Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 4043
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stoppen na passeren bezetmelder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rbeek

Spain
161 berichten

Geplaatst - 09 apr 2024 :  15:41:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Eén van mijn treinen rijdt een vaste route en passeert daarin twee stations. Het tweede station is recent geplaatst en niet gedefinieerd als stationsblok omdat alle treinen daar door moeten rijden zonder te stoppen behalve die ene trein (een Benelux treinstel). In mijn visie zou dat treinstel na het passeren van de bezetmelder die een stukje voor dat station ligt, de opdracht moeten krijgen om na ca. 30 centimeter te stoppen en 2 minuten moeten blijven staan om daarna zijn vaste route te vervolgen. Waar zou ik dat in Koploper kunnen regelen? Bij de instelling van de bezetmelder? In de vaste route met behulp van logische instellingen? Wie helpt mij een beetje op weg. Bij voorbaat dank.

(Märklin Digital CU6021 CF80 5xKeyboard6040 5xtrafo6002+booster6017 Interface6051 10xS88 20xK83)

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 09 apr 2024 :  16:06:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo R?

Je kunt toch voor die andere treinen een stopverbod maken in dat blok.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 09 apr 2024 :  20:37:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

Je kan het bewuste blok benoemen in bloktype bvb. Extra blok of iets dergelijks. Ook de locomotief geeft je een aparte naam bij het treintype. Alle andere loc hebben een ander treintype.
Je kan nu bij onderhouden treintype en bloktype opgeven de kans dat je loc daar moet stoppen. En verder een minimum en maximum wachttijd kan je opgeven.
Hou er wel rekening mee dat je twee bezetmelders nodig hebt om te stoppen. En aanmeldmelder en een stopmelder. Bij aanvullende blokgegevens kan je opgeven hoever de loc moet doorrijden.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
880 Posts

Geplaatst - 10 apr 2024 :  11:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hou er wel rekening mee dat je twee bezetmelders nodig hebt om te stoppen. En aanmeldmelder en een stopmelder.




Dat is niet zo, je kunt prima uit de voeten met de melder die een stukje voor het station ligt en voorts laat je de teller lopen om te stoppen. Dat doe je immers ook met "centimeters doorrijden".
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 10 apr 2024 :  19:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hou er wel rekening mee dat je twee bezetmelders nodig hebt om te stoppen. En aanmeldmelder en een stopmelder.




Dat is niet zo, je kunt prima uit de voeten met de melder die een stukje voor het station ligt en voorts laat je de teller lopen om te stoppen. Dat doe je immers ook met "centimeters doorrijden".



Je kan ook prima twee soorten stationsblokken maken 1e klas en 2e klas, op tweede klas stoppen enkel stoptreinen.... geen kunst, je moet dan wel soorten treinen maken ook.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 10 apr 2024 :  20:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is exact wat ik bedoel Theo, Maak een nieuw "bloktype" en "treintype" aan en je kan bij "Gegevens treintype/bloktype" alle stoptijden invullen. Misschien nu even afwachten of rbeek hier mee verder kan.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
880 Posts

Geplaatst - 11 apr 2024 :  09:27:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja maar dat is niet wat Rene vraagt. Lezen jullie wel?

De trein rijdt een vaste route schrijft Rene, daar kun je toch prima het stopgedrag in kwijt?

"Stoppen; vertrek alleen op basis van tijd......" Bij tijd vul je 2x 120 seconden in.

De vraag was hoe de trein te laten reageren op de melder en voorts 30cm doorrijden. Dat kan door te kiezen voor "anders" bij afwijkende bezetmelder. Als eerste kies je de betreffende melder en als 2e maak je gebruik van een virtuele melder "rijden" en als afstand kies je 30cm.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
341 Posts

Geplaatst - 11 apr 2024 :  19:31:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Kleine aanvulling op de uitstekende oplossing van Ben.

De uitgebreide opties voor KL moeten hiervoor aan staan (instellingen per database).

Voor de virtuele melder geld wel bij 30 cm dat de trein geijkt moet zijn. Zo niet dan kan bij de virtuele melder een tijd worden ingevuld om door te rijden.

30cm lijkt mij ook wat kort om mooi te stoppen maar in de vaste route dan een blok eerder dan iets met een snelheidsbeperking doen kan dit prima oplossen.

Succes.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 12 apr 2024 :  08:49:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als eerste excuus voor het niet vermelden van mijn naam! Ben en Jack hebben het bij het rechte eind en geven direct een oplossing. Daar ben ik blij mee en ga ermee aan het werk.
groeten René van der Beek

(Märklin Digital CU6021 CF80 5xKeyboard6040 5xtrafo6002+booster6017 Interface6051 10xS88 20xK83)
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 12 apr 2024 :  14:39:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Rene,

Goed dat er een oplossing is. Weet te melden als het werkt.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina