Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 3526
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Groet van beginner
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ronny-B

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 17 jan 2019 :  14:07:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forum.
Dank voor de documentatie "Koplopers voor beginner", Koploper 9.4 en Hoe begin je met Koploper 9.4.
Ik werk met Märklin H0 C Spoor S88 terugmelders Interface 6050, CPU 6021 en Keyboard 6040
Om te beginnen met Koploper houd ik me aan de handleiding voor een enkel baantje, 4 blok en daarna een 5 blok met 2 wissels.
Nu de 4 blok-baan rijdt prima automatisch met 2 treinen.
de uitbreiding, 5 blok, rijden de 2 treinen op elkaar.
Ik verwacht dat het inhaalspoor bereden wordt als het stationsspoor bezet is, dat werkt niet, de oorzaak kan ik niet vinden. Blokkeer ik het stationsspoor handmatig, dan lopen de treinen automatisch.
Daaruit concludeer ik dat de bezetmelders in blok 5 werken.
De wissels kan ik via Koploper schakelen, wat heb ik fout ingesteld?
Omdat de bloklengte slechts 1 mtr is moet ik de snelheid van de loks reduceren anders wordt de remweg te lang. Ik werk met decoderstappen en mijn loks hebben standard decoders , alleen licht functie.
In de bijlage mijn Databestand


Download Attachment: 5blok-2.zip
4,34 KB

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 17 jan 2019 :  15:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ronny,

In testmodus lijkt het prima te werken. Dus ik heb zo het gevoel dat er wat mis is met je bezetmelders. Aansluitingen eens nakijken stel ik voor.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Ronny-B

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 17 jan 2019 :  20:48:16  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo Marcel. In de testmodus zonder communicatie zie ik ook dat de bezetmelders functioneren.
De conclusie dat mijn instellingen daarom allemaal correct zijnzu ik graag door jullie bevestigd krijgen om verder gericht te gaan zoeken.
Ook als ik alleen het inhaalspoor gebruik door het stationblok handmatig te blokkeren werkt automatisch rijden en de treinen rijden mooi achterelkaar met een vrij blok ertussen.
Omschakelen van de wissel, zou dat een storing veroorzaken bij de bezetmelding? Hoe kan ik dat testen

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Beste Ronny,

In testmodus lijkt het prima te werken. Dus ik heb zo het gevoel dat er wat mis is met je bezetmelders. Aansluitingen eens nakijken stel ik voor.

Grts

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 18 jan 2019 :  10:12:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronny-B


Hallo Marcel. In de testmodus zonder communicatie zie ik ook dat de bezetmelders functioneren.


Dat is niet zo gek.
In testmodus simuleert Koploper wat jij ingegeven hebt.
Als dat fysiek anders zit zal het in e praktijk verkeerd kunnen werken.

Heb je al eens handmatig getest of alle bezetmelding goed binnenkomen en vooral op de juiste plaats?
In het menu Algemeen vindt je de optie Testprogramma.
Als je daar het tabje bezetmelders selecteert kun je controleren of een bezetmelder goed doorkomt. Rijdt met je loc handmatig je hele baan langs en check of steeds de juiste bezetmelder oplicht.
Controleer ook of je die juist in je blokken hebt aangegeven zodat ze in de juiste volgorde binnenkomen zoals Koploper ze verwacht.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina