Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 852
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 163
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Alle blokken bezet terwijl er 1 lok op de baan staat.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 06 nov 2023 :  19:49:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Na een tijdje even de bedrading wat bijgewerkt te hebben om de boel wat overzichtelijker te maken vandaag de baan weer proberen te koppelen aan koploper.

Via de config van de XpressnetLi alles netjes ingevuld. Vreemd, blok kleurt niet blauw terwijl ik de lok erop zet. Reageert wel op een commando vanuit koploper. Dus verbinding laptop/koploper/baan is er.

Nu ben ik een klein stapje verder gekomen maar ook weer niet. Als ik de lok op 65.1 zet (fysiek), dan wordt hij wel blauw maar dan worden ALLE blokken blauw over heel de baan. Dit heb ik niet eerder gehad. Ik kom er ook zo even niet op hoe en wat. Elders las ik dat iemand iets soortgelijks had en dat hij na de voeding te hebben onderbroken van de bezetmelder het weer deed. Dit werkt bij mij niet.

Een BCK meesturen heeft niet zoveel zin omdat alles een x aantal weken terug met dezelfde instellingen in koploper prima werkte.

Iemand tip/oplossing?

Bedankt, groeten Hans

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  09:06:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Hoeveel bezetmelders heb je op de XpressnetLi aangesloten ?
Heb je het probleem ook als je er maar een aansluit ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  09:17:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jos,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb er 3 op aangesloten maar heb inmiddels wat getest en de kabel naar de andere melders losgemaakt zodat er maar 1 aangesloten blijft. Zelfde probleem.

Ik heb ook fysiek 65.1 even losgemaakt van de melder, maar dan ziet koploper hem helemaal niet. Maar als ik de lok in koploper ergens neerzet en hem naar een volgend blok commandeer gaat hij dus wel rijden maar hij komt nooit aan natuurlijk omdat hij verder geen meldpunten leest.

Verder heb ik de xpressnetli ook nog even rechtstreeks aangesloten op bezetmelder 2 (67.1/68.8) en als ik dan de lok op 67.1 zet krijg ik hetzelfde. Wel reactie dus maar alles gelijk bezet. Dus hij lijkt het eerste meldpunt Van de melders te lezen maar zet dan gelijk alles bezet/blauw.

Ontzettend vreemd. Zou de Xpressnetli defect kunnen zijn?

Bedankt en groeten Hans
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
458 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  09:54:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hans,

Kan hier zelf niet testen, maar heb je ook de stekkers juist aangesloten op de XpressnetLi en de bezetmelder. ( Niet de uitgang maar per ongeluk de ingang gebruikt ).

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  10:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja ik heb dit ook nog omgedraaid om eens te kijken idd. Ik ga vanmiddag maar even een test spoortje aansluiten apart van de baan om eea uit te sluiten. Het is me een raadsel…

Bedankt, gr Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  11:02:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Hoe ligt je bedrading nu ? In een goot of zijn ze samengebonden met kabelbinders ? Het zou eventueel kunnen dat er een stroomverbruiker magnetische storing veroorzaakt op de bedrading van je bezetmelders.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 07 nov 2023 :  17:11:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Zojuist een testopstelling gemaakt om de problemen wat betreft elektronica uit te sluiten. Een database aangemaakt met 2 blokken, 65.1 en 65.2.

De Xpressnetli direct verbonden aan de bezetmelder (een 3e inmiddels, bij de andere 2 deed het probleem zich voor). Dus gewoon een recht stuk, los van mijn baan met 2 blokken, en een stukje ongedetecteerd.
En exact hetzelfde probleem.

Ik sluit nu toch wel uit dat er iets mis is met de elektronica onder mijn baan, waar ik al over twijfelde aangezien ik op die manier een jaar prima gereden heb. Ik heb tussen de XpressnetLi verschillende kabels geprobeerd, maakt niets uit. Zou de Xpressnet Li niet gewoon kapot kunnen zijn of problemen hebben met het doorgeven van informatie?

Alvast bedankt. Gr Hans
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina