Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 123 / Bezoekers Vandaag: 12586
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 MFX decoders met meer dan vier functies
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 27 aug 2018 :  15:53:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
MFX decoders kan je middels het Motorola New protocol aansturen met 27 rijstappen.
Op het standaard loc adres zitten de functies F1 tm F4
De hogere functies zijn met het Motorola New protocol te gebruiken.
F5 tm F8 op loc adres+1, op dit adres te gebruiken als F1 tm F4
F9 tm F12 op loc adres+2, ,,
F13 tm F16 op locadres+3, ,,

Als ik in Koploper een MFX loc definieer met 27 rijstappen kan ik ook de hogere functies beschrijven cq gebruiken.
Bij het testen onder het IntelliBox P50x(B) protocol komen de hogere functies niet door.
Koploper blijft naar de centrale (MRdirect) het commando gebruiken waar maar de eerste vier functies in zijn gedefinieerd.

De MFXdecoders met meer dan vier functies bestaan al langer dus er zal best een mogelijkheid zijn deze vanuit Koploper te gebruiken.

Hoe en waar stel ik eea in?

Met vriendelijke groet,
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 aug 2018 :  16:11:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij kent het p50x(b) helemaal geen Motorola 27 stappen.

27 stappen is voor DCC.

Volgens mij geef je in de decoder zelf op, welke extra adressen er actief zijn voor de zgn Motorola functies.

Basis adres 20 f0..f4
Adres 21 f5..f8
Adres 22 f9..f12
Adres 23 f13..f16, en niet alle decoders ondersteunen deze optie.

En in basis stuur je altijd f1..f4, de decoder vertaald het naar de hogere functies.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 aug 2018 16:40:50
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 27 aug 2018 :  16:59:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Volgens mij kent het p50x(b) helemaal geen Motorola 27 stappen.
27 stappen is voor DCC.



Die 27 stappen is een truc die ik tbv MRdirect ( waarschijnlijk) ooit uit DDW heb overgenomen.

quote:

En in basis stuur je altijd f1..f4, de decoder vertaald het naar de hogere



Dat is het centrale gedeelte, dat snap ik en dat werkt. Maar dat is niet de vraag cq probleem.

Maar hoe stuur je dat vanuit Koploper aan?
Ik zie wel een “vinkje” bij de locomotief instellingen in Koploper tbv vier extra functies op adres+1.
Dus Koploper gaat op deze manier niet verder dan F5 tm F8.

Mijn vraag had dan ook moeten zijn functies hoger dan F8.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 aug 2018 :  18:03:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat stuur je aan met de E1..E4 functies de EXTRA functies als het ware. F5..F8 die werken niet want die kunt het protocol niet. De E1..E4 is dan F5..F8

Hoger dan F8, kun je via een stuurstand denk ik wel voor elkaar krijgen, dus basis adres +2, als stuurstand adres.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 aug 2018 18:17:39
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 27 aug 2018 :  19:13:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Hoger dan F8, kun je via een stuurstand denk ik wel voor elkaar krijgen, dus basis adres +2, als stuurstanddecoder.


Dat gaan we eens proberen.
Jammer dat voor dit soort relatief kleine uitbreidingen de ontwikkeling is gestopt.

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina