Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 107 / Bezoekers Vandaag: 229
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf leidt eigen leven..
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

j.kos2

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 17 okt 2007 :  23:09:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

sinds een tijdje begint tijdens het laten rijden van de baan, de draaischijf zonder reden zomaar een opdracht uit te voeren, in de communicatielogging is de opdracht ook te zien, zonder dat daar een reden voor schijnt te zijn.
De schijf wordt gebruikt in twee vaste routes, maar die twee locs staan dan gewoon stil (stopgezet dmv rijwindow). De rest van de baan draait variabele routes die niet in de buurt van de schijf komen.
(via richtingsverboden)
Er zijn voor testdoeleinden wel meerdere vaste routes geweest, maar deze zijn verder allemaal verwijderd.
Ik maak gebruik van de roco draaischijf via roco, aangestuurd via de methode van Eddy de Boer (met dank).
Verder ter info, Lenz V 3.5, alle decoders en bezetmelders van Lenz, 2 rail Roco. Koplopers V 6.4
Tijdens het uitvoeren van de twee vaste routes die wel naar de draaischijf gaan, gebeurt het ook wel eens dat de schijf niet naar het juiste routeblok draait, maar plots een eigen leven gaat leiden, met alle nare gevolgen van dien.
Het enige idee dat bij mij opkomt, is dat het te maken kan hebben met de verwijderde routes, maar dat zie ik verder nergens terug in de info die ik krijg van de divers schermen. Zoals tijdens het volgen van een vaste route, de opdrachten kloppen met de te volgen route.
Behalve dan die verdraaide schijf..

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Bij voorbaat dank,

Jan

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  23:47:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Jan,

in principe wordt de draaischijf niet aangestuurd in onderhouden vaste of variabele routes, of er moeten zoveel blokken vooruit gereserveerd worden?

Vermoedelijk zal het probleem zijn ontstaan in onderhouden Wisselstraten, zie Baan definities, baan ontwerp, wisselstraten.

Misschien handig om een backup van je baanplan te uploaden, als je er niet uitkomt,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 18 okt 2007 00:10:48
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  00:46:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, in de vaste treinroutes worden locs naar de draaischijf gestuurd, van blok naar blok.

Maar voor de duidelijkheid, hierbij de backup

Download Attachment: Kamerbaan2.bck
109,56 KB

Alle instellingen voor de schijf zijn zonder meer goed, via het scherm besturing draaischijf bij het baanoverzicht werkt het altijd goed, ook bij het laten draaien van de vaste routes is er op zich geen probleem, tot dat zomaar opeens, geheel willekeurig lijkt het, de schijf zomaar gaat draaien, staat er dan net een loc op die in een vaste route rijdt, dan gaat het echt fout. Maar nogmaals het gebeurt ogenschijnlijk willekeurig..

Vrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  07:31:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jan,

nee willekeurig is het niet, als een trein van blok 1 naar 2 rijdt wordt de draaischijf aangestuurd, en daar zit de grootste oorzaak van je probleem,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  08:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Je kan ook problemen krijgen met wisselnr 41. Deze wordt ook door een speciale actie gezet. Het zetten van een uitgang van een speciale actie gaat buiten alles om. Koploper denkt dus dat de wissel nog in de andere stand staat. Ik snap ook niet de bedoeling van je logische en speciale acties.

Verder nog een kleine opmerking: je hebt consequent de wissels verkeerd getekend. Het is juist de bedoeling dat als een wisselstraat wordt gezet tussen blokken er een niet onderbroken lijn zichtbaar is. Bij jouw worden juist de wissels wel onderbroken.
Als jij dit prettig vind moet je het beslist niet veranderen. Echter het was door mij niet zo bedoeld.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  11:12:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

bedankt, ik schreef al dat het ogenschijnlijk willekeurig was, ervanuit gaande dat ik ergens iets verkeerd had staan, maar op een gegeven moment zie je het zelf niet meer. Bedankt voor de oplossing.

Paul, de speciale actie was eerst dmv een logische actie bedoeld voor een ontkoppelactie, maar dat was een test, heb nu toch maar ook de speciale actie verwijderd. Ik zal eens kijken naar de getekende wissels, bedankt voor de tip.

Mvrgt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina