Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 165 / Bezoekers Vandaag: 7980
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Sven Brandt Draaischijf decoder & Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicohoog

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 27 feb 2007 :  09:48:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Vrienden:
een tijd terug al eens ter sprake gebracht dat ik bezig ben een draaischijf (FLeischmann) te digitaliseren (zie:http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=464&SearchTerms=draaischijf voor ander draadje).
Hier dan een verslagje en enkele vragen:
De decoder van Sven Brandt is een decoder die onder een Fleischmann draaischijf gemonteerd kan worden, welke werkt met spoorherkenning door het aantal omwentelingen van het aandrijfwieltje van de draaischijfbrug te tellen. Deze decoder bestaat in DCC en in MM.
Ik heb de decoder in MM uitvoering, ingebouwd in een 6052 draaischijf.
Inbouw is gemiddeld lastig, maar staat goed beschreven op de site van Sven. Aansturing van deze decoder is identiek (zegt men) als de marklin-decoder, maar die is drie keer zo duur en ook niet zomaar op een Fl** schijf aan te sluiten.
Nadat ik de aak aangesloten had, geprogrammeerd (op welke aansluiting zit een spoor..) en voor het eerst met mij Intellibox de schijf laten draaien. Geeft wel een kik dat als je (wissel)commando 226rood geeft, dat je schijf opeens een halve slag gaat draaien, en als je 229groen geeft, dat 'ie naar het 2e loodsspoor gaat!
Maar, daarna met Koploper. Dat gaat nog niet helemaal goed.
Voor de duidelijkheid hierbij de backup van mijn baan bijgesloten, zodat de "geleerden" er eens naar kunnen kijken.

Download Attachment: Nico2003.bck
183,44 KB

Wat zijn mijn problemen:
- in de handmatige schijfbediening (vanuit Koploper), kan ik de schijf naar alle sporen laten draaien. Maar, soms draait 'ie rechts om, soms linksom. Zonder enige logica. Staat de schijf op spoor 1, druk je op spoor 2 van de loods, gaat ie de lange weg linksom, inplaats van de kort weg rchtsom. Logisch?
- In een vaste route heb ik gedefinieerd: lok van spoor 39 naar draaischijf, draaien en achteruit van de schijf weer retour naar blok 39. Gaat goed. Idem van blok 33. Maar als ik een vaste route van blok 39, via schijf naar blok 33 programmeer, dan draait de schijf niet rond zodat (dezelfde) lok er ook acheruit afrijd. Oorzaak?

Misschien zijn dit voorlopig genoeg moeilijkheidjes.
Zodra ik meer heb, meld ik me weer. Als iemand in de tussentijd oplossingen weet: GRAAG!
Mvg
Nico

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  11:45:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Ik heb ook zo'n ding, maar ben nog bezig met de ombouw. Het meest lastige vind ik zelf trouwens de aanpassing die in de bak gemaakt moet worden. Vooral omdat die ingebouwd is in de baan en ik de uitbouw niet kan doen zonder veel sloopwerk. Dus toch maar even op mijn rug onder de baan en met een soldeerbout de spoel en condensator verwijderen. En nou maar hopen dat ik geen hete spetter tin in mijn snuit krijg...

Heb je de decoder ook 'omgeprogrameeerd', naar Marklin compatible? Het klinkt alsof dat nog niet gebeurd is.

Ik knip en jat maar even van de site hoe dat te doen:

Wie mache ich den Dekoder Märklin-Kompatibel?
Dies geht mit ein paar wenigen Adress-Programmierungen und kann in 20 Sekunden vollbracht werden:
- Betriebs-Spannung und Digital-Spannung einschalten
- Programmiertaster des Dekoders drücken. Die Rote LED ist an, die Weisse blinkt im 1er-Takt.
- Jetzt einen Weichenbefehl für die schaltbare Beleuchtung auslösen, z.B. über das Keyboard oder auch über eine PC Steuerungs-Software. Der Märklin-Dekoder kennt diese Funktion nicht, daher kann hier eine beliebige Adresse vergeben werden.
- Weichenbefehl "227-grün" senden, das ist die Adresse für STEP
- Weichenbefehl "226-grün" senden, das ist die Adresse für TURN
- Betriebs-Spannung und Digital-Spannung abschalten

So, das wars schon. Es werden hierdurch die Adressen für STEP und für TURN getauscht.

Wellicht dat dit helpt.
Gruss,
Leendert

Bewerkt door Leendert op 27 feb 2007 11:48:26
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  14:02:56  Toon profiel  Reageer met citaat
@Leendert
- ik heb (uiteraard) de decoder veranderd en op "marklin-compatibel" gezet. Dit houdt trouwens alleen in dat je 226 en 227 omdraaid...
- Tav jouw soldeer probleem: je hebt toch wel de brug uit de draaibak gehaald?

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  22:28:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Jammer dat dat het niet is. Even de maker contacten hoe hij het in zijn microcode geimplementeerd heeft?
Nog een andere vraag: doet koploper het anders dan dat je het rechtstreeks op de IB doet? Want volgens mij doet KL niet veel anders dan de bijbehorende wisselcommandos in de reeks 225+ geven.

En, jazeker, ik heb wel de brug uit de draaibak gehaald. Anders had het me nooit gelukt om de print onder de brug te krijgen ;-). Heb tevens een IR sluis gemaakt om de lok exact in het midden te melden. Maar heb je nog een tip om de bak van onder handig te modificeren? Ik hou me aanbevolen..

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  23:09:08  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Leendert: een beetje off-topic is het wel, maar ik heb dus niets onderaan de bak veranderd, behalve dat ik het asje ook als stroomgeleider gebruik, tbv de draaibrug.
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  09:57:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Weer even on-topic: als je rechtsteeks op de IB de brug verplaatst, gaat dat wel goed, of gaat het daar ook al niet consequent?

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  21:13:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Leendert
Daar ben ik weer
Inderdaad, bestuurd door de IB gaat het goed. Zoals bedoeld met de Motorola Marklin decoder:
226Groen=draai
227R= stap met klok
227G= stap tegen klok in
228R= draairichting met klok
228G= draairichting tegen klok
229R= spoor1
229G= spoor2
...
232G= spoor8
Lijkt me OK, toch?
Het gekke is dat direkt handbediend vanuit Koploper (via het draaischijf windowtje) het goed gaat, maar niet in alle vaste routes...
Help
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  17:53:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Nico,

Als je de logging en dan de 'wisselopdrachten' mee laat lopen, zie je dan daar verschil bij het kiezen van de handbediend vanuit Koploper (via het draaischijf windowtje) en die van de vaste routes? Daarmee kunnen we in ieder geval vaststellen wat het verschil is. Al met al toch wel een interessant draadje.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

evers420

18 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  19:25:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van evers420  Reageer met citaat
Voor hen die hun F* draaischijf niet willen aanpassen zoals
nodig is bij de Sven versie, bijgaand mijn oplossing.

http://members.home.nl/robert.evers/ZIP/flm_draaischijf_besturing_draai15_mrdirect.zip

Voor Draai15 en voor MrDirect / MM oplossing.

Robert
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  21:02:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Robert,

Gebeurt dit zonder een aanpassing aan de Fl* draaischijf?
Dus alleen aansluiten op de draden die er normaal uitkomen? Dan moet jouw vinding nl ook werken op de "draaischijf HK". Maar enfin, we dwalen van het onderwerp af.
mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

evers420

18 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  21:11:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van evers420  Reageer met citaat
HAllo Henk,

Ik heb die Sven oplossing ook bekeken, maar kreeg er kriebels van.
Kriebels in zoverre dat ik teveel mechanisch moest rommelen aan mijn schijf....
De oplossing die Sven heeft bedacht is best een mooie en goede...
Met het risico op afdwalen topic toch..

Mijn oplossing is inderdaad zonder aanpassing. In principe
boots ik die witte draaischakelaar na van F*. Links - rechtsom is motorspanning omwisselen en die lock bekrachtigen middels relaistjes. Zodra HW en SW zien dat de schijf bijna in positie is wordt de lock uigeschakeld en valt de brug in positie. Detectie waar brug staat dmv de brug zelf die constant onder spanning staat en opto couplers.

Enige waar ik nu problemen met heb is het ompolen van de brugspanning. Hiervoor wilde ik de brug spanning gebruiken versus het MM signaal detectie gebeuren. Maar om een of andere reden lijkt het erop dat de opto's het signaal vervormen. Daarom staat in handleding dat een kortsluittrigger schakeling (LK100?) aan te bevelen is. Ben bezig dit probleem uit de HW-SW te vissen.

Net nog even vlug gekeken op de HK schijf beschrijving, lijkt me dat mijn oplossing werkt, maar 100% garantie geef ik niet.

Robert
Ga naar bovenaan de pagina

Henk Kooiman

45 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  23:20:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,
Wat de Sven oplossing betreft: Persoonlijk kan ik dat wel waarderen, al die uitgedachte oplossingen. En als Robert zo'n schijf bezit en niet opziet tegen wat mechanisch hobbyen lijkt mij dat, voor hem, een goede oplossing. Het is toch mooi, dat iedereen het oplost op zijn manier? Helaas kan ik hem niet helpen op het "aansturings niveau".

De draaischijf HK werkt probleemloos onder de draai15 van Kees Moerman icm Koploper. Dit zonder wezenlijke aanpassingen. Ik zou het mooi vinden als de schijf ook onder andere aansturingen kan draaien. Dit om een zo'n breed mogelijke inzet te hebben. Vandaar die vraag.
In ieder geval succes met het ompolen. Tzt hoop ik nog eens een test te kunnen doen.
mvg
Henk
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  10:54:23  Toon profiel  Reageer met citaat
@Leendert:
bedankt voor je suggesties, so far! De spookmeldingen (zie andere draadje) waren inderdaad verholpen na je tips. Dat andere, over de logging controleren, daar was ik zelf ook net mee begonnen. Maar ik vind dat nog tamelijk lastig te interpreteren. Waar ik wel achter ben gekomen is dat de draairichting van de Sven Brand decoder niet overeenkwam zoals Koploper (dus waarschijnlijk ook de Marklin decoder?) die wilde aansturen en zoals die in het draaischijfbesturingswindowtje (3xwoordwaarde ) van koploper te zien was. Gelukkig is mijn decoder volledig te programmeren naar willekeurige (!) adressen, dus ik heb 228R en 228G omgedraaid, en zie daar: hij draait de goede kant uit.
Dat was 1.
Maar ik had meer problemen: In de handbestuurde modes (dus via dat koploper windowtje) klopt nu alles. Als ik een spoor aanklik, gaat de dichstbijzijnde kant van de brug ernaar toe. Geweldig! Ook het "vierkantje" oppakken en naar een spoor slepen gaat foutloos.
Maar in de vaste route gaat het nog niet goed. Ik had enkele vaste routes als test gemaakt: van blok 33 naar schijf, draaien en achteruit weer terug. Gaat foutloos! Idem vanaf blok 39.
Maar als ik een route maak vanaf blok 33, draaien en achteruit terug in blok 39. Dan draait Koploper in het draaischijfbesturingswindowtje WEL, maar geeft geen draaicommando in de log en de schijf draait dus ook niet. Voor de duidelijkheid: Ik bedoel wel dat ie draait naar het naastgelegen spoor, maar hij keert de lok niet.
De schijf instellingen staat ingesteld op achteruit afrijden (zowel loods in, als de aanrijsporen, want dan komt de lok "goed" in het kopstation.
Wordt vervolgd...

Nico
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  12:19:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Vervolg perikelen draaischijf!
Ik ben blij! De vaste routes werken ook!. Alleen de lok waar ik de afgelopen dagen mee zat te experimenteren (omdat íe zo lekker loopt, een FL**78), die doet het dus om de een of andere reden niet goed in de vaste route. Dwz. hij draait niet altijd achteruit de schijf af. Waarom???? Ongeveer 20 andere loks wel!!!!
Ik denk dat ik hem maar delete en opnieuw ga instaleren als of het een nieuwe lok is. Misschien dat dat helpt. Ik heb ook vergeleken of "achteruit" aanstaat bij lokeigenschappen, dat is inderdaad het geval.

- wordt vervolgd-
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  16:31:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico en anderen,

@Nico: Geweldig he, zo'n forum. Met elkaar komen we er wel uit. En we roken niet eens of het moet de schoorsteen van onze stoomloc zijn.
Ben nu wel benieuwd wat er nu mis is met die F*.

@de overigen: elke oplossing is mooi. En de oplossing van Sven Brandt ook. Wat mij vooral erg aanspreekt is de soepele manier van draaien van de schijf en geen geklik meer van het relais als deze bij een spoor komt. Ook de integratie met de seinaansturing en het 'en passant' verlichten van het huis is prachtig. Maar het is geen goede of foute keuze. Het is vooal een aansluiting bij de eigen voorkeur. Het inbouwen van deze decoder vereist inderdaad wel wat mechanische aanpassingen maar veel meer dan boor voor het maken van de gaatjes voor de bedrading en een vijl is er niet nodig. En opzich kan je op de brug overal prima bij. Maar vele andere oplossingen werken ook prima, terwijl ze de brug en de mechanica daarop met rust laten.
Prachtig toch, zo'n hobby en Koploper die dat allemaal integreert?

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

march

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 25 jun 2012 :  12:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi allen,

Ik ben helaas een beginner en heb met succes de decoder sven ingebouwd en hij werkt met mijn CS .
ben alleen een beetje huiverig voor het omprogrameren naar M format.
verder loop ik met het aan maken in koploploper helemaal vast de schijf draait omdat ik Nico zijn gegevens heb ingevoerd maar de tekening van de draaischijf aangemaakt in onderhouden/baandef/baanontwerp/draaischijf komt niet overheen met enige logica mijn inziens als ik hem bedien.

daarvoor zoek ik iemand die bereid is me op gang te helpen

vast bedankt

groet,

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 aug 2012 :  15:08:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door nicohoog

Hallo Leendert
Daar ben ik weer
Inderdaad, bestuurd door de IB gaat het goed. Zoals bedoeld met de Motorola Marklin decoder:
226Groen=draai
227R= stap met klok
227G= stap tegen klok in
228R= draairichting met klok
228G= draairichting tegen klok
229R= spoor1
229G= spoor2
...
232G= spoor8
Lijkt me OK, toch?
Het gekke is dat direkt handbediend vanuit Koploper (via het draaischijf windowtje) het goed gaat, maar niet in alle vaste routes...
Help
Nico


Als handbediening helemaal goed gaat is er niets mis met je decoder!
Ik denk (weet uit ervaring bijna zeker) dat je de draaischijf bij wisselstraat niet goed / volledig hebt gedefinieerd.
In Koploper zijn de verschillende rijwegen van en naar de brug van de draaischijf aparte "wisselstraten". Bij het vastleggen van wisselstraten moet je (als deze de draaischijf betreft) met de rechter muisknop op de draaischijf klikken. Dan zie je "Aanvullend voor wisselstraat", deze ook aanklikken. Dan zie de layout van de draaischijf. Hier moet je het betreffende spoor aanklikken. Tevens moet je als de locomotief de brug verlaat aangeven in welke richting dat moet gebeuren.
Succes!


http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Krispl

Netherlands
49 Posts

Geplaatst - 29 aug 2012 :  20:25:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Krispl  Reageer met citaat
Hallo Nico, ik heb de schijf draaien met de oplossing van Kees Moerman.
Heb je er aan gedacht om de schijf te programmeren in koploper en dan in onderhoud baanontwerp klik op wisselstraten en dan op de draaischijf met rechts dan krijg je een melding aanvulling op draaischijf vinkje plaatsen en op rechtsklikken dan krijg je een menu voor de draaischijf. Dan moet je deze als wisselstraat invoeren BV mijn schijf is blok 401 en moet naar de loods 402 kan je kiezen voor of achteruit of snelste draai.
Letop ook in onderhoud locomotieven aanvinken richting draaischijf dan kunnen de stoomlocn achteruit de loods in.
Misschien help ik je hiermee succes.
Mvg. Krispl

Bewerkt door Krispl op 01 sep 2012 01:12:49
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina