Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 2452
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 LS-DEC-NMBS lichtsein-decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WVA

Belgium
15 berichten

Geplaatst - 02 feb 2019 :  16:46:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,

Opnieuw een volgende stap in het digitale tijdperk. Voor de bediening van mijn seinen heb ik een seindecoder LS-DEC-NMBS lichtsein-decoder aangekocht. Ik heb alles aangesloten zoals vermeld in de handleiding. Ik druk op de S1 knop en de led's knipperen zoals vermeld in de handleiding.

Nu wil ik gaan programmeren in koploper en daar loopt het precies fout. Wanneer ik een sein voorzien van de nodige adressen, dan veranderd het seinbeeld op mijn pc scherm, maar in realiteit veranderd het sein niet. Ik vermoed dat er dus iets fout loopt bij de instelling.

Ik heb aangeduid dat de seinen bediend worden door wisseldecoders en de nummers van de seinen komen niet in conflict met de wisselnummers.

Wat zou er fout kunnen zijn?

Alvast bedankt
Werner

Download Attachment: Werner2.zip
25,38 KB

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 02 feb 2019 :  21:58:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Werner,

Wat bedoel je met de seinen voorzien van de nodige adressen ? Want jouw seinen hebben geen seinnummers. Ze hebben allemaal het nummer 0. Dit kan gebruikt worden voor seinen die niet fysiek aanwezig zijn op de treinbaan. Heb jij "Hoe werkt het seinstelsel" gelezen op de site van PaHasoft.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

WVA

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  07:24:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen,

Dank je voor je reactie. Ik heb momenteel enkel het sein in blok 32 genummerd.

Er staan ook nog genummerde seinen die beginnen met 5.., maar dat zijn virtuele seinen die onzichtbaar zijn. Deze nummering is enkel aangebracht om het geheel realistisch te laten verlopen ifv de zichtbare seinbeelden van de zichtbare seinen. (2 blokken vooruit principe)

Ik heb de gehele handleiding van koplopen (heel wat leesvoer) al een aantal maal door genomen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  10:20:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Werner,

In de database die je geplaatst hebt is het sein in blok 32 ook een dummy, maar alleen het sein in blok 29 genummerd.
Gebeurt er helemaal niks met het sein of geeft hij niet de seinbeelden die jij verwacht?
Ik zie dat je een Ecos gebruikt.
Heb je dan rekening gehouden met het volgende (uit de handleiding)?
quote:
Werking van seinen
De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt daarom geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:

· Definieer de seinen NIET op de centrale
· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.
· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.



En dan met name het stukje om de seinen niet te definiëren op de centrale.

Wat betreft die handleiding. Ik lees hier heel vaak mensen die de complete handleiding doorworstelen. Als je daar plezier in hebt, vooral blijven doen. Maar eigenlijk is alles wat daar staat ook in koploper zelf op te roepen. Als je ergens is koploper bent, druk dan op F1, druk op de Help-button in het window (als die er is) of ga naar de Help in de menubalk en kies daar voor Help actief window. Het grote voordeel is dat je direct de helptekst hebt die betrekking heeft op waar je op dat moment mee bezig bent, inclusief verwijzing naar gerelateerde onderwerpen (linksboven in een help-window bij Zie ook).

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  19:10:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Werner,

Wat ik bedoel wat je moet lezen staat helemaal onderaan op de site van PaHasoft. Namelijk bij derden "Hoe werkt het seinstelsel in koploper".
Ik kan mij best inbeelden de grote dikke bijbel van koploper is uren lees plezier.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

WVA

Belgium
15 Posts

Geplaatst - 03 feb 2019 :  19:27:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik ga er deze week mee aan de slag.

Grtz
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 feb 2019 :  11:38:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door WVA

Goedemorgen,

Dank je voor je reactie. Ik heb momenteel enkel het sein in blok 32 genummerd.

Er staan ook nog genummerde seinen die beginnen met 5.., maar dat zijn virtuele seinen die onzichtbaar zijn. Deze nummering is enkel aangebracht om het geheel realistisch te laten verlopen ifv de zichtbare seinbeelden van de zichtbare seinen. (2 blokken vooruit principe)

Ik heb de gehele handleiding van koplopen (heel wat leesvoer) al een aantal maal door genomen.



Dat moet je ook niet doen, er zit een index in die handleiding, en je zoekt daarin op waar je informatie overzoekt, in dit geval seinstelsels, en je leest die informatie. De informatie hoe je een appeltaart moet bakken die lees je dan niet.

Groetjes


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina