Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 75 / Bezoekers Vandaag: 319
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wissel bezetmelden o.b.v. logische actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hubertus

Netherlands
1908 berichten

Geplaatst - 05 jul 2019 :  19:57:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Medekoplopergebruikers,

Is er een mogelijkheid om een wissel, kruising of lijnstuk in koploper op basis van een logische actie bezet te melden (of op een andere manier te blokkeren), zodat er geen handmatige wisselstraat (waarin dat wissel is opgenomen) over kan worden ingesteld?
Het betreffende wissel/kruising/lijnstuk is niet fysiek aanwezig op de baan, het bestaat alleen in Koploper.
Ik heb zelf gezocht en ik denk dat het niet kan, maar misschien zie iets over het hoofd.

Alternatief is dat ik een fysieke bezetmelding ga creëren op basis van een logische actie, maar als ik het helemaal binnen koploper kan oplossen is dat wel zo mooi.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 05 jul 2019 19:57:58

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 05 jul 2019 :  22:19:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Met wat puzzelwerk moet dat volgens mij wel kunnen. Je hebt speciale acties die bijvoorbeeld het rijden van het ene naar het andere blok blokkeren. Je kunt ook een blok handmatig blokkeren en ook wissels claimen. Daar moet iets mee mogelijk zijn.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 05 jul 2019 :  22:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,

Het gaat om het afdwingen van een alternatieve handmatige wisselstraat tussen twee blokken. Dus een optie waar ik blokken ga blokkeren, kan ik niet gebruiken. Sowieso trekt een handmatige wisselstraat zich maar in hooguit één richting iets aan van handmatig bezet blok.
Ik heb wel gedacht om een virtueel blok aan te maken waar ik dan een lijnstuk aan koppel, maar dan kan ik die lijn niet meer selecteren in een wisselstraat.
Ik heb het met claims geprobeerd, maar ik kan niet alleen een wissel claimen, er moet een blok of locomotief bij worden geselecteerd. En zelfs als dat wel zou kunnen, lijkt er geen optie te zijn om die claim weer te laten vervallen o.b.v. een logische actie.

Vermoedelijk gaat het alleen met een echte bezetmelding werken. Dat moet dan maar, maar zoals gezegd, het zou mooi zijn als het zonder kan.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 05 jul 2019 23:01:53
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 jul 2019 :  11:35:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Handmatige wisselstraten, zet en claim je toch handmatig.
En handmatig ben jij zelf verantwoordelijk voor het zetten van de wisselstraat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 06 jul 2019 :  12:30:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Misschien is dan het defect zetten van bepaalde wissels nog een mogelijkheid. Dus eerst met een speciale actie de wissels in de gewenste stand zetten en vervolgens de wissels defect zetten totdat ze weer vrijgegeven kunnen worden. Er moet dan nog wel een slimme logische actie bij worden bedacht, maar dat kan dan mogelijk met behulp van een schakelaar. Zo start ik op mijn demobaan ook de ontkoppelcyclus van loks.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 06 jul 2019 :  15:43:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Volgens mij kun je alleen maar alle wissels defect zetten met een speciale actie, niet een enkele.

Hoewel het niet echt relevant is voor mijn vraag, zal ik uitleggen waar het om gaat.

Ik heb onlangs een tableau gemaakt om mijn draaischijf handmatig te kunnen bedienen. De knoppen op dat tableau geven een bezetmelding en die is weer gekoppeld aan een punt handmatige wisselstraat. Hetzelfde principe gebruik ik al een tijdje bij mijn station en dat werkt uitstekend. De draaischijf kan ook in een handmatige wisselstraat worden opgenomen, maar wel met een beperking t.o.v. een gewone wisselstraat, de keuze naar een ander spoor is altijd snelkeuze. Je kunt dus niet kiezen voor voor- of achteruit de draaischijf af. Op zich begrijpelijk, maar betekent wel dat ik voor een deel van de sporen mijn locs bij handmatig rijden niet achteruit kan wegzetten in de loods, wat wel de bedoeling is.

Om dit probleem te omzeilen, heb ik van Kees Moerman, de ontwikkelaar van de draai15 die ik gebruik, de tip gekregen om de draaischijf met fictieve wissels aan te sturen. Bij de draai15 kan dat en uit wat testjes blijkt dat dat ook werkt. Met de gewone wisselstraat laat je de schijf rechtsom naar zijn gewenste positie draaien, met een alternatieve wisselstraat gaat hij linksom naar zijn gewenste positie. De truc is dat in de 1e wisselstraat een kruising is opgenomen en in de alternatieve wisselstraat niet. Als die kruising vrij is, draait de schijf dus rechtsom, als die kruising bezet is, draait de schijf linksom. Dat werkt dus, mits ik de mogelijkheid heb om die kruising bezet te melden vanaf dat tableau. Met een bezetmelder lukt dat natuurlijk, ware het niet dat de terugmelder die in dat tableau zit geen vrij contact meer heeft, alle 16 ingangen zijn in gebruik.

Een van de knoppen gaat daarom een dubbele functie krijgen. Normaal werkt hij gewoon als begin- of eindknop van de wisselstraat.
Maar als die binnen 2 seconde twee keer wordt ingedrukt, wordt er een logische actie waar. Nog een keer twee keer indrukken binnen 2 seconde, dan wordt de logische actie niet waar. Ook dat werkt, dus daarmee kan ik in principe rechts/linksom kiezen.
Ik zoek alleen nog iets waarmee ik met die logische actie die kruising bezet of vrij kan melden.

Ik denk dat dat puur binnen Koploper niet kan, maar omdat ik wellicht iets over het hoofd heb gezien, heb ik hier de vraag gesteld.
Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat het niet kan, dus ik ga een echte bezetmelding creëren op basis van die logische actie. Dat werkt zeker, ik gebruik het al voor andere toepassingen, maar kost wat extra hardware.

In elk geval dank voor het meedenken.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 06 jul 2019 18:47:17
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  07:37:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huib,

Met een variabele treinroute kun je die kruising wel blokkeren, alleen hoe dat met een logische actie moet gaan werken zal je nog op moeten puzzelen.

Lees dit http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6280 draadje eens door. Daar heb ik al eens beschreven hoe je het blokkeren van die kruising met een variabele treinroute kunt doen.

Groeten,

Jan

Bewerkt door Jan Huchshorn op 07 jul 2019 07:39:46
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  08:53:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jan,

Dat was een van de eerste dingen die ik heb geprobeerd, maar handmatige wisselstraten trekken zich niks aan van variabele treinroutes.
Voor automatisch verkeer was het een goede tip die ik dankbaar heb overgenomen, maar in dit geval is het helaas niet bruikbaar.

groet, Huub

Aanvulling: inmiddels een combi van functieuitgang en bezetmelderingang toegevoegd. De functieuitgang wordt daarbij geactiveerd door een logische actie en is weer direct verbonden met de bezetmelderingang, dus een actieve functieuitgang geeft een bezetmelding. Die bezetmelding is gekoppeld aan de kruising die telkens wel in de 1e wisselstraat, maar niet in de 2e wisselstraat zit.
Het resultaat is een draaischijf die ik naar keuze linksom en rechtsom kan laten draaien met handmatige wisselstraten.
Op naar het volgende projectje.

Bewerkt door hubertus op 07 jul 2019 15:13:40
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  17:04:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hubertus,

Inderdaad een ingewikkelde puzzel. Mooi dat je het in ieder geval werkend hebt. Ik heb ooit voor een poetsstraat ook moeten werken met een virtueel blok en een fysieke bezetmelder. Dat werkte toen ook.
Mogelijk als je van de kruising een blok had gemaakt dat je nog iets had kunnen doen met speciale acties, maar als het nu zo werkt, zou ik het mooi zo laten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  17:41:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Naar die mogelijkheid hoef ik verder niet naar te kijken, want dat gaat niet werken.
Een alternatieve handmatige wisselstraat laat zich alleen afdwingen door een wissel of kruising dat niet bereden mag worden (in gebruik bij andere wisselstraat, bezet, geclaimd of defect).
Ik zou dus alleen maar iets aan een blok hebben als aan dat blok een wissel of kruising kan worden toegewezen. Dat is het eerste wat ik heb geprobeerd, maar dat gaat helaas niet.
Bij gewone wisselstraten kun je het met een variabele route regelen, zoals Jan Huchshorn heeft laten zien.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  20:01:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jij wil iets wat bedoeld is voor handmatig gebruik automatisch gebruiken en blokkeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  20:23:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Het blokkeren is een middel geen doel. Wat ik wil is het gebruik van een alternatieve wisselstraat afdwingen. En zelfs dat is eigenlijk al een middel, want uiteindelijk ging het me erom dat ik bij handmatige besturing met een extern tableau de draaischijf ook een lange draai kan laten maken naar een ander spoor.
Als er in koploper een andere mogelijkheid had gezeten om dat te toen, had ik die gebruikt. Maar omdat die er niet is, doe ik het op deze manier. Hoe jij daar verder over denkt, is jouw zaak.

En dat is het laatste wat ik erover te zeggen heb.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 07 jul 2019 20:24:29
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 07 jul 2019 :  22:56:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Het resultaat is een draaischijf die ik naar keuze linksom en rechtsom kan laten draaien met handmatige wisselstraten.
Op naar het volgende projectje.


Grappig gevonden.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 jul 2019 :  12:28:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Maar omdat die er niet is, doe ik het op deze manier. Hoe jij daar verder over denkt, is jouw zaak.

En dat is het laatste wat ik erover te zeggen heb.

groet, Huub




Waarom deze reactie, last van de warmte??


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina