Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 6758
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schakelaars
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bonaza

Belgium
715 berichten

Geplaatst - 05 mei 2019 :  17:29:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag koplopers,

Op mijn treintafel heb ik nog nooit een schakelaar gebruikt. Dat ben ik nu van zin om de verlichting in een kraan automatisch te laten aan gaan. Dus ik ben de handleiding nauwkeurig aan het lezen en bots op de volgende zin in de handleiding van koploper op blz 193.

Zet logische actie
Als een logische waarde vanuit het baanoverzicht een kan krijgen, moet deze optie worden geactiveerd. Onder dit item dient de desbetreffende logische actie geselecteerd te worden.

Hier krijg ik kop nog staart uit. Wat wordt hier mee bedoeld ?

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 05 mei 2019 17:32:37

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mei 2019 :  19:45:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt met een schakelaar in het baanoverzicht de waarde van een logische actie bepalen. Als de schakelaar aan is, is in dat geval de logische actie waar en als de schakelaar uit is, is de logische actie niet waar.

Als je de online-help direct in koploper gebruikt, verschijnt dit als helptekst bij onderhouden baanontwerp -> eigenschappen schakelaars, maar alleen als je ook klikt in dat betreffende invoerveld. in dat invoerveld kies je de logische actie die op de schakelaar moet reageren. En die logische actie moet je dan natuurlijk wel eerst hebben aangemaakt.
Dit is een beetje het nadeel van de handleiding doorlezen, daar staat alles in, inclusief informatie die je normaal gesproken nooit nodig hebt, tenzij je iets heel specifieks zoekt.

Ik gebruik het zelf bijvoorbeeld om de automatisch aansturing van een overweg uit te schakelen. Dan moet ik de overweg met drukknopjes bedienen om te openen en te sluiten, i.p.v. koploper dat voor me doet. Leuk voor kleine kinderen als ze dat zelf kunnen doen. Die overweg werkt met een hele reeks logische acties, waar die schakelaar er een van bepaalt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 05 mei 2019 :  22:09:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub en Ben,

Bedankt voor jullie reactie. Ben direkt naar het baanontwerp - eigenschappen schakelaar gegaan. Maar blijkbaar kan ik bij "Zet logische actie" helemaal niets invullen. Het bolletje staat wel goed maar de tekst is licht grijs en niet te selecteren. Waar zie ik over ?

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 05 mei 2019 :  22:21:01  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: Schakelaar.jpg
56,08 KB

Hierbij een scherm afbeelding.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 05 mei 2019 :  23:28:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Vermoedelijk heb je nog geen logische actie gemaakt die je kunt zetten. Dat laatste is wel een voorwaarde.
En anders even een backup van je database hier plaatsen.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 06 mei 2019 :  00:03:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Naast de Logische actie heb je dan ook een Speciale actie nodig om de decoder aan te sturen die de lamp in de kraan moet gaan schakelen.

Dus schakelaar zet de Logische actie "waar" die op zijn beurt de speciale actie de decoder met adress x aan zet. Je moet dus ook een decoder uitgang zo instellen dat er een permanente spanning uit komt. In de Speciale actie actie geeft je aan of in in de "Rechte" of "afbuigende" stand is.

Succes, groeten Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 mei 2019 :  10:08:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Met een schakelaar kun je een functiedecoder direct aansturen, daar heb je geen speciale actie voor nodig. Ook geen logische actie trouwens.
Wil je de verlichting aansturen door iets wat op de baan gebeurt, heb je geen schakelaar nodig. Dat kan ook met een speciale actie of bijvoorbeeld de uitgebreide functieaansturing van een locomotief.
Dus het ligt er een beetje aan wat Marcel wil bereiken of hij zich druk moet maken om het invoerveld waar de helptekst betrekking op heeft.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 06 mei 2019 :  11:29:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medekoplopers,

Probleem opgelost. Vooral de oplossing van Huub gebruikt. Ik heb helemaal geen schakelaar nodig, ik kan schakelen via speciale actie uiteraard. Had er totaal niet bij nagedacht.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina