Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 178 / Bezoekers Vandaag: 8348
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ontkoppelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

asselt4

Netherlands
90 berichten

Geplaatst - 03 nov 2007 :  23:15:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeden avond mede spoordes
Heb op de site van gevorderden het hele stuk gelezen over ontkoppelen
Maar ik kan er nog niet helemaal uit komen over het ontkopp.
Ik heb in blok 23 3 bezetm, een in het begin van bl. een voor de bezetm. voor het bezetmelden van de wagons als lok weg is en een stopsectie
Nu wil ik de loc autom. laten ontkoppelen
Moet dat met een spec.of log.actie want daar kan ik nog niet uit komen Ps mijn draai schijf werkt perfect dank zij Kees Moerman
Wie weet raad
Mvg Jaap


J v Asselt

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 04 nov 2007 :  00:33:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Hoi Jaap,

Wil je ook ontkoppelen met verschillende loks en treinlengtes?

Als dat het geval is wil ik je adviseren dat topic bij gevorden nogmaals goed door te lezen. Dankzij Wim zijn tips werkt het nu perfect hier. Dit is (volgens mij) i.i.g. niet met een standaard magneet-artikel decoder te realiseren, mocht je dat van plan zijn.

Het belangrijkste wat je eigenlijk in de gaten moet houden is dat het uiteindelijk bekrachtigen van de ontkoppelaar in 2 'delen' gedaan wordt.

Om het enigzins te vereenvoudigen heb ik een aanpassing gemaakt in mijn zelfbouw decoder. Simpel gezegt wordt nu de ontkoppelaar bekrachtigd zodra er een 'afbuig-commando' gegeven wordt en daarna een 'recht-commando'.

1- Zodra de trein gaat rijden, wordt een schakelaar op AAN gezet in een vaste route.
2- Speciale actie ingesteld welke het adres van de schakelaar op RECHT zet bij bezetmelding van de bezetmelder die ik gepositioneerd heb vlak voor de ontkoppelaar. Deze bezetmelder is tevens mijn binnenkomstmelder.

Tekeningetje ter illustratie:
=|====|O===========================|====|

| = sectie scheiding
O = ontkoppelaar

Een manier om dit met een schakeldecoder te doen heeft Wim aangegeven in het andere topic bij gevorderden. Ook heeft hij zijn database gepost waarin je kunt zien hoe hij dat heeft gedaan. Tekst en uitleg daarover vindt je ook in het andere topic.

In 1e instantie had ik een instelbare vertraging om een goede timing te verkrijgen van het ontkoppel-moment instelbaar gemaakt met een CV in de decoder (als mijn ontkoppelaars nl. te vroeg ontkoppelen tillen ze gewoon de lok op). Echter zag ik vandaag dat de vertraging die ik diende af te stemmen ook in de speciale actie ingegeven kan worden. Maakt het weer iets makkelijker.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 04 nov 2007 :  09:49:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dave
Ik heb het gelezen van mels en anderen
Mijn trein is steeds van de zelfde lengte maar ik kan nog niet overweg met log.en spec acties
ik doe het nog geen jaar daarvoor zat ik op de vr.auto kon nog geen Pc.aanzetten dus nog maar even studeren
Ps riet contacten is ook geen optie want die nemen de wisseltongen nog wel eens mee met ontsporing tot gevolg
Bedankt Dave voor je snelle reactie We gaan het nog even proberen
Mvg.Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 04 nov 2007 :  12:01:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Met loks met constant dezelfde treinlengte kan het eenvoudiger ingesteld worden. Je hebt dan geen speciale acties nodig en je kunt dit met een gewone magneet-artikel decoder doen.

De truc hierin zit 'm in het laten stoppen boven de ontkoppelaar (m.b.v. doorrijden in cm's b.v.) en ontkoppelaar bekrachtigen bij het wegrijden. Dit laatste is in te stellen in de vaste route.

Groetjes Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina