Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 496 / Bezoekers Vandaag: 5358
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 499
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 loc via draaischijf naar en van locloods
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

waq

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 23 nov 2018 :  00:14:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn naam is willem.
Ik heb als herintreder middels jullie hulp onlangs mijn baan in grote lijnen weer voor elkaar gekregen. Er rijden nu 3 treinen automatisch van elkaar en dat gaat goed. Ik heb het bedrijfswerk even verboden gebied verklaard. Nu is het punt gekomen om daarover na te gaan denken. Als ik het moeilijkste neem dan zal de rest wel meevallen.
Ik wil een stoomloc binnen laten komen, naar de draaischijf, deurtje open van de loods (servo) loc naar binnen en deur weer sluiten. vervolgens weer andersom.
ik heb de volgende acties verzonnen maar ik weet niet waar en hoe ik die in een vaste treinroute en een speciale of logische actie krijg:

gewenste route en acties:
noot: rangeersein en wartesein zijn nog niet aangesloten

stoomloc staat in blok 20. rijrichting naar blok 8

opdracht: loc rijdt vooruit naar blok 4 (locloods)
acties: W10 afbuigend
W.07/08 rechtdoor
W.06 afbuigend
W.02 rechtdoor
Rangeersein Sh1 toegestaan
Wartesein Sh1 licht aan tot dat draaischijf gaat draaien
loc rijdt langzaam naar blok 8
Wartesein Sh0 licht uit
draaischijf draait naar blok 8 (= rail 1)
Rangeersein Sh0 rangeren verboden tot andere actie.
loc rijdt langzaam draaischijf op (=blok 1) en stopt.
deur locloods gaat open (=wissel 97 afbuigend)
loc keert
draaischijf draait naar blok 4 (= rail31)
loc rijdt achteruit langzaam de loods (=blok 4) binnen
en stopt aan eind (bm 2.12)
de deur van de loods sluit weer (=wissel 97 rechtdoor)
einde.
loc blijft staan in de locloods totdat hij weer wordt opgeroepen

opdracht: loc rijdt vooruit van blok 4 naar blok 19
acties: deur locloods gaat open (=wissel 97 afbuigend)
loc rijdt langzaam de draaischijf(=blok 1) op
draaischijf draait naar blok 8 (=rail 1)
de deur van de loods sluit weer (=wissel 97 rechtdoor)
Rangeersein Sh1 toegestaan
loc rijdt langzaam naar blok 8.
W.02 rechtdoor
W.06 afbuigend
W.07/08 afbuigend naar blok 19
loc rijdt langzaam vooruit naar eind blok 19 (bm 5.14)
Rangeersein Sh0 rangeren verboden tot andere actie.
loc stopt
einde.
loc wacht in blok 19 tot hij weer opgeroepen wordt voor een volgende opdracht.


ik heb mijn baanplan bijgevoegd

Kunnen jullie een tipje van de sluier oplichten? alvast mijn dank
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,69 KB

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 23 nov 2018 :  14:18:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat ik op twee computers werk heb ik de verkeerde database met verkeerde locomotieven meegestuurd. Op de vorige versie stonden wel mijn probeersels met vast treinroutes en speciale- logische acties. Op deze versie niet.
excuses voor de mogelijke verwarring.
WillemQ


Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,65 KB
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 23 nov 2018 :  17:13:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Zonder naar je database te kijken (dat lukt niet op de iPad) zal je de volgende stappen moeten maken:
1 draaischijf configureren in Koploper
2 zorg er voor dat je de brug met de muis naar specifieke sporen kan draaien
Ideaal is als de draaischijf tijdens draaien een bezetsignaal kan geven om te
voorkomen dat Een loc te snel zal gaan rijden. Als je dat niet hebt doe je dat
dmv de gesimuleerde draaisnelheid goed in te stellen.
3 stel de “wisselstraten” voor de draaischijf in en bepaal hoe de loc de brug
moet verlaten, Achteruit / vooruit / maakt niet uit.
4 zorg er voor dat je locs mooi automatisch midden op de brug stoppen.
5 probeer mbv een of meer vaste route of alles automatisch wil functioneren
bv van de brug naar een opstelspoor en dan naar een ander opstelspoor en
vervolgens de draaischijf verlaten.

Hier zal de meeste tijd in gaan zitten zeis mijn ervaring.
Vervolgens kan je aan die vaste route allerlei opties dmv logische acties gaan hangen.

Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 23 nov 2018 :  22:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank Marco,
de draaischijf draait middels decoder dsd2010 van Sven Brand. In koploper kan ik met de muis naar elk spoor draaien wat ik wil.
Op de brug zit bezetmelding (1.01) die een signaal naar koploper geeft.
Ik heb wisselstraten vastgelegd in koploper van en naar de draaischijf. Daarbij heb ik de deuren opgenomen om te openen. Ik weet niet of dat zinvol is want ze sluiten natuurlijk nooit meer zonder extra informatie.

Ik ben nog niet zo ver dat ik de locs op het midden van de brug kan laten stoppen. Hoe doe ik dat? Is dat een vaste route die eindigt op de brug of moet dat anders?

Ik heb gelezen dat ik de deuren kan openen en sluiten met een speciale actie, die door een logische actie wordt aangestuurd wanneer dat moet gebeuren.
Dat ga ik nu ook aanmaken, zodat de deuren niet kapot gereden worden.

Het is een leuke puzzel om uit te zoeken, maar je moet wel weten waar en hoe je moet beginnen.

Alvast veel dank voor je interesse en je hulp
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  00:22:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Piet, dank je wel.
Je baanontwerp was me al eerder opgevallen bij het forum. Ik zal het helemaal verder gaan uitpluizen mbt de draaischijf. Erg leerzaam. Ik zal ongetwijfeld veel vragen gaan krijgen en die zet ik dan weer hier neer.
mvrgr WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  09:52:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door waq


Ik ben nog niet zo ver dat ik de locs op het midden van de brug kan laten stoppen. Hoe doe ik dat? Is dat een vaste route die eindigt op de brug of moet dat anders?



De brug is een blok.
Ik heb (bij mijn zelf gebouwde draaischijf) op het midden van de brug een lichtsluis gemaakt (afrem / stop melder). De lichtsluis van Huib Maaskant is een goed ontwerp. Voeding uit de baanspanning van de brug mbv wat extra componenten.
De gehele brug is ook een bezetmelder (binnenkomst melder).
Bij onderhouden blokken kan je dan voor de brug (per loc) opgeven hoever de loc moet doorrijden zodat die netjes midden op de brug stopt. Bij de lage snelheid zal dat voor iedere loc verschillend zijn ook vwb vooruit versus achteruit.
Dat afregelen doe ik dmv een korte vaste route die zich zelf steeds opnieuw activeert op een doorgaand (dus zonder brug bewegingen) draaischijfspoor waarmee een loc heen een weer rijdt en zowel vooruit als achteruit op de brug moet stoppen.

Succes,
Marco



http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  10:44:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Er zit in Koploper een 'verborgen' feature. Ik kan het ook niet 1,2,3 in helpfile terug vinden.
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt). Specifiek voor draaischijf kan een afwijkende loclengte in onderhouden locomotieven worden opgegeven, daar regel je dus alles mee. Dit werkt natuurlijk alleen als je een bezetmeldpunt op midden van draaischijf hebt staan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  11:06:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Marco,

Er zit in Koploper een 'verborgen' feature. Ik kan het ook niet 1,2,3 in helpfile terug vinden.
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt). Specifiek voor draaischijf kan een afwijkende loclengte in onderhouden locomotieven worden opgegeven, daar regel je dus alles mee. Dit werkt natuurlijk alleen als je een bezetmeldpunt op midden van draaischijf hebt staan.

Mvg,
Paul.



Paul,
Ik had het kunnen weten, Koploper heeft overal een oplossing voor. Zeker daar jouw demo baan ook een draaischijf heeft / had.
Snel even gekeken in Koploper, maar hoe koppel je een blok aan een draaischijf?
Want ik wil dit natuurlijk wel testen.
Mijn oplossing werkt hier met de (oude analoge) HK draaischijf (met eigen ontwerp decoder cq aansturing) al jaren met veel succes in het automatisch rijden. Wellicht iets meer handelingen maar het princiepe is hetzelfde.

Groet,
Marco
(Als programmeur steeds toch weer verbaasd over de mogelijkheden van Koploper!)

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  12:19:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je moet eerst de optie activeren in de toolbar (zie: baanontwerp).

Met dit onderdeel regel je dat als een blok bezet is ook de bijbehorende lijnen een andere kleur krijgen. De kleuren kunnen worden ingesteld in onderhouden instellingen. De punten van een handmatige wisselstraat moeten ook aan een blok worden toegekend. Koploper kan dan tijdens het rangeren een locomotief volgen en bij het beëindigen van een handmatige wisselstraat voorstellen om deze in het laatste blok te plaatsen.

Zo ken je de items toe aan een blok:

· Selecteer het blok waaraan de lijnen moeten worden toegekend door op het blok te klikken
· Nu kun je door het klikken op een lijn deze lijn 'aan' of 'uit' gezet worden
· Door op de punten van een handmatige wisselstraat te klikken, kun je deze ook (de)selecteren.
· Voor het toekennen van lijnen aan een ander blok moeten ze eerst in het andere blok worden gedeselecteerd. Pas dan kunnen ze weer aan een ander blok worden toegekend.

· Ook een draaischijf kan op deze manier worden gekoppeld aan een blok. Wanneer een draaischijf is gekoppeld aan een blok zal de draaischijf alleen zichtbaar zijn in het baanoverzicht als de onzichtbare items ook worden getoond.
· Een pijl kan ook op deze manier worden gekoppeld aan een blok. Klik op een pijl, deze wordt gekoppeld aan een blok en de kleur van de pijl wordt actief. Om een pijl te deselecteren klik je nogmaals op de pijl en de kleur wordt weer de oorspronkelijke kleur.

Als er ook lijnen op een ander tabblad bij dit blok horen, kun je gewoon na de keuze van het blok naar de andere tabbladen gaan om de lijnen te selecteren. Het toolvenster is hetzelfde als bij tekenen van het baanontwerp. Het heeft bij deze optie slechts één enkele functie, namelijk het kunnen tonen van de lijnnummers van de getekende lijnen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 24 nov 2018 :  13:34:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim, ik denk dat ik na > 12 jaar als zeer gelukkige Koploper gebruiker toch nog wel eens een “gevorderde” cursus moet gaan volgen.
Groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 25 nov 2018 :  00:05:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen zeer bedankt voor jullie reacties.
Het wordt me echter wat te technisch en ik snap even de inhoud van de discussie niet.
De vraag was hoe moet ik beginnen met mijn route en acties voor elkaar te krijgen. Het draait niet alleen om de draaischijf maar ook om de route met acties om er te komen.

Ik heb een test vaste route aangemaakt van blok 20 naar blok 4.Ik kan in de test mode niet controleren of de draaischijf daadwerkelijk draait. De loc komt wel aan in blok 4 Ik krijg wel de melding dat de wissel niet gesteld is.

Het kan te maken hebben dat ik niet helemaal weet hoeveel bezetmelders de brug van mijn draaischijf heeft. dat is allemaal verborgen (?) ingebouwd in de DSD2010 decoder. Minimaal 1 maar ik heb er 3 in koploper aangegeven.

Ik ben er via de baan van Piet achter gekomen dat je een deur kunt openen en sluiten middels een speciale actie die aangestuurd wordt door een logische actie. Het aansturen van seinen heb ik daarin nog niet gevonden, maar ik ben nog niet uitgelezen.

Koploper is een prachtig programma dat enorm veel kan, maar het duurt even voordat je door hebt wat de essentie is van bepaalde gewenste acties.
Ik houdt mij wederom aanbevolen voor jullie commentaar en hulp.
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 25 nov 2018 :  09:00:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je al in automatisch bedrijf naar de draaischijf en loodssporen rijden?
Als dat lukt en je hebt daarbij ook alles goed ingevuld, heb je al alle benodigde wissel- draaischijf- en seinopdrachten.
Als dat nog niet lukt, moet je eerst dat voor elkaar krijgen, anders heeft het ook geen zin om naar vaste of variabele routes te kijken.

De deuren kun je in de wisselstraat opnemen. Bij wissels heb je de mogelijkheid om na x seconde terug te keren naar een default stand. Daarmee zou je de deuren weer kunnen sluiten. Deze optie is per wissel in te stellen (onderhouden baanontwerp, wisseleigenschappen), maar de x seconde is wel gelijk voor alle wissels waar je dat wilt gebruiken. Het aantal seconde vul je in bij instellingen per database, seinen/wissels.
Met speciale acties kan het inderdaad ook.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 28 nov 2018 :  14:54:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Willem,
Bij gevorderden heb ik een item mbt het onderbreken van een vaste route geplaatst.
Daar heb ik mijn database op het forum gezet. Hier kan je zien hoe ik de draaischijf in het automatisch rijden heb geïmplementeerd.
Succes,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 28 nov 2018 :  22:41:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Marco,
bedankt voor je reactie. Ik heb je ontwerp gedownloaded en ben het aan het bestuderen. Het zal wel even duren voordat ik alle instellingen rond de draaischijf heb doorgenomen.
Ik zie in ieder geval dat je een testroute hebt opgenomen bij vaste routes om de stop op de brug af te regelen. Daaraan koppel je via aanvulling blokgegevens met hoeveel cm een lok moet doorrijden als hij uit een bepaald blok komt.
Is dat correct? Daar ga ik maar eens mee beginnen om dat te proberen.
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  14:54:28  Toon profiel  Reageer met citaat
@Marco:
Dat is niet eenvoudig! Alle instellingen doornemen waar misschien een draaischijf in voorkomt. Wel heel leerzaam. Het zou mooi zijn als er in de koploperhandleiding een stukje zou staan hoe je in grote lijnen dit moet doen. Het zal toch wel voor iedereen ongeveer het zelfde zijn?

Ik begrijp dat je eerst logische acties hebt aangemaakt om van een blok naar de draaischijf te rijden. Daarna weer van de draaischijf naar het blok. Dit zijn uitsluitend de aanrijsporen, maar de blokken van je loods etc komen er niet in voor, Klopt dat?
Vervolgens heb je een heleboel logische acties rond de draaischijf die ik niet helemaal begrijp. Kennelijk wil je de draaischijf in automatisch bedrijf ook handmatig kunnen bedienen. Ik zie ook allerlei bezetmelders die ik in he baanontwerp niet terug vind.

Na de logische acties heb je vaste treinroutes gemaakt, die door een logische actie aangestuurd worden.
Bij route "draaischijf test" introduceer je een blok 0. Ik kan dat niet vinden. Waar zit dat en is het nodig?

Ik kan ook niet terugvinden of je locs achteruit de loods in rijden en vervolgens vooruit er weer uit.

Een heleboel vragen, waar jullie hopelijk antwoord op hebben.
WillemQ
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  15:11:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Willem,
Het lijkt ingewikkelder dan het is. Ik kan begrijpen dat je niet alle bezetmelders, vaste routes en logische acties goed kan plaatsen. Veel daarvan is nietdirect nodig voor de draaischijf.
Ik wil je graag verder helpen. Direct via de email gaat dat sneller en efficiënter. Ik stuur je een PB met mijn email adres.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  15:25:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Op de Koploper site staan 2 voorbeelden met en voor de draaischijf.
https://www.pahasoft.nl/draai27.zip
https://www.pahasoft.nl/rocodraaischijf.zip

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  15:27:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Hallo Willem,
Het lijkt ingewikkelder dan het is. Ik kan begrijpen dat je niet alle bezetmelders, vaste routes en logische acties goed kan plaatsen. Veel daarvan is nietdirect nodig voor de draaischijf.
Ik wil je graag verder helpen. Direct via de email gaat dat sneller en efficiënter. Ik stuur je een PB met mijn email adres.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders



Jammer dat je dit weer in een achterkamertje gaat oplossen, is volgens mij niet de insteek van een forum.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  16:10:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal het via dit item doen. Kost me wat meer moeite, het forum op de iPad (vanuit de luie stoel) en Koploper natuurlijk op / bij mijn baan.
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  16:26:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor jullie reacties,
Het lijkt mij zeker zinvol om de resultaten steeds op het forum te zetten. Er zijn vast meer mensen die hiermee worstelen (en weer bovenkomen)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  17:17:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar het is wel lastig helpen als wij moeten gissen hoever je nu bent en waarmee je worstelt.
Ik heb een week geleden de vraag gesteld of je al in automatisch bedrijf naar de draaischijf en de loods kunt rijden, maar daar geen antwoord op gekregen.
Alles met betrekking tot vaste routes, logische acties, voor- of achteruit de draaischijf af, deuren openen en zo is bijzaak, zolang dat automatisch rijden niet werkt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  18:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
je hebt helemaal gelijk, De loc rijdt naar de draaischijf nadat de draaischijf keurig naar zijn spoor gedraaid is. Ik doe dat via rijden naar bestemming (shift F7). blok a => blok b. Hij stopt echter niet. Ik dacht via de vaste route en logische acties dat te kunnen beheersen, maar dat lukt dus niet.
Back to the Basics! hoe gaat dat dan wel lukken?
alvast mijn dank, Willem
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  18:37:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de loc niet stopt, heeft de loc de bezetmelder nog niet bereikt die Koploper verwacht. Wat koploper verwacht, zou de bezetmelder op de brug moeten zijn, als die er tenminste is.

Ik denk dat je geen lichtsluis midden op de brug hebt, of wel?
Als je met een loc de brug op rijdt, krijg je dan een andere bezetmelding dan voor je loc op de brug was? En welke melder is dat?
Ik weet niet of je dat op je centrale kunt zien, maar je kunt dat in elk geval in het testprogramma van Koploper zien (menu 'Algemeen' -> testprogramma).

Nog een vraagje aan Paul, mocht die meelezen.
Dit verhaal
quote:
Als de loc rijdt een een blok en aan dat blok is een draaischijf gekoppeld, zal de loc de helft van zijn loclengte doorrijden na het laatste te verwachten bezetmeldpunt (als deze tenminste geijkt rijdt).

werkt dat ook in combinatie met doorrijden in cm bij aanvulling blokgegegevens? Dus stel dat je een draaischijf hebt van 20 cm lengte waar je stroomdetectie op de brug hebt, kun je dan aangeven 10 cm doorrijden, waarna die feature ervoor zorgt dat na die 10 cm nog de halve loklengte wordt doorgereden?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  19:22:11  Toon profiel  Reageer met citaat
dank je wel. Zou het probleem kunnen zijn dat ik 3 bezetmelders op de brug heb? (geen lichtsluis) ik werk met de dsd2010 decoder van Sven Brand. Die maakt er standaard 3 op de brug, maar ik weet niet hoe.
Ik stop mijn baanontwerp er weer bij, want er is wel hier en daar iets aan de instellingen veranderd.
Alvast mijn dank voor de snelle reactie
Willem

Download Attachment: bedrijfswerkQ.zip
25,95 KB
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  19:42:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Wim,
Hier was ik nu bang voor.
Je kan wel stap voor stap uitleggen hoe jij het hebt gedaan maar als daar ervaringen en suggesties van anderen (goed bedoeld) tussen door komen dan is het voor iemand die het net of net niet begint te snappen niet mee te volgen.

Willem Q
Hubertus heeft gelijk als de loc niet op de brug stopt is dat je eerste en voorlopig enige probleem dat je op moet lossen. Dat stoppen kan je niet met mbv vaste route of logische acties regelen. Dus in onderhoud blokken een binnenkomst en stop bezetmelder definiëren in het blok dat de brug vormt. Zolang dit niet werkt zijn verdere stappen zinloos.
Vaste routes en / of logische acties kan je gebruiken om het rijden verder te optimaliseren. Maar eerst zal de basis goed moeten functioneren.

Bij mij is de gehele brug een bezetmelder (binnen komst) met in het midden een lichtsluis bezetmelder (stop melder).
De teller die ik gebruik zorgt ervoor dan de opstelsporen niet te vol worden. Dus alleen ter optimalisatie.

Het achter-, vooruit of “maakt niet uit” afrijden van de brug stel je in bij wisselstraten hier kan je een extra window openen waarin je het betreffende spoor insteld maar ook de manier van “afrijden”.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 02 dec 2018 19:51:53
Ga naar bovenaan de pagina

waq

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 dec 2018 :  19:48:15  Toon profiel  Reageer met citaat
De bezetmelding verandert. Met oprijden van de brug wordt de melder van de brug (1.04) bezet. Met afrijden wordt deze weer vrijgegeven.
Ik heb nu bij blokeigenschappen van de draaischijf (blok 1) aangegeven dat deze bezet is uitsluitend bij 1.04. Zou dat wat helpen?
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina