Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 13423
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 Achteruit op tijd stoppen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

RickV

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 12 jan 2019 :  19:06:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
net begonnen om mijn baan te automatiseren. Nu kom ik het volgende probleem tegen, wie heeft een suggestie?

Ik heb twee blokken, 8 en 9. Blok 8 bereik je via een wissel en (voor de eenvoud) melder 1 en 2. De trein stopt netjes bij het perron op melder 2.
Bij goederen treinen moet hij achteruit naar blok 9. zonder wagons stopt de lok precies voor het stootblok. Met wagons (kunststof wielen) staat de trein niet op tijd stil. ik moet ze nog vervangen door metalen wielen met weerstandsverf. ik verwacht dat ze dan wel op tijd stopt.
Mijn probleem is dat de solo stoomlok moet stoppen bij de kolen bunker. dat is circa 15cm na melder 3, de eerste melder van blok 9, dat is 20-25 cm voor het stootblok en vrij snel op melder 4.
bloklengte 9 is ca 45-50cm, melders liggen direct achter elkaar.

bijgaand schematisch schema van de situatie.

alvast dank voor het meedenken en jullie suggesties.



Download Attachment: situatie.jpg
29,07 KB

met pauze nu 61 jr modeltrein hobby, sinds 4 jr begonnen met digitaliseren

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 jan 2019 :  19:54:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan in dat blok een alternatieve stop maken met vrijgave van bezetmelder 3... Dan rijdt de trein (lok) tot bezetmelder 3 is vrijgekomen en dan eventueel nog ietsje doorrijden...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

RickV

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 14 jan 2019 :  19:40:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo
dank voor je reactie. Ik ga het proberen op deze manier voor elkaar te boxen. Ik heb deze week wat minder tijd maar houd je op de hoogte.

Gr. Rick

Rick.

Fleischmann, Roco, Kleinbahn, etc. H0 baan, Z21, KL.
Ga naar bovenaan de pagina

RickV

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 18 jan 2019 :  18:01:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Je suggestie om melder 1 bij Blok 9 (goederen station) te gebruiken werkte, maar niet met het gewenste resultaat. Dat gaf je min of meer al aan, stoppen en dan klein stukje doorrijden.
Mijn test liet zien dat de loc op het wissel al stopte. Ook met de optie (extra) doorrijden zag ik geen verschil.

Je bracht me wel op een idee, nl. met extra eigenschappen van een blok. Ik heb daar eerst de doorrij functionaliteit gebruikt voor alle type treinen en locs, resultaat de loc reed langzaam tegen het stootblok en bleef vervolgens doorrijden.

Alles weer in initiële staat gebracht.
Vervolgens de snelheid van het blok van 50 km naar 20 km teruggebracht. Vervolgens een diesel en een stoomloc laten stoppen in het blok.
Nog wel geëxperimenteerd met + en - extra afstand cm, maar daar was ik niet gelukkig mee omdat de lok niet altijd op de zelfde plek bleek te stoppen. Uiteindelijk de waarde geen correctie (waarde = 0) opgegeven. En verrassend genoeg stopte de stoomloc bij de bunker.
De waterkraan heb ik 1 cm opgeschoven om het juiste effect te krijgen.
De diesel stopt net voor de bunker en kraan. Dat is op dit moment OK voor mij. De loks stoppen nu ook steeds op dezelfde plaats.

Met wagons (met detectie) heb ik de diesel achteruit laten rijden maar dat stopte bij de bunker. Ik heb bij alternatieve stopplaats (alternatieve eigenschappen blok) de info van de diesel verwijderd, toegevoegd treintype “goederen” en doorrijden 40cm. Dat bleek de oplossing. Bij de stoomloc ging het nog fout maar dat kwam omdat er nog een onterechte alternatieve stop vermeld stond bij de loc (code). Nadat die is verwijderd gaat ook dat prima.

Alle goederenwagons met kunststofwielen moeten met spoed metalen wielen (detectie) krijgen.

Bedankt voor de hint,
Groet Rick


Rick.

Fleischmann, Roco, Kleinbahn, etc. H0 baan, Z21, KL.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 jan 2019 :  19:25:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RickV

Hallo Theo,

Je suggestie om melder 1 bij Blok 9 (goederen station) te gebruiken werkte, maar niet met het gewenste resultaat. Dat gaf je min of meer al aan, stoppen en dan klein stukje doorrijden.
Mijn test liet zien dat de loc op het wissel al stopte. Ook met de optie (extra) doorrijden zag ik geen verschil.





1)Mij idee was om hem te laten stoppen op het "vrijkomen" van de melder, dat kan ook. Dn is hij toch al stuk voorbij het wissel ?
2) doorrijden gaat hij pas doen na het leren remmen, werkt meestal nooit de eerste keer.



Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 18 jan 2019 23:05:44
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  01:02:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rick,

DenTheo heeft mij altijd goed advies gegeven, vrijkomen van 3 met doorrijden moet werken.
Maar, misschien is het mijn voorkeur voor hardware, voor dat soort klussen heb ik een reflecterende infraroodsensor tussen de rails (bij H0 past net tussen de bielzen), zodat ik een bezetmelding precies daar krijg waar ik 'm wil.
Persoonlijk zou ik dus bij de kolenbunker een IR plaatsen op een extra melder ("5") en dan voor loktype / treintype een alternatieve stopplaats bij 5 geven.
(Treintype meenemen, want als de stoom een wagon naar het laadperron brengt, moet diezelfde lok wél de bunker voorbijrijden)

Bijgaand mijn schema (van eigen hand, geen copyright)

Download Attachment: Infrared_reflecting_sensor.pdf
136,92 KB

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 20 jan 2019 01:04:48
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  02:05:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bij het stoppen op basis van het vrijkomen van een melder is het wel belangrijk dat de wielen van de loc en of wagons goed schoon zijn.

Als er even geen contact wordt gemaakt door vuil komt de melder ook vrij, met het ongewenste gedrag dat er te vroeg gestopt wordt.

Een oplossing hiervoor is om bij "Instellingen per database" op tabblad "Algemeen 2" de instelling "Vertraging vrijgeven bezetmelding" wat te verhogen. Maar dit geld dan wel voor alle melders.

Groet Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

RickV

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  10:49:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor de reacties,

Nee een wissel zit niet bij de melder in, en ook niet in een blok.
Dat heb ik zo van de berichten op internet fora begrepen.
Ik heb een nieuwe situatie tekening gemaakt ter verduidelijking.

Theo heeft een oplossing gegeven voor een trein met niet gedetecteerde wagons zo heb ik het begrepen. Gedetecteerd wagons ziet hij ook op de laatste melder en stopt dan net voor het stootblok. Zonder de detectie werd het stootblok bij wijze van spreken er uit gereden.

Ik heb het nu werken voor gedetecteerde wagons en lok. En de solo lok stopt bij de bunker. Als er slechts 1 wagon achter hangt moet ik daar nog een oplossing voor zien te vinden. Misschien een ander treintype ( 1 wgn) definieren of de combinatie "Solo" en lok "stoom" als dat is toegestaan.

Waar Theo terecht een oplossing voor gaf was een trein(niet gedetecteerd, behalve de lok die dan achteraan rijdt) om bij het verlaten van het station een actie te ondernemen. Ik heb dat geprobeerd te testen maar de lok stopte al op het wissel.
Ik heb zowel de normale detectie als verlaten detectie opgegeven. Misschien dat ik dat nog een keer ga testen voor een trein (50-60 cm lange goederen trein) en probeer ergens vast te leggen dat de lok nog 40 cm moet doorrijden na het verlaten van de melder bij het station en op melder 3 stopt. Min of meer mijn oorspronkelijke vraag.

De oplossing van de infra rood melder hou ik in gedachten. Ik dacht dat daar altijd melder en ontvanger tegenover elkaar voor nodig waren, maar uit de opmerking tussen de rails begrijp ik de dat niet altijd nodig is.

Ik ga nog verder testen. Want er zijn nog veel opties uit te proberen.


Download Attachment: Melders_achteruit_rijden.jpg
35,74 KB

Rick.

Fleischmann, Roco, Kleinbahn, etc. H0 baan, Z21, KL.
Ga naar bovenaan de pagina

RickV

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  17:19:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Vermoedelijk stom van mij, maar moet ik blok 9 met bezetmelder 3 en 4 uitbreiden met melder 1?

Nu heb ik alleen melder 3 en 4 gedefinieerd als bezetmelders voor blok 9. Melder 1 is alternatieve melder van blok 9 en is bezetmelder van blok 8 (station).

M.a.w. blok 9 heeft 3 bezetmelders waarvan melder 1 ook bij blok 8 bezet geeft. Blok 8 en 9 zijn dan tegelijk bezet. Lijkt me een onjuiste situatie. Volgens mij krijg je een melding dat de trein niet naar een bezet blok kan rijden. Of vergis ik me?

Rick.

Fleischmann, Roco, Kleinbahn, etc. H0 baan, Z21, KL.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  18:06:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Er zijn 3 opties die goed werken.
Eerste is stroomafname op de wielen van de wagons, dus andere wielen.
Tweede is een lichtsluis gebruiken. Waarschijnlijk de allerbeste oplossing heb je ook geen last meer van vuile wielen of rails.
Derde i.p.v. een lichtsluis een Hall sensor gebruiken. Heeft als nadeel dat de laatste wagon altijd een magneetje moet hebben.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

RickV

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 20 jan 2019 :  19:41:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, andere wielen dus, want dat was ik al van plan i.v.m. detectie in de blokken, ook als er geen loc voor staat.

Dank voor jullie hulp

Rick.

Fleischmann, Roco, Kleinbahn, etc. H0 baan, Z21, KL.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 21 jan 2019 :  19:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rick,

Als je bezetmelders 3, 4 en 1 in blok 9 hebt zitten, moet je die in Koploper ook opgeven bij blok 9 en ook dat als die bezetmelders bezet zijn ook blok 9 bezet is. Je moet hem dan bij blok 8 weghalen. Een bezetmelder kan maar in één blok voorkomen. Tenzij je met een gemeenschappelijke inrijmelder werkt, maar dat is weer een ander verhaal.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 21 jan 2019 19:35:14
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jan 2019 :  21:59:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Er is een verrassende mogelijkheid bij het gebruik van een alternatieve stopplaats, daarbij kan je kiezen uit "alle" bezetmelders op de baan om de stop te triggeren, zo ook een bezetmelder van het blok ervoor...

Blok 9 moet niet bezet worden, noch moet melder 3 in de te verwachte bezetmelders van het blok zitten.

Dat tweede heb ik echter ooit wel eens gedaan, omdat ik vond dat het "remmen" dan iets beter verliep, net alsof koploper dan beter "vooruit" keek.
Ik denk niet dat dat laatste er nog inzit, daarvoor moet ik op zolder...

Noot: anderzijds moet ik even bevestigen dat ik rij met volledige detectie en van daaruit een oplossing zoek.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 22 jan 2019 15:25:21
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina