Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 104
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 104
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bestemmingsblok variabele treinroute
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jochem

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 10 nov 2018 :  15:32:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een testbaantje gemaakt dmv een ovaal met aan beide lange zijden een inhaal spoor. Op de 2 knooppunten heb ik 2 wissels. Op 1 van de binnensporen heb ik tegen de rijrichting in een opstelspoortje (buffer) gemaakt. Er zijn 2 locs geactiveerd, loopt prima met afwisseling. Om te oefenen heb ik bedacht dat beide locs een keer op het opstelspoortje komen en weer netjes wegrijden. Alles is nog automatisch zonder routes en belemmeringen. Na het finetunen met snelheidsbeperkingen en remafstanden rijdt alles prima. In onderhouden variabele route heb ik van blok 5 (stootblok) een bestemmingsblok gemaakt, voor het rijwindow en met wachten in bestemming. Van beide locs heb ik een treinstel gemaakt, en blok 5 en blok 3 (inrijblok) keren aangevinkt. Met 1 loc gaat het goed: aanvinken onder rijgedrag de bestemmingsroute, bij het 1e terugrijden wordt het vinkje wachten automatisch aangezet en door het drag and drop naar het 2e blok ( in het 1e gaat de loc weer terug denk ik) wordt alles netjes afgewerkt en overgeschakeld op automatisch. Met 2 locs komt er een moment dat blok 5 wordt binnengereden zonder bestemmingsroute geactiveerd te hebben. Ik kan echter in tab rijgedrag niet bij “wachten op bestemming en ook niet naar “bestemmingsblok. Gevolg is dat de loc op het hoofdspoor komt, maar dat blok 5 ook nog geel is. Gevolg : Kl weet het niet meer. En ik ook niet na een paar noodstoppen.

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 10 nov 2018 :  15:37:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Han

Dat vraagt weer om een database hier te plaatsen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 10 nov 2018 :  16:29:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Jochem/Han,

Misschien ook voor een volgende reactie een wat leesbaardere tekst schrijven.
Af en toe op een nieuwe regel beginnen en wat alinea's gebruiken maakt het stukken duidelijker dan deze letterbrij.

En inderdaad zonder database blijft het koffiedik kijken voor ons.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

jochem

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 10 nov 2018 :  17:30:06  Toon profiel  Reageer met citaat
ik hoop dat het uploaden goed gegaan is. De tekst wat uit elkaar gehaald van het bericht

Download Attachment: desq171016.zip
4,69 KB

Ik heb een testbaantje gemaakt dmv een ovaal met aan beide lange zijden een inhaal spoor. Op de 2 knooppunten heb ik 2 wissels. Op 1 van de binnensporen heb ik tegen de rijrichting in een opstelspoortje (buffer) gemaakt.

Er zijn 2 locs geactiveerd, loopt prima met afwisseling. Om te oefenen heb ik bedacht dat beide locs een keer op het opstelspoortje komen en weer netjes wegrijden.

Alles is nog automatisch zonder routes en belemmeringen. In onderhouden variabele route heb ik van blok 5 (stootblok) een bestemmingsblok gemaakt, voor het rijwindow en met wachten in bestemming.

Van beide locs heb ik een treinstel gemaakt, en blok 5 en blok 3 (inrijblok) keren aangevinkt.

Met 1 loc gaat het goed: aanvinken onder rijgedrag de bestemmingsroute, bij het 1e terugrijden wordt het vinkje wachten automatisch aangezet en door het drag and drop naar het 2e blok ( in het 1e gaat de loc weer terug denk ik) wordt alles netjes afgewerkt en overgeschakeld op automatisch.

Met 2 locs komt er een moment dat blok 5 wordt binnengereden zonder bestemmingsroute geactiveerd te hebben. Ik kan echter in tab rijgedrag van de rijwindow ,niet “wachten op bestemming aanvinken en ook niet naar “bestemmingsblok slepen.

Gevolg is dat de loc op het hoofdspoor komt, maar dat blok 5 ook nog geel is. Gevolg : Kl weet het niet meer. En ik ook niet na een paar noodstoppen
gr Jochem
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 nov 2018 :  11:51:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerste reactie: er ontbreekt iets in instellingen blok 3.
Wanneer de lok terugkomt uit 5, zou hij niet moeten keren om terug naar 5 te rijden, dat lijkt mij niet juist.
Zo'n probleem duikt nu op omdat je de loks in treinstel veranderd hebt, een treinstel kan beslissen om te keren wanneer het gehinderd wordt om door te rijden. Zonder uw vinkje gaat het treinstel rechtdoor het hoofdspoor op terwijl hij eigenlijk naar 5 wou...
Trein verloren voor Koploper.....spookdetectie ? Noodstop.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jochem

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 11 nov 2018 :  13:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Eerste reactie: er ontbreekt iets in instellingen blok 3.
Wanneer de lok terugkomt uit 5, zou hij niet moeten keren om terug naar 5 te rijden, dat lijkt mij niet juist.
Zo'n probleem duikt nu op omdat je de loks in treinstel veranderd hebt, een treinstel kan beslissen om te keren wanneer het gehinderd wordt om door te rijden. Zonder uw vinkje gaat het treinstel rechtdoor het hoofdspoor op terwijl hij eigenlijk naar 5 wou...
Trein verloren voor Koploper.....spookdetectie ? Noodstop.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Ga naar bovenaan de pagina

jochem

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 11 nov 2018 :  15:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo, ik heb nog eens goed zitten kijken met de bril op van het treinstelprincipe

Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft de reaktie van het treinstel (wist dit niet) . Bij binnenkomst van blok 3 (het keerblok) is de wissel die op dit blok volgt bezet omdat de 2e loc deze niet op tijd vrijgeeft.
het treinstel zit dus klem.

vraag is dan wel:is dit duurzaam op te lossen?
ik zal in ieder geval nog eens in de handleiding kijken of er iets kan helpen
gr Han
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 nov 2018 :  20:00:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jochem



vraag is dan wel:is dit duurzaam op te lossen?





Duurzaam is best een modewoord.
Zet dat vinkje maar, dat kan zeker geen kwaad en dan koploper ook volgen.
Daarna kan je dan gaan kijken voor een oplossing voor het heen en weer rijden.
Trein terug laten vertrekken als de andere lok in een ander blok is ofzo....Kan ook met treintype in blok.... mogelijkheden zat.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

jochem

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 11 nov 2018 :  20:44:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo, ik heb er voor gekozen om in aanvullende blokgegevens de keervertraging van blok 3 op 25 sec te zetten. In alle gevallen blijkt dat voldoende om de wisselstraat vrij te krijgen voordat de loc gaat omkeren. Weer wat geleerd
Bedankt voor je aandacht!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 nov 2018 :  12:54:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nou Jochem, het zal allemaal wel, maar wat je denkt en schrijft is niet de oplossing, of oorzaak van het zogenaamde probleem.
In testmode werkt Koploper zoals het van hem mogen verwachten, en wordt alles netjes vrijgegeven. In de meegestuurde database zie ik nergens een bestemmingsblok.

Het probleem zit in de benoeming van blok 3 als normaal blok, dat is een blok waar niet gestopt moet worden. Er zit daar geen wachttijd aan.
Voor dat blok moet een ander bloktype worden gemaakt waarbij het vinkje bij 'Blok in vrije baan' niet is gezet. Nu zullen de treinen daar stoppen op basis van treintype/bloktype. Een trein zal alleen van rijrichting wisselen als hij gestopt is met een bepaalde wachttijd. Treinen in Normale blokken zullen niet keren en hebben de voorkeur hun rijrichting voort te zetten.


Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 12 nov 2018 13:04:21
Ga naar bovenaan de pagina

jochem

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 13 nov 2018 :  15:20:51  Toon profiel  Reageer met citaat
dat was een eenvoudige ingreep Wim, dank je wel voor je reaktie.
het werkt prima.
gr
Jochem
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina