Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 164 / Bezoekers Vandaag: 8773
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kleur (ROOD) van bezet blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 09 okt 2007 :  13:15:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Ik heb de SIMPEL baan uitgebreid met een tweetal rangeersporen.
Op het rondje met inhaal spoor rijden 3 locs automatisch.
Voor de rangeersporen heb ik een vaste route vanuit blok 3 gemaakt welke weer eindigd in blok 1. Met hulp van Paul Haagsma gaan de goederenlocomotieven nu rangeren en daarna weer automatisch rijden.
Het rijden lijkt dus helemaal volgens plan te gaan.
Alleen mis ik nog dat als de rangeersporen bezet zijn deze ROOD kleuren. Als ze geselecteerd worden worden ze volgens verwachting GEEL. Maar de RODE (en BLAUWE) kleur welke op de originele SIMPEL baan wel te zien zijn zie ik niet op de rangeersporen.
Hoe en waar doe ik dit?

groet, Marco

http://www.MRdirect.nl Marklin-K, Motorola en DCC decoders

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 okt 2007 :  17:39:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Ik denk dat jij vergeten bent om de lijnen te koppelen aan het blok. Zie onderhouden baanontwerp.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 10 okt 2007 :  11:55:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Paul,
"lijnen koppelen" & "baan onderhoud" was een voldoende trigger.

Het werkt, maar nog niet zoals ik wil. Maar dat is het voordeel van zo'n test-rondje met een uitbreiding.

Een van de problemen was dat het remmen in de nieuwe baan helemaal fout ging. Het leek erop dat er pas op het tweede bezetpunt langzaam geremd werd. Met dus 10-20 cm doorschieten van de loc.
Ik had dat ook al eens gehad met de simpel baan. Tot dat plotseling weer goed ging.
Nu heb ik de uitbreidingen op de bestaande goedwerkende baan gedaan waarmee in iedergeval het remmen op de oude blokken goed gaat.

Wat ik ook zag is dat het niet verstandig is de twee wissels naar de rangeersporen met het zelfde adres te bedienen. Het is wel zo dat ze altijd beide altijd in de zelfde stand zullen staan maar dat een rangerende loc (die de wisselstraat bezet houdt) ook de wissel in het doorgaande spoor bezet houdt en daar stoppen dus locs wat niet de bedoeling is.
Als je het ziet gebeuren is het logisch en zal je de fout niet opnieuw maken.

Het blijft wel een heel mooi, interessant en tijrovend karwij dat automatiseren op zo'n klein baantje. Maar zoals al gezegd zeer leerzaam.

groet, Marco

http://www.MRdirect.nl MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 okt 2007 :  12:23:39  Toon profiel  Reageer met citaat
marco

Het probleem van die overloopwissel op zelfde adres, kan je ook in Koploper oplossen als je deze definieert als overloop wissel. Zie hiervoor onderhouden baanontwerp.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina