Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 142 / Bezoekers Vandaag: 9489
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Krijg OM32 niet in Koploper aan de praat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

peter

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 23 jun 2007 :  16:02:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Ik heb een OM32 met seinen. Ik heb 'm geconfigureerd en getest met de OM32Config, werkt allemaal vlekkeloos.
In Koploper het config-bestand ingelezen, OM32 als digitaal onderdeel toegevoegd en vervolgens de seinen op OM32Serial gezet met het juiste nummer.
Testprogramma voor seinen aan, seintjes klikken en...... er gebeurt niets
Hellup!

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  16:37:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Aanvulling: ik heb zojuist de communicatie-logging aangezet. Helaas is er geen mogelijkheid om de OM32-opdrachten te loggen, maar ik heb de optie "Diverse foutmeldingen" aangezet.
Ik heb een aantal seinen (om te testen) oplopend ingesteld, dus de eerste op adres 0, de volgende op adres 1, etc.

Als ik in het testprogramma het eerste sein (met adres 0) aanklik dan zijn er geen meldingen in de logging, maar het sein verandert niet van stand.
Als ik het tweede sein aanklik (met adres 1) dan zie ik een foutmelding dat dat adres niet voorkomt in de configuratie. Dat klopt dus.

Het gekke is nu dat als ik het vierde sein aanklik (met adres 3), dat ik dan ook een foutmelding zie. Dat klopt niet, want mijn tweede sein volgt na de eerste op basis-uitgang 4 (nummer 3 dus in Koploper)...

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  17:17:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Ik heb erg sterk het idee dat het configuratiebestand niet goed wordt ingelezen.
In het bestand staat versienummer 1.2 en ik gebruik Koploper 6.3.
Ik heb zojuist nog een sein toegevoegd in de configuratie (op basis-adres 16), maar Koploper weigert om adres 15 aan te sturen (foutmelding in de logging is dat het adres niet in het configuratie-bestand staat).

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  17:47:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
De oplossing is altijd simpel :)
Ik dacht dat het opgeslagen .dat bestand in Koploper ingelezen moest worden. Maar ik moet eerst nog op de Genereer-knop drukken en dát bestand in Koploper inlezen.
Ik vind dit helaas in geen van beide handleidingen (OM32 en Koploper) terug. Ook vind ik het jammer dat Koploper geen foutmelding geeft bij een bestand in een layout die helemaal niet bekend is.

Maar gelukkig is mijn probleem opgelost, ik kan weer verder, mét seinen :)

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  19:11:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Dat het niet in de handleiding van Koploper staat kan kloppen. Ik vind dit zo zeer Dinamo dat mijn collega Leon hiervoor mag zorgen.

Wil jij mij even beide bestanden mailen? Het juiste bestand en ook het bestand wat jij als eerste probeerde in te lezen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  19:53:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Paul,

kan ik me voorstellen, je kan moeilijk alle functies van alle randsystemen beschrijven. Maar wellicht kan je hierover wel een opmerking plaatsen in je handleiding. Hoewel het natuurlijk de vraag is hoeveel gebruikers deze zelfde (domme) fout zulken maken

Hier de 2 bestanden. OM32Config.dat is het bestand wat het config-programma zelf opslaat om weer in te kunnen lezen. Die had ik dus in eerste instantie in Koploper ingelezen.
ConfigOutput.cfg is het bestand wat gemaakt wordt door de Genereer-knop, die is wat beter bruikbaar in Koploper

Het zijn overigens niet exact de bestanden zoals ik ze gebruik, want ik heb Koploper op een andere PC draaien die niet aan internet hangt, maar ik heb een stukje van de bestanden gereproduceerd met hetzelfde config-programma wat ik wel op deze PC heb.
Download Attachment: OM32.zip
1,03 KB

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Bewerkt door peter op 23 jun 2007 19:53:59
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 jun 2007 :  23:30:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Bedankt voor de bestanden. Grappig was dat ik al controleerde in Koploper of het een geldig bestand was, alleen gaf ik er geen foutmelding bij. Die heb ik nu wel toegevoegd.
Weer een kleinstukske gebruikersvriendelijker...

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  10:02:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Toppie!

Ik heb naar aanleiding hiervan nog wel 2 vraagjes die eigenlijk meer in de wensen thuis horen:
- Is het mogelijk om de OM32 opdrachten als optie bij de communicatie-logging toe te voegen?
- Wellicht is het handig om een waarschuwing te geven als vanuit het testprogramma een sein of wissel met nummer 0 wordt aangeklikt. Ik dacht namelijk in eerste instantie dat de nummering in Koploper 1 getal lager lag en dus niet bij 1, maar bij 0 begon. Hier was ik gelukkig vrij snel achter, maar als ik vanuit het testprogramma een sein aanklik met nummer 0 dan verandert dat sein op het scherm wel van stand, maar verder gebeurt er natuurlijk niets.

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  14:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

De tijd ontbreekt mij om te kijken hoe het zat in versie 6.3. Als ik nu kijk in de communicatielogging staat er vermeld bij selectie wisselopdrachten:
(w): OM32: adres 51 code 1
(w): OM32: adres 47 code 1
(w): OM32: adres 45 code 1
(w): OM32: adres 45 staat niet in configuratiebestand
(w): OM32: adres 5 code 7
(w): OM32: adres 5 code 0
(w): OM32: adres 1 code 7
(w): OM32: adres 36 code 1
(w): OM32: adres 33 code 1
(w): OM32: adres 12 code 3
(w): OM32: adres 12 code 5

Wat betreft je tweede vraag: hiervoor kan ik eigenlijk alleen maar naar de helpfile verwijzen. Het is een algemeen gegeven dat adres 0 in Koploper niet meedoet.
Kijk maar eens in de helpfile bij de "Eigenschappen van sein" hierin staat vermeld: "Als een sein (nog) niet is aangesloten op een functiedecoder en je hebt ook nog geen idee welk nummer het zal krijgen, dan kun je nummer 0 invoeren. Dit betekent dat er geen opdrachten voor dit sein naar de centrale eenheid worden gezonden. Als je later wel weet welk nummer het sein heeft dan kun je het alsnog invullen."

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  15:41:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Aha, ik moet dus in de logging de wisselopdrachten aanzetten, thanks

Ik wist wel dat het zo werkte met nummer 0, alleen was ik dat even vergeten, vandaar mijn vraag of er wellicht dan in de logging een waarschuwing kan staan dat een sein of wissel met adres 0 niet aangestuurd wordt.

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  16:24:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Gaat mij echt te ver om het op een of andere manier ergens te vermelden inzake adres 0 in logging of het geven van messages.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

peter

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 24 jun 2007 :  16:34:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van peter  Reageer met citaat
Ok, ik leg me er bij neer :)
Dank voor je reacties!

Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina