Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 4320
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Proefbaan
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

luc r.

Belgium
64 berichten

Geplaatst - 23 sep 2007 :  11:52:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers,

Na een jaar studiewerk,ben ik endelijk er in geslaagd een proefbaan te maken voor het toepassen van Koploper.
Na enige startmoeilijkheden met de computer en de IB, kunnen de treinen vrolijk rondrijden. Helaas de theorie en de praktijk verschillen erg van elkaar. Een paar zaken heb ikzelf al kunnen uitvlooien en verbeteren. Ik blijf echter met het volgende probleem zitten, waar ik tot hiertoe geen oplossing voor gevonden heb.
Mijn wissel W1 vetoont zeer gekke kuren. Wanneer een trein van blok 3 naar 1 rijdt en op bezetpunt 1.01 komt verspringt de wissel W1 van recht naar afbuigend.De trein rijdt verder naar blok 2 en op punt 1.03 verspringt de wissel terug naar recht.Nochtans staat in baanoverzicht het blok 3 vermeld als bezet (rood). De trein rijdt echter blok 4 binnen. Met twee treinen proberen maakt de zaak nog gekker. Een tijd gaat alles goed, tot een van de twee loks echter tijdens het rondrijden in blok 1 en 2 plots het bevel geeft van de wissel W1 om te zetten, en in het blok terecht te komen, waar reeds een trein staat. Dit met alle gevolgen van dien!
In bijlage voeg ik een back-up vna mijn proefbaan. Even vermelden nog dat bij het testrijden er zich geen problemen voordoen.
Mvg,
Luc r.
(Märklin M-sporen;M-kontaktrails;IB;S88melder)

Download Attachment: Proefbaan.bck
16,4 KB

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  15:41:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Met testrijden bedoel je daarmee de baan testen zonder dat er een commando naar de baan gestuurd wordt ?.
Zoja, loop eerst eens alle terugmelders na of deze goed aangesloten zijn.


Met vriendelijke groet,
Hub

Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  16:26:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Ik heb wel degelijk al mijn terugmelders nagekeken. Trouwens, ik heb hier eerst ook een fout rechtgezet. Ik was ook begonnen met Märklin schakelrails, die ik reeds jaren liggen had.. Door de gebrekkige bezetmelding heb ik deze dan ook snel vervangen door kontaktrails. Chris Burger zou deze beter niet aanraden in zijn eenvoudige beginhelpfile, daar er alleen maar teleurstelling kan mede ontstaan.Ik heb deze nogmaals nagekeken, en heb op het eerste gezicht toch geen fout ontdekt. Met testen bedoel ik het testprogramma, welke voorzien is in Koploper zonder sturing van direkte commando's naar de baan.

Mvg,

Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  17:13:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc,

Heb je misschien bij speciale acties iets ingevoerd dat gereageerd moet worden op melder 1.01 resp. 1.03?

groet, Huub

p.s. welke koploperversie gebruik je? bij het inlezen van je database krijg ik de melding dat deze gemaakt is in een versie ouder dan 5.4, inmiddels zitten we op 6.4
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  17:32:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Bij mijn weten heb ik bij deze proefbaan, nog geen speciale acties ingevoerd. Dit lijkt mij nog wat te ingewikkeld.
Ik gebruik de versie 6.4, doch ben het programma Koploper reeds aan het instuderen vanaf versie 6.2.

Mvg,

Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  18:08:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Koplopers,

Ik heb ondertussen iets nieuw ontdekt op mijn proefbaan. Als ik deze opnieuw opstart, en de IB wordt herkend, springt de wissel W1 op afbuigend ( geel aangeduid )en staat vermeld als bezet. Dit zonder dat er een trein op de baan staat. Het is deze bezetmelding die voor moeilijkheden zorgt. Ik heb deze reeds vroeger weggedaan als er een trein reed, doch om een of andere reden wordt W1 weer bezet gemeld.

Mvg,

Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  18:12:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Luc,

Heb jij een printer aangesloten op de treinbaan Pc of staat Excel hierop? Zo ja dan kan je simpel een lijstje opvragen waar wat wordt gebruikt qua aansturing van bijvoorbeeld uitgangen van functiedecoders.

Als je dat doet zie jij dan uitgang nummer 1 in blokken 1 t/m 6 is ingevuld als kort/lang schakeling. Dit is de oorzaak van jouw problemen.

Bijgaand het dit bestand 200792318956_lucr.zip

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  19:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik dank je om je snelle reactie om mijn probleem op te lossen.Ik heb er op het eerste gezicht echter geen benul van in welk onderhoudsprogramma er iets misstaat.
Bij digitale onderdelen staat er èèn wisseldecorder vermeld.Bij vastleggen wisselstraten vind ik ook direkt niets verkeerd.
Misschien kan je het mij iets duidelijker maken.

Mvg,

Luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 sep 2007 :  20:08:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Luc,

Standaard staat die optie namelijk niet geactiveerd. Daarom had ik misschien een beetje kort antwoord gegeven.

In onderhouden blokken moet je kijken bij de eigenschappen van een blok. Hier zie je dan dat jij bij de kort/lang schakeling hebt geactiveerd. Dit valt in het kader: twee stopppunten. Deze moet je overal verwijderen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

luc r.

Belgium
64 Posts

Geplaatst - 24 sep 2007 :  13:31:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb de functies uitgeschakeld, en ja hoor nu werkt alles naar behoren. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik bij "twee stoppunten" deze zaken ingevuld heb. Ik zou zelf nooit deze fout gevonden hebben.
Weerom iets bijgeleerd.
Dank je wel!

Mvg,
luc r.
Ga naar bovenaan de pagina

Looijen

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 19 nov 2007 :  09:19:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik kom hetzelfde probleem tegen bij de testopbouw van mijn baan. Een wissel dat goed gezet is, verspringt als de trein het blok voor het wissel inrijdt. Ik kom echter niet een kort/lang indicatie tegen bij mijn instellingen. Waar moet ik die zoeken? Ik heb niets ingevuld bij alternatieve stoppunten. Het betreft blok 23 naar wissel 12. Een backup van baangegevens heb ik bijgevoegd.

Download Attachment: BKemperbaan.bck
48,22 KB

Dick

Märklin K-rail / Intellibox/ Tijdperk III en IV / NS en DB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 nov 2007 :  09:36:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Dick,

De nummering van seinen en wissels is precies dezelfde. Het kan dus niet dat jij op adres 1 een wissel, een sein en een ontkoppelaar hebt opgegeven.
Dit moet allemaal op een apart adres zitten. Jij moet die items toch ook los van Koploper vanuit je digitale systeem kunnen aansturen en daar is hetzelfde nummer ook uitgesloten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Looijen

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 19 nov 2007 :  16:12:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Werkelijk subliem. Probleem is opgelost. Ik had er niet mee gerekend dat de nummers van wissels, seinen en ontkoppelrails adresnummers zijn. Volstrekt logisch dus dat wissel en sein met een gelijk nummer een zelfde commando krijgen.
Ik ben met de opbouw van de baan nog niet zover dat ik ook al seinen heb aangesloten, anders was ik op dat moment wel tegen het probleem aangelopen. Bedankt voor je supersnelle reactie.

Dick

Märklin K-rail / Intellibox/ Tijdperk III en IV / NS en DB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 nov 2007 :  16:43:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Dick,

Altijd in Koploper: als iets nog niet wordt aangestuurd geef deze dan adres 0. Voor adres 0 gaat Koploper niets opsturen. Dus ook liever geen 'fictieve' adressen gebruiken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina