Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 98 / Bezoekers Vandaag: 97
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 OPGELOST: Rijden volgens bestemming: Altijd vaste route?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jimmaet

Finland
399 berichten

Geplaatst - 09 jun 2019 :  20:37:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor het eerst dit probleem gehad:
Rijdt tijdens testen/onderhoud slechts één treinstel volgens bestemming. Wil hem op spoor 8 laten stoppen.
Zoekt een route, gaat rijden, maar stopt dan omdat hij te lang is voor blok 64.
Rijwindow zegt: Vaste Treinroute B:64 Te lang voor bLok 64!
  • Is een route naar een bestemming altijd automatisch een vaste?
  • B:64, Is elk tussenblok een bestemming?
  • Waarom niet gewoon erdoor rijden, de aanvulling blokgegevens geeft een oplossing voor te lange treinen


Zou het snappen als ik bestemming 64 had gegeven, maar de uiteindelijke bestemming is 8 en 64 is door KL zelf in de route opgenomen. Ik heb blokken vooruit reserveren, dus dat kan het ook niet zijn en met automatisch rijden is hij er vandaag al menig maal vrolijk doorheen gereden.





Download Attachment: saunabaan3.zip
67,45 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 10 jun 2019 09:28:12

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  08:40:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vermoed dat Koploper geen blok kan reserveren waar de trein qua lengte inpast en mag stoppen. Dan wordt er gestopt in het laatste blok waar dat nog wel kan en kun je een dergelijke melding krijgen.
Blok 8 misschien nog bezet? Dan klopt het wel, in blok 64, 59 en 11 is een stopverbod als de trein te lang is.
In elk geval is het mij gelukt om met Rijden volgens bestemming door blok 64 te komen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  09:26:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Blok 8 was vrij. Maar bedankt Huub, voor je aandacht.
Nog even nagedacht:

Ook in 8 (de bestemming!) mag hij niet stoppen, want dat is slechts een half perron, te kort.
Om te kunnen stoppen op dat perron zou hij door moeten rijden naar 4, variabele treinroute "Lange treinen spoor 4a 4b", maar 4 is geen bestemming, dus zegt 'ie: Kan niet!
Zelfde probleem als ik vanuit 30 rechtsom naar 4 wil.

Nog even geprobeerd of "Blokkeuze: eerst op juiste lengte" helpt, maar nee, ook dan wordt er vanuit 31 een route via 64 gekozen (de kortste).
En omdat rijden volgens bestemming een vaste route creëert, kan er ook niet "op het laatste moment uitgeweken" worden, zoals bij automatisch rijden zou gebeuren.

Weer wat geleerd dus:
Rijden volgens bestemming: KL kiest niet vooraf de inrijrichting gebaseerd op een variabele route.
Geef als bestemming dus een blok op, waar hij zeker inpast!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 10 jun 2019 10:09:17
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  10:35:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry, ik zat even scheel te kijken. Dacht dat je naar dat spoor wilde waar de ICE3 stond, maar dat is loc 8...

Je zou de automatische routezoeker uit kunnen zetten.
Heeft wel een nadeel, het kan een tijdje duren voor de trein dan op de bestemming is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  14:13:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Huub,
  • Probleem is één keer voorgekomen tijdens onderhoudstesten
  • Er is een verklaring gevonden
  • Ik denk dat ik maar niets verander

Bedankt!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  16:12:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Alleen klopt je verklaring niet helemaal.

Om antwoord te geven op de vraag van de titel van dit draadje: nee, alleen als je automatische routezoeker gebruikt.
En als je dat doet, krijg je te maken met alle voor- en nadelen van vaste routes.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 10 jun 2019 :  22:33:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de precieze uitleg.
Ik zal eens proberen, of het veel uitmaakt. Uiteindelijk is m'n baan niet erg groot, 3 manieren om een rondje te rijden en beperkingen op de stations (o.a. vracht/personen, electrisch of niet enz) dus een eeuwigheid zal het niet duren!

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina