zoals jij zei en heb vanochtend wat test gedaan en werkt geweldig goed. Ik heb mij alleen verkeken op dat achteruit rijden. Ik zat te wachten totdat me lok dat deed maar zoals jij al zei is dat helemaal niet nodig.
Bedank voor de hulp.

gr leon



c-rail,marklin 6051+6021
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina