Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 133 / Bezoekers Vandaag: 9437
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 kortsluiting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

PE1LZY

Germany
118 berichten

Geplaatst - 13 okt 2007 :  15:27:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,
Omdat ik geheel oprnieuw ben begonnen wilde ik meteen de edits pro vervangen door mrdirect.
MR direct heeft geen vragen uurtje dus probeer ik hier een oplossing te krijgen. Uiteraard met mijn verontschuldiging.
Koploper en mrdirect communiceren met elkaaar dat blijkt eruit dat mrdirect de in koploper ingevoerde loc noteert.
MRdirect houdt echter vol dat er kortsluiting is.
Ook op twee rails met of zonder een loc. meldt mrdirect ook kortsluiting. Wie van u kan mij een tip geven waar ik dan moet gaan zoeken.
De dos compu is met een nulmodemkabel (nieuw gekocht) met koploper verbonden. Com 1 van de dos compu is via een rs232 verlengabel naar het kleine interface met een Delta 6604 aangesloten.
Transistor en weerstanden zijn volgens meting goed.
In koploper heb de mrdirect compu als intellibox aangemeld.
Hopelijk is er een koploper die me kan helpen.
Met vr. groet, Nico.
.

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 okt 2007 :  12:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Als booster gebruik je de Delta 6604.
Ik mag aannemen dat die geen sluiting veroorzaakt.
Nu heb je de MRDirect PC d.m.v. een RS232 kabel verbonden met de Delta 6604. Hiertussen heb je aan de kant van de 6604 de schakeling gemaakt volgens figuur 7.3.1 van de MRDirect handleiding.
Ontstaat er nu een kortsluit melding?
Als dat zo is dan zou ik de draden van de RS232 kabel eens doormeten.
Van belang zijn 3,4,5 van de 9 polige en 2,7,20 van de 25 polige connector.
Als de draden in orde zijn, dan is de kans groot dat het aan de 7.3.1 schakeling zal liggen.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 14 okt 2007 12:17:03
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  13:42:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Het interface heb ik gemaakt volgens 7.3.1. en nogmaals gecontroleerd. Bij het inschakelen van de computers geeft rs232 check tester een rode led bij dsr, cd en cts.
Activeer ik met de spatiebalk dan geeft mrdirect aan kortsluiting en koploper geeft noodstop aan. Koploper is dan meteen op tilt en moet ik opnieuw starten. Doe ik het met het spiegelei dan geeft mrdirect aan: Treinbaan afgeschakeld en koploper schrijft 'geen vebinding met ', doe ik dan weer spiegelei dan geeft mr direct kortsluiting aan.
Ben ik misschien iets vergeten in mrdirect aan te geven? Ik hem mrdirect met de treincompu gedownload en uitgepakt en samen met de .sys via een 1,44 flop op de dos compu gezet. Met de doscompu kan ik niet veel invoeren of wijzigen.
Graag je mening nog een keer over hoe en wat.
mrt vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  15:07:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Vergeet Koploper even en koppel deze los van de MRDirect PC.
Sluit MRDirect NIET aan je baan aan.
Dus je hebt dan alleen de MRDirect PC en de 6604 booster plus zelfgebouwde interface.
Als je nu de MRDirect PC opstart en je drukt op de spatiebalk mag er geen melding van sluiting komen.

Je hebt toch wel een RS232 kabel gebruikt en geen nulmodem kabel?
De kabel zit in com port 1? (standaard)
De draaiknop van de DELTA-Control 6604 dient permanent in de rechter "STOP"-stand te staan, zodat hij als digitale Booster kan fungeren.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 15 okt 2007 15:29:27
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  18:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Beregoed idee.
De rs232 naar de koploper compu uit de mrdirect compu verwijderd en op de Delta 6604 geen rails aangesloten. Geprobeerd:
Delta met spanning de 16V~ en zonder spanning; knop naar rechts en naar links op de stopstand.
Bij het aanklikken van de spatiebalk komt meteen de mededeling 'kortsluiting' op het scherm.
- de rode draad van het interface(tje) losgenomen en daarna het interface losgenomen van de verlengkabel.
Ook steeds meteen de melding 'kortsluiting'.
Op de MRdirect compu staat dos 6.2 en verder alleen MRdirect.exe, MRDsys.exe, , MRDgame.exe en MRdirect DBF. En natuurlijk de DOS files.
Wat nu?
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  21:24:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Dit heb ik vaker gehoord. Heel soms geeft MRdirect in combinatie met de MRD PC dit probleem.
MRdirect detecteert een kortsluiting op de compoort waarop ook de booster op aangesloten zit.
Ik heb hetzelf nooit gehad dus heb ook nooit kunnen meten.
Ik denk dat het een probleem is van de betrffende compoort.

Kan je het uittesten op een andere PC?

groeten, Marco Roede

ps: dat vragen uurtje is er 24 uur lang op mijn email-adres.
Ik help met best effort en probeer altijd redelijk snel te antwoorden. Soms lukt dat niet waarvor bij voorbaat mijn verontschuldigingen.

http://www.MRdirect.nl MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 15 okt 2007 :  21:31:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Zoek het voorlopig niet in de DOS of MRDirect software.
Jij zegt dat je de RS232 kabel tussen MRDirect en Koploper hebt losgemaakt.
Dat is goed maar het is GEEN RS323 kabel maar een nulmodem kabel.
De draden in een nulmodem kabel lopen anders, maar dat terzijde.
Jij weet zeker dat de kabel tussen de MRDirect PC en de Delta 6604 wel een RS232 kabel is.
Ik zou dit voor de zekerheid dit even Ohms doormeten:
TxD naar pin 3
DTR naar pin 4
GND naar pin 5
Dus tussen de booster schakeling en de MRDirect PC meten.

Tot slot moet je de Thottle input van de Delta 6604 kortsluiten.

Groet,
Rob

Hallo Marco, je bent me net voor. Volgens mij ben jij druk met Koploper.

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 15 okt 2007 21:37:39
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  19:06:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob en Marco,
De dos compu is een IBM Aptiva waar windows 95 op stond. Dat heb ik eraf gedaan en nu alleen dos 6.2 erop. In de beschrijving worden de seriele poorten met A en B aangeduid. In de beschrijving staat: Als u een adapter installeert met een seriele poort, verschijnt er een foutbericht als er rivaliteit ontstaat tussen de seriele poorten.
Heb ik nu gevonden nav Marco's bericht
**
De editsbooster staat onder de tafel en daarom heb ik, om uit te proberen, de Delta spullen even in gebruik. Als het lukt om met MRdirect verder te gaan moet ik die edits booster een beetje aanpassen. De kabel is echt een nulmodem kabel.
De verlengkabel naar het interface heb ik met behulp van gender chargers nogmaals doorgemeten maar geen storingen kunnen vinden.
Het interface is bijna niet verkeerd te maken maar ik heb het nogmaals nageken en gemeten, ook de transistor.
**
Ik heb nog een oude insteekplaat met een rs232 erop. Ik zal de toch alwel oude doscompu zijn ingewanden onderzoeken. Ik heb hem gekregen en wellicht is er iets in gemanupuleerd met de seriele poorten, je weet maar nooit.
Anders zou ik het niet weten. De computer waar eerst koploper op stond is stuk maar heb ik nog wel. Kan eens proberen of daar een dos machine van is te maken of misschien wel de compoort aansluitingen omzetten op de aptiva.
Voor eventuele tips houd ik me uiteraard aanbevolen want ik ben geen compu kenner.
Met vr. groet,
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 16 okt 2007 :  19:44:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hoi Nico,
je zegt Booster en nulmodemkabel bijna in 1 zin:
>> De editsbooster staat onder de tafel en daarom heb ik, om uit te
>> proberen, de Delta spullen even in gebruik. Als het lukt om met
>> MRdirect verder te gaan moet ik die edits booster een beetje
>> aanpassen. De kabel is echt een nulmodem kabel.
Tussen de MRdirect PC en de booster beslist geen nulmodemkabel gebruiken maar een "gewone" RS232 verlengkabel.
Haal Koploper er even helemaal af, dat maakt het onnodig ingewikkeld en onduidelijk, zker via de mail.
Gaat het kortsluit alarm ook af als je alleen GND (pen 5) en TxD (pen 3) naar de booster gebruikt?
groet, Marco

http://www.MRdirect.nl MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  09:12:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,
De nulmodem kabel was een antwoord op een vraag van Rob.

De nulmodemkabel is uit de MRdirect compu.
De verbinding van interface met de MRdirect compu is een rs232 verlengkabel die ik al meerdere keren heb doorgemeten of het wel zo is. Het is echt een verlengkabel met alle negen draden doorverbonden.
* Ik heb de interface alleen met gnd en txd verbonden. Een rs232 check tester heb ik er nu tussen gezet en van die tester branden drie leds TD, RTS en DTR. De dos compu staat, uiteraard, aan zonder dat MRdirect is gestart. Start ik MRdirect dan blijven de drie leds branden. Druk ik dan op de spatiebalk dan veranderd er niets alleen komt dan onderin het scherm de mededeling 'kortsluiting' en de inmiddels bekende piep.
De andere compoort, com twee dan, werkt in iedergaval wel want koploper gaf aan MRdirect door het locnummer van de delta locomotief die ik in koploper had ingevoerd.
Het wordt inmiddels wel een raadsel wat er niet goed blijkt te zijn.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  09:26:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
hallo Nico,
Hier wordt het toch wel wat duidelijker door.
Ik weet zo niet wat de betekenis (hoog/laag) van de rs232 check tester LEDjes is. Maaaaaaar!
Als je MRdirect dmv de spatiebalk aan/uit zet dan moet het DTR LEDje toch minstens van kleur vananderen of aan/uit gaan. Want met de spatiebalk (AAN) moet DTR hoog zijn en met spatiebalk UIT zal DTR laag (0 volt) moeten zijn.
Als dat al niet gebeurd dan reageert de compoort-hardware niet goed op de software en dat geldt dan waarschijnlijk ook voor het niveau van DSR (compoort input) waarop MRdirect de kortsluiting detecteerd.
Ik hoor wel van je of DTR met de spatiebalk mee veranderd.
groet, Marco

http://www.MRdirect.nl MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  14:46:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco,
het ledjes verhaal:

compu uit brandt niets
compu aan dan lichten meteen groen op: TD, RTS en DTR
MRdirect starten er verandert dan niets
Spatiebalk indrukken er verandert niets.

DTR is 4,3 Volt en blijft dat
TXD is 4,13 Volt en blijft dat.

DSR heb ik niet aangesloten bij het delta gebeuren, het is niet zo aangegeven in de interface tekening.

met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  15:54:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Nico,
De compoort hardware reageert niet goed op de MRdirect software.
De status van DTR moet echt met de spatiebalk mee veranderen.

IBM heeft natuurlijk altijd al afwijkende zaken in z'n pc's gehad, maar dit zou toch moeten werken. Als dit al niet goed werkt dan is de kortsluitmelding ook afkomstig van een verkeerde status van DSR.

Hier weet ik zo geen antwoord op. Wellicht mis je een driver voor deze poort????????

Is deze compoort zoals IBM het noemt op een separate (dus verwisselbare kaart) adapter geplaatst?

Ik heb thuis nog een oude IBM model 70? staan met twe compoorten als reserve voor MRdirect maar nog nooit gebruikt. Ik zal deze week eens kijken of dat werkt.

groet, Marco


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  21:22:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco en Rob,
Heel veel dank voor jullie inspanningen. De ibm compu ga ik nu echt naar zijn ingewanden kijken. De spanningen zijn eigenlijk ook veel te laag voor rs232.
Heel veel dank voor de aangegeven mogelijkheden om uit te vlooien waar het foutje zou kunnen zitten.
Als ik het zelf alsnog vind dan meld ik het zeker hier op het forum onder hetzelfde kopje kortsluiting.
Beiden nogmaals dank om me te helpen met de mogelijke fouten te analiseren en te beproeven.
Met vr. groet,
NIco.
.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 17 okt 2007 :  23:08:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Ook ik heb een aantal IBM Aptiva's in gebruik en deze doen het goed samen met MRDirect.
Op het systemboard zitten standaard twee com poorten.

Poort A 2F8h-IRQ 3
Poort B 3E8h-IRQ 4

Dit zijn de default waarden.

Deze zijn te bekijken door tijdens het opstarten F1 in te drukken.
Als er een sterretje bij staat is er een conflict met de com poorten.
Er is geen extra software nodig voor het aansturen van de standaard com poorten.
Eventueel kan de BIOS updated worden, echter dit is niet noodzakelijk.
Zelf heb ik BIOS-versie BFLNL4N

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 18 okt 2007 10:35:14
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  14:30:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Eerst heb ik in de aptiva hier een extra board dat geplaatst was boven op het moederboard,verwijderd. Kennelijk een uitbreiding tbv internet via de gewone telefoon. De compoorten werden toen zichtbaar en hebben geen jumpers om eea aan te passen. Kan daarom wel in de bios gedaan worden.

Volgens de bios:
De compoort A heeft adres 2F8h en IRQ 3
De compoort B heeft adres 3E84 en IRQ 4
De parallelpoort heeft adres 3BCH
De biosversie is BFLNL4K en is van 11/23/96

Maakt een programmeur bij het maken van een programma gebruik van die adressen en interrupt getallen of worden daar variabelen voor gebruikt?

Het zou wel jammer zijn als het me niet gaat lukken om MRdirect te gebruiken. Het geeft wat meer mogelijkheden dan Edits en leest veel sneller de zgn bezetmelders in.
Het spul ga ik maar dichtschroeven en weer naar beneden brengen want als het toch aan de compu zou blijken te liggen dan kan ik er niets mee bij de trein.
Met vr. groet,
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  14:56:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
MRdirect gebruikt (hexadecimaal):
COM1 3F8
COM2 2F8
COM2 3E8
COM4 2F8 He!! Nu zie ik dat dit hetzelfde is als voor COM2. Niemand zal ooit COM4 gebruikt hebben vermoed ik.
Moet het voor COM4 niet 2E8 zijn????

Die 3E84 van Nico z'n B poort moet waarschijnlijk 3E8h zijn.

Met enig gis werk zou ik zeggen dat Nico z'n A poort COM2 (2F8h == 2F8) en z'n B poort COM3 (3E84 =? 3E8) is. Als dit zo is dan zou Nico in MRdirect de compoorten anders moeten definieren, zoals:
>MRdirect CB=2 CI=3
Dus de booster op com2 en de communicatie met Koploper op com3, maar ik dacht dat Nico de communicatie met Koploper al werkend had (op com2? Ra Ra Ra ???).

Wellicht dat iemand de juiste vertaling van de door MRdirct gebruikte compoort gegevens naar de door Nico gepresenteerde getallen kan maken.

groet, Marco



http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  17:48:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Gewoon volhouden.

Ik denk (en weet dat inmiddels zeker) dat de com poorten aangepast moeten worden.
Dit zelfde is mij een aantal jaren geleden ook overkomen en dat was ik alweer vergeten.

Ga naar het configuratie menu F1 en doe het volgende:
Poort A op 3F8 - IRQ 4 zetten
Poort B op 2F8 - IRQ 3 zetten

Je ziet dan bij beide poorten een sterretje.

Deze configuratie opslaan.

Bij het opnieuw opstarten moet deze laatste configuratie nu aanwezig zijn.

Nu moet de booster het doen op poort A, 3F8 - IRQ4.

Bij het opstarten van MRDirect staat er "Booster com 1"

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 18 okt 2007 20:37:45
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  18:07:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

MRdirect gebruikt (hexadecimaal):
COM1 3F8
COM2 2F8
COM2 3E8
COM4 2F8 He!! Nu zie ik dat dit hetzelfde is als voor COM2. Niemand zal ooit COM4 gebruikt hebben vermoed ik.
Moet het voor COM4 niet 2E8 zijn????

Die 3E84 van Nico z'n B poort moet waarschijnlijk 3E8h zijn.


Hallo Marco,

Inderdaad COM4 moet 2E8 zijn.
Die andere opmerking is waarschijnlijk een typefoutje en moet zijn 3E8h.
Ik heb gisteren in een andere Aptiva gekeken.
Standaard staat de Aptiva bij poort A op 2F8 - IRQ 3
Op mijn MRDirect PC heb ik in het verleden de poorten aangepast.

Groet,
Rob


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 18 okt 2007 :  22:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marco en Rob,
Inderdaad een type foutje, moest een h zijn. Het is nu een beetje laat. Morgenmidaag meteen werk van maken en ga ik met de aptiva weer naar beneden en meteen uitproberen met de nieuwe gegevens over de adressen en de interrups. Dan schrijf ik als de wiedeweerga weer op het forum over hoe en wat.
met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  13:48:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco en Rob,
Eerst even de communicatie met koploper. MRDirect schreef op het scherm de locomotiefnummers die in koploper zijn ingevoerd. Nu blijkt dat dat eenrichtingsverkeer van koploper is geweest dus niet de echte communicatie van heen en weer.
*
Wijziging van de poortadressen is een succes.
Koploper spiegelei op rood, MRdirect gestart en op de spatiebalk gedrukt. Wordt door MRdiect weergeven treinbaan afgeschakeld en een antal groene en rode viekantjes met nummerts er in. Spiegelei op groen koploper geeft aan geen response van de centrale eenheid. Nogmaals op de spatiebalk gedrukt en op groen spiegelei geklikt en zo te zien werkt het naar behoren. Spiegelei weer op rood dan verschijnen er een paar locomotiefnummers op het scherm van de MRdirect compu en de melding koploper offline. Lijkt allemaal in orde.
Locomotief 24 is een delta loc. Koploper spiegelei op groen en de balk in MRdirect wordt blauw. (IB 50x 2400 Baud)
Koploper algemeen testprogramma en loc 24 ingevoerd.
Er gebeurd helemaal niets, ook een verdwaald rijtuig blijft donker.
Op de rails staat een spanning van nul Volt.
Trafo en de delta 6604 zijn in orde want dat heb ik natuurlijk meteen geprobeerd.
De rs232 tester led#s geven aan: DTR rood, RTS groen en TD is groen met een tikkeltje rode ondergrond.

*Met koploper 3 begonnen en vlak voor onze verhuizing koploper 6.3 en nu na de verhuizing koploper 6,4 op een nieuwe computer.
Het moet na deze moeilijke compoort opgave toch zeker mogelijk zijn om deze laatste hobbels te kunnen nemen, toch?
Met vr. groet,
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  14:34:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Het gaat de goede kant op echter je wilt te snel.
Vergeet Koploper op dit moment en maak de kabel naar de Koploper PC los.

Het is in eerste instantie van belang dat je met MRdirect treinen kan laten rijden en dat de kortsluit beveiliging goed werkt.

Na het opstarten van MRdirect krijg je in de rode balk de melding:
Activeer en deactiveer treinbaan d.m.v. spatiebalk.

Na de initialisatie krijg je in de blauwe balk:
MRdirect Digitale Trein besturing.

Als je nu een sluiting veroorzaakt moet de voeding worden uitgeschakeld en krijg je een duidelijk waarneembaar geluid te horen.

Als het tot zover goed gaat dan moet je MRdirect afsluiten en met MRDSYS weer opstarten.
Nu is het mogelijk om treinen in te voeren.
Maar kijk eerst of het bovenstaande goed werkt voordat we verder gaan.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 19 okt 2007 14:38:48
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  17:11:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,
Nulmodemkabel is nu los.
In blauwe balk gaat een cursor driftig heen en weer.
Op het scherm staan 5 groene en vier rode vierkantjes.Met de spatiebalk wordt de treinbaan af- en aangezet. Tot zover ok.
Rood en bruin naar de treinbaan kortsluiten brengt geen verandering op het scherm van MRdirect.
Erger nog rood en bruin naar de treinbaan voeren geen spanning.
De trafo geeft bijna 19 V~ tussen geel en bruin.

Tussen rood en bruin op het interface is de spanning 0,728 V~.
Die twee draden heb ik niet kortgesloten omdat ik niet kan overzien wat de consequentie daarvan kan zijn. Maar misschien bedoelde je die wel.
Nico.
.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  17:33:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PE1LZY

Tussen rood en bruin op het interface is de spanning 0,728 V~.
Die twee draden heb ik niet kortgesloten omdat ik niet kan overzien wat de consequentie daarvan kan zijn. Maar misschien bedoelde je die wel.


Hallo Nico,

Nee, die bedoel ik niet. Het gaat om de uitgangsspanning.
Ik denk dat de oplossing nu dichtbij komt.
Aangezien ikzelf de Edits Booster heb aangesloten (7.3.1) moet ik nog even verder kijken hoe het bij de Delte 6604 moet.
Voor mijn gevoel ontbreekt de DSR aansluiting aan de schakeling.
Marco zal dit ongetwijfeld weten en dit doorgeven als hij in de gelegenheid is.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.

Bewerkt door n/a op 19 okt 2007 17:53:43
Ga naar bovenaan de pagina

Jos

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  19:16:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jos  Reageer met citaat
Zie voor aansluiting van de 6604 op www.mrdirect.nl onder extra's en dan 'booster'.
Met vriendelijke groet,

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PE1LZY

Germany
118 Posts

Geplaatst - 19 okt 2007 :  19:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rob,
De DSR aansluiting is niet aanwezig want die staat niet in het delta 6604 schema. Ik dacht ook dat de "data set ready" er eigenlijk wel bij zou horen. Wel heb ik dat opgemerkt als Marco er zelf al twee keer over schreef in zijn antwoorden.
Ben benieuwd of het uitgangsspannings probleem is op te lossen door 5 en 6 te verbinden tussen de booster en de compoort van MRdirect.
Met vr. groet,
Nico.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina