Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 830 / Bezoekers Vandaag: 5856
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 automatisch rijden absoluut beginners
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Kaj Gigengack

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 29 feb 2024 :  12:04:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de globale instelling - testen zonder communicatie - zie ik het volgende:
Als ik twee locs op mijn (pas) geautomatiseerde baan laat rijden loop ik tegen twee problemen op:
Een van mij locs E44 gaat over op handmatig en altijd in hetzelfde blok (12),
Ook als het volgende blok (7) vrij is.

En: soms komen de beide locs elkaar in tegenovergestelde richting tegen in blok 2 en 3 en dan kiest een loc niet het wissel 23 of wissel 22 om voor elkaar uit de weg te gaan. Ook dan is er geen beweging meer in te krijgen

Ik heb begrepen dat er een methode deadlock in koploper kan worden ingesteld, maar het is mij niet geheel duidelijk of dit hier zal helpen,

In koploper ben ik een echte beginner: ik hoop dat iemand mij op het juiste spoor kn zetten.
Ik stuur de zip file mee: april3test

Download Attachment: april3test.zip
8,25 KB

Groet Kaj

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 29 feb 2024 :  13:09:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kaj,

Als een loc overgaat naar handmatig in een blok, dan betekent dit dat de loc daar niet verder kan. Dat kan bijvoorbeeld doordat de loc moet keren, maar dat niet mag, of dat de loc niet verder mag rijden naar een volgend blok, bijvoorbeeld omdat dat zo is ingesteld in Koploper.

Ik zal eens in je database kijken of ik daar dergelijke zaken tegenkom.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
880 Posts

Geplaatst - 29 feb 2024 :  13:17:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Over blok 12: als je uit 9 komt kun je nergens heen en dus gaat de lok op "handmatig. Check de vinkjes van blok 12 in "onderhouden blokken".

Evenzo: als je van 1 naar 2 bent gegaan en 3 is bezet kun je niet verder (dus deadlock), ook daar moet je dus vinkjes zetten naar een alternatief blok.

Deadlock voorkomen instellen kan ook maar dat moet je alleen maar doen als het echt niet anders kan. Je zorgt dan dat je alleen van 1 naar 2 kan rijden als 3 vrij is.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 29 feb 2024 :  19:24:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij blok 1, 2 en 3 moet je aangeven dat ze een eenrichtingsgroep vormen. Dan is dat probleem van in tegenovergestelde richting staande locs opgelost.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Kaj Gigengack

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2024 :  13:26:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben, Dirk en Huub:

Ik heb gemerkt bij het uitproberen in simulatie dat ik vooral de richtingen naar een ander blok VANUIT een bepaald blok niet goed heb gedefinieerd. Het gevolg is inderdaad dat de treinen hetzij tegenover elkaar komen te staan of op handmatig springen.
Nu ik de blokbeschrijvingen allen heb gecontroleerd en aangepast lijkt het bij simulatie geen problemen meer te veroorzaken --> nu testen met locs op de baan.
Ik realiseer me dat ik de specificaties van de blokken nog moet verbeteren en dat de snelheidsmeting nog niet is gedaan.
Jullie allen dank voor je reacties.

Wordt vervolgd

Groet Kaj
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina