Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 8453
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelders Märklin K-sporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

luc r.

Belgium
64 berichten

Geplaatst - 26 nov 2007 :  18:33:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Niet direct een probleem van het werken met Koploper. Na geruime tijd gewerkt te hebben met een proefbaan, ben ik overgegaan tot het vervaardigen van bezetmelders voor mijn definitieve baan op zolder. Dit met Märklin K-sporen. Op diverse plaatsen heb ik reeds inlichtingen gewonnen. Het doorslijpen van een spoor, levert geen enkel probleem op. Het solderen van de bezetmeldersdraad is een ander verhaal. Nochtans heb ik reeds vaker gesoldeerd ( zelfs decoders ingebouwd). Ik vermoed dat het aan het materiaal van de rails ligt. Ik krijg geen degelijke aanhechting aan de rails. Zodanig dat na de plaatsing van het spoor de draad praktisch altijd loskomt.
Kan iemand van de koplopers mij raad geven, of zeggen welk soldeermateriaal dat ik moet gebruiken?
Mvg,
Luc r.

Märklin M- en K-sporen, IB, S88 melders

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  19:04:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Luc,

de enige plek waar je goed kan solderen zijn de raillassen, de rails van nieuwzilver is nauwelijks te solderen,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  19:06:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc,

Volgens iedereen is het volgende verboden:
Soldeerpistool, wordt echt heet.
Soldeertin.
Soldeervet. (en nu gaat iedereen steigeren)

Maar het werkt wel en gaat nooit meer los.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  19:48:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
De spoorstaven van K-rail zijn niet van nieuwzilver, maar van roestvrij staal. Dat is zeer lastig te solderen, dit in tegenstelling tot nieuwzilver dat juist heel makkelijk te solderen is.

Het enige mij bekende vloeimiddel waar het mee lukt is S39-RVS, maar dat is tamelijk agressief spul.
Ga naar bovenaan de pagina

Bukkemummelen

Netherlands
20 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  19:52:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc,

wat Wim schrijft klopt,maar kijk uit met soldeervet als je kurk onder je rails hebt liggen voor kortsluiting.
Als je wat veel vet gebruikt trekt dit soms door de kurklaag.

M.Vr. Gr. Jan
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 26 nov 2007 :  20:21:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Mijn baan bestaat ook uit K-rail en heeft 90 terugmeldcontacten. ik had hetzelfde probleem en heb het opgelost door van heel dun koperplaat klemmetjes te maken die ik met een tang als een soort railschoentje om de railstaaf heen knijp. Draad aan het klemmetje solderen en klaar. Werkt al een paar jaar feilloos op mijn baan.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 29 nov 2007 :  18:47:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

Wim Romijn had het bij het rechte eind! Waarvoor dank.
Mijn oude soldeerbout uit de tachtiger jaren bovengehaald, soldeertin en -vet. De zijkant van de rails op de aansluitplaats eerst licht opschuren,de draad in het soldeervet wentelen en bevestigen met een metalen klem op de zijkant van de rails. De bout heet tegen de draad en de rails houden en soldeertin toevoegen.
En jawel, de verbinding komt niet meer los, en is netjes uitgevoerd!
Lekker solderen zoals in "de good old days"!!

Mvg
Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 29 nov 2007 :  19:14:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Luc, dan ben ik wel benieuwd naar wat voor soort soldeervet dat is.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 29 nov 2007 :  20:00:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Hiermee kan ik je helaas niet helpen. Het soldeervet heb ik reeds in een afgesloten potje van in de tachtiger jaren. Ik zou echt niet meer weten van welk merk of vanwaar.
Ik herinner mij echter dat voor een soldering op een massief metalen voorwerp, in dit geval de rails, er vroeger altijd soldeervet gebruikt werd samen met een hete bout om een goeie vloeiing en aanhechting van het sodeertin te bekomen. Belangrijk is inderdaad om met een redelijk fijne punt, zeker een tiental seconden op de draad en de railzijkant te verwarmen, tot er lichte rookvorming ontstaat.
Door plaatsing van de metalen klem op de draad naast het soldeerpunt, ben je zeker dat overtollige warmte afgevoerd wordt. Persoonlijk gebruik ik een soldeerbout van 100W. En het helpt inderdaad!
Mvg.
Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 30 nov 2007 :  00:03:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Okee, ik snap hoe je het doet. Maar dat verhaal van die metalen klem snap ik niet. Je zet er een tamelijk zware bout op, en je verwarmt vrij lang. Dan lijkt het mij een beetje tegenstrijdig om met een metalen klem warmte af te voeren.
Ga naar bovenaan de pagina

patricklaan

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 30 nov 2007 :  08:55:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van patricklaan  Reageer met citaat
Hallo Luc

Wat ik doe, ik heb zelf rails van Fleischman met een boortje 0,6 een gaatje boren daarin een ijzerdraadje steken en met de soldeerbout tegen het ijzerdraad houden dat het warm genoeg is, soldeertin er tegen en vast als een huis.


Patrick

Fleischmann Intellibox koploper

Bewerkt door patricklaan op 30 nov 2007 08:57:11
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 30 nov 2007 :  11:20:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste lucR
Ik doe het met plastic rail lassen dus 2 x2200 aan beide zijden een pl.rail las heb je in de midden een rail las waar je goed aan solderen kan
heb je mooi een bezetmelder van 36cm werkt perfect
Mvg Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 30 nov 2007 :  19:39:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas,

Met het metalen klemmetje ( ook een oud ding uit de jaren '80, tegenwoordig zijn deze allemaal uit plastiek ), wil ik voorkomen dat er teveel warmte op de rail zou komen en de plastieken dwarsliggers beschadigen. Het is allemaal een kwestie van wat ervaring op te doen met het verschillende soldeerwerk.

Mvg.
Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

hkkh1908

Belgium
32 Posts

Geplaatst - 02 dec 2007 :  09:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc

Ik gebruik twee stukken rail. Beide stukken worden doorgeslepen en de bezetmelddraad soldeer ik met een klein soldeerboutje aan het koppelschoentje tussen de twee rails. Werkt tot nu toe (6 maanden) feilloos!!

Met vriendelijke groeten

Hendrik
Ga naar bovenaan de pagina

Martink

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 12 dec 2007 :  17:38:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Luc,

Een beetje late reaktie maar ik was even druk met heel andere zaken.

Heb reeds twee (grote) banen gebouwd en bij beiden 0.6 mm schakeldraad (Display Elektronika) gebruikt. Draad een stukje strippen, vertinnen en simpelweg tussen de spoorstaaf en de onderligger schuiven/persen (evt. met een klein tangetje).
Als het draad wat te los zit dan simpelweg iets meer tin erop
en dan zit het helemaal vast.

Werkt prima en kost niks exta's (en geen roest vanwege allerlei chemische troep of gesmolten rails vanwege enorme hitte van giga soldeerbouten). Je kunt het draadje tussen de bielzen via een gaatje
in je railbedding wel laten lopen en daarna onzichtbaar maken met
de ballast.

Veel succes,

Martin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina