Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 7366
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Initialiseren wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

balthazor

Netherlands
117 berichten

Geplaatst - 24 sep 2007 :  17:03:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Bij Algemeen - Instellingen per Database - Seinen / Wissels

Kan je er voor kiezen - Initialiseer wissels en seinen altijd bij opstarten communicatie

Als je dat doet moet je dan bij tool: wisseleigenschappen ook altijd initialiseren aan zetten of is dat dan dubbel op ?

Waarom ik dit vraag daar het nu heel lang duurt voor dat koploper klaar is met opstarten en de treinen kunnen gaan rijden of
tewel hij meld dat hij 84 dingen te verwerken heeft en zoveel wissels heb ik niet (heb er maar 32 en 36 seinen) dus ik dacht misschien doet hij het nu 2x of zo

Erik.

P.s. Ik heb bij alle wissels het vinkje initialiseren weg gehaald maar het blijft 84 dingen te verwerken




MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 sep 2007 :  19:33:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erik,

Misschien iets te maken met het aantal berichten wat jij hebt gepost? Toevallig stond deze teller ook op 84

Bij mijn weten als je het dubbel opgeeft doet Koploper het toch maar 1 keer. Ik heb met jouw getallen er niet 1,2,3 een verklaring voor. Dit 84 verschijnt dus als je het groene spiegelei indrukt en nog verder niets doet?

Misschien even handig als je jouw database upload. Het is dan even wat makkelijker om te kijken wat er gebeurd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  09:22:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Hier bij mijn database ik zou wel iets over het hoofd zien weet alleen niet wat

Erik.

Download Attachment: mbze.zip
17,48 KB



MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  10:08:07  Toon profiel  Reageer met citaat
erik,

Instellingen per database
tabblad: seinen/wissels

Hier staat indicatie init: "heen en weer" aan. je wissels worden dus heen en weer geschakeld bij initialisatie. Hierdoor zijn er iets meer opdrachten dan jij misschien zou verwachten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  10:54:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Dat is het inderdaad maar wat ik niet snap heen en weer betekend volgens mij 3x schakelen (1x krom en 1x recht en 1x krom)

Hoe komt het dan als het aan staat dat het 84 is en als hij uit staat 13 is

Wat ik nu dus niet snap zet ik heen en weer uit dan doet hij de wissels niet meer alleen de seinen (bij wissel 17 stond heen en weer nog aan die heb ik ook uit gezet)

Erik.








MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  11:57:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Jij hebt bij wissels aan staan dat deze verlaat worden geinitialiseerd. Dat wil zeggen: de eerste keer dat de wissel wordt opgenomen in een wisselstraat dat de stand altijd wordt opgestuurd ook al is deze goed.

Door de indicatie heen en weer moet Koploper wel aan het begin alles verwerken, anders is het echt een puinhoop. Als je deze dus uitzet kan het verlaat initialiseren ook weer werken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  12:54:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Ok ik begin het te begrijpen

Nu de laatste vraag wat is jouw mening / advies

Verlaat initialiseren of alles aan het begin initialiseren (en dus even geduld hebben) ?

Erik.

P.s. Bedankt voor je hulp :)




MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper

Bewerkt door balthazor op 25 sep 2007 12:55:01
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 sep 2007 :  12:59:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Dat maakt mij totaal niet uit. Hier mag jij kiezen wat je wilt doen. Beide methodes werken dus echt aan jezelf de keuze.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 15 jul 2008 :  21:33:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul / Erik

Ik heb bij instellingen per database op het tabblad wissels en seinen alleen het vinkje zet wissels altijd aanstaan.
Ook heb ik bij alle wissels gecontroleerd of altijd initialiseren nergens aan staat.
En toch gaat koploper als je op het groene spiegelei drukt weer alle wissels initialiseren, ook als je tijdens het rijden koploper uitzet (rode spiegelei) en vervolgens het groene spiegelei drukt begint het initialiseren weer op nieuw.
Dit initialiseren neemt ongeveer 3 minuten in beslag voor 128 wissels.
Ik heb de database bijgevoegd om te kunnen kijken of ik iets verkeerd heb staan.


Download Attachment: pre-1.bck
320,28 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 jul 2008 :  22:27:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Als ik het doe met jouw database zie ik geen 130 wissels langs komen, maar slechts 30.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 16 jul 2008 :  17:54:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Je vind het niet erg als ik het niet snap. Ik heb 126 wissels waarvan er 22 het adres 0 hebben, dit zijn openrij wissels in de wisselstraten, dus volgens mij moet koploper bij het initialiseren uitgaan van 126-22 = 104 wissels.
Ik weet ook niet hoe je kan zien hoevel er geinitialiseerd worden.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jul 2008 :  18:46:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Als je Koploper start zie jij onder in de statusbalk van het basis venster een tellertje teruglopen. Hierin staan de opdracht voor de wissels die nog verzonden moeten worden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 16 jul 2008 :  22:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

De teller start bij mij op 133 terwijl ik maar 126 wissels heb waarvan er 104 een adres hebben de overige 22 hebben als adres 0
Wat mij ook opviel is dat als de teller loopt en je bijvoorbeeld bij 100 op het rode spiegelei drukt en vervolgens weer op het groene de teller begint op 233, dit is het restant van de eerste keer + de 133 waar mee gestart wordt.
Maar nog steeds snap ik niet waarom de teller op 133 start en niet op 126 of 104.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 16 jul 2008 :  22:47:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Ik was vergeten de database toe te voegen dus hierbij


Download Attachment: pre-1.bck
320,3 KB

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 jul 2008 :  22:56:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Waarom save jij de stand van de wissels niet? Hierdoor worden bij het starten per definitie alle wissels in de rechtdoorstand geplaatst. Hier kan je niets aan doen. Door dat de stand niet wordt gesaved moet Koploper dit wel doen.

Ik zou als ik jouw was aanzetten bij instellingen per database dat de stand van de wissels gesaved moet worden. Dat scheelt bij het starten echt veel tijd.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  14:15:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

De reden om de stand van de wissels niet te save'n was omdat ik de optie Zet wissels altijd aan heb staan en koploper daardoor volgens mij niet hoeft te weten hoe de wissels staan.
Maar ik ga vanavond de optie save stand wissels aanzetten en het een en ander weer proberen.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  16:12:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Als de stand niet gesaved wordt, wil Koploper bij het opstarten wel zeker weten hoe de wissels staan. Hij plaats dan alle wissels altijd in de rechtdoor stand. Dit ook in verband met het handmatig rijden en dan zeker weten dat de stand overeenkomt tussen het scherm en de treinbaan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  21:51:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Ik heb bij algemene instellingen aangevinkt dat de de wisselstanden gesave'd moeten worden.
Bij het proberen of dit de opstart tijd verkort bleek dat er in beide gevallen (wissels wel of niet gesaved) er wordt gestart op nummer 133 en dat het even lang duurt, dit is mijn geval ongeveer 1 1/2 minuut.
Deze opstart tijd vind ik geen probleem alleen vind ik het vreemd dat er met 133 gestart wordt.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:06:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Piet,

Excuus dat ik niet geheel duidelijk was.

In zou als ik jouw was een van de onderstaande mogelijkheden kiezen:
mogelijkheid 1 (er wordt dan helemaal niets afgeteld):
- initialiseer wissels en seinen: nooit
- zet wissels altijd: aangevinkt
- verlaat initialiseren: niet aangevinkt
mogelijkheid 2 (alleen je seinen worden afgeteld):
- initialiseer wissels en seinen: eenmalig na laden database
- zet wissels altijd: niet aangevinkt
- verlaat initialiseren: aangevinkt

Mijn eigen voorkeur zou uitgaan naar mogelijkheid 2 omdat hier tijdens het rijden zelf minder communicatie is voor het zetten van de wissels.

Waarom 133: jij stuurt 103 wissels en 31 seinen aan. De eerste opdracht wordt meteen verstuurd en zo kom je dus op 133 die onderin vermeld staat.


Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 17 jul 2008 :  22:32:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Bedankt voor wederom de snelle reactie.
Ik ga hier mee aan de slag

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
600 Posts

Geplaatst - 18 jul 2008 :  20:20:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul

Ik ben voor optie 2 gegaan en het werkt perfect.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( H0 3 rail - selectrix-2000 - decoder64 - Marklin - HAG - Roco - Trix )
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina