Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 176 / Bezoekers Vandaag: 8478
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Seinen DCC/Motorola aansturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 17 jun 2018 :  09:28:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Mijn werkomgeving bestaat naast Koploper uit een ECOS, Edits oude pulsdecoders en schakeldecoders (beide Motorola) en Littfinski pulsdecoders (DCC).

Voor de seinen werden initieel enkel de oude Edits puls en schakeldecoders gebruikt. Voor de wissels staan er nog een paar op het Edits materiaal maar de meeste staan op de Littfinskis.

Op een bepaald ogenblik gaf 1 van de Edits decoders (Motorola) de geest en werd vervangen door een Littfinski DCC. In Ecos werden de protocols aangepast voor deze groep van 4 seinen.

Vanop de ECOS werkt ALLES feilloos. Vanuit Koploper kan ik deze 4 seinen niet meer aanspreken.

Bij "Instellingen voor digitaal systeem" staat bij "Functiedecoders seinen" : "Default op digitale centrale". Dit laatste werd reeds veranderd, de seinen werden reeds opnieuw aangemaakt en combinaties van die handelingen werden ook reeds gemaakt zonder success.

Bij "Testprogrammas" en "Seinen in teststand" werken alle seinen behalve de 4 probleemseinen. Eveneens bij "Testprogrammas", "Functiedecoders", "Wisseldecoders" en "Herhalend om en om" hetzelfde negatieve resultaat.

Heeft er iemand enig idee wat ik nog kan ondernemen.
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 17 jun 2018 :  12:50:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,
In koploper bij instellingen per database kiezen voor DCC of Motorola.
Kies waar je de meeste decoders voor seinen van hebt.
Dus niet die van de centrale, want dan ligt het protocol daar vast.
Als je dus voor Motorola kiest, kan je bij onderhouden van seinen in baan onderhoud per sein kiezen welk protocol je kiest.
Overigens is het aan te raden geen seinen aan te maken in de Eccos.

Mvg Ab Boezerooij

(Koploper met ECOS of IBII met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 17 jun 2018 :  15:03:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Ab,

Blijkbaar is dat een combinatie die ik niet geprobeerd heb. Ik heb nu voor "default" Motorola gekozen en bij de 4 seinen op de Littfinski DCC opgegeven. Dat werkte dan maar alle andere signalen werkten niet meer. Zij stonden allemaal op "default" en moesten toch allemaal op Motorola gezet worden. Daarna werkte alles naar behoren.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 17 jun 2018 :  23:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab
Waarom is het niet aan te raden om seinen in de Ecos aan te maken

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 jun 2018 :  09:37:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,
Het stamt nog uit de tijd dat ik in de test groep zat. Een sein is niet functioneel in koploper. Het is alleen voor het oog dat er goede sein beelden getoond worden. Ik had ook beter kunnen zeggen je hoeft de seinen niet in de Ecos aan te brengen. In koploper zit een heel goed test programma, om de seinen te testen.

Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IBII met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 18 jun 2018 :  10:14:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos,
nog even een aanvulling: Koploper handleiding hier over:
quote:
Werking van seinen
De afbeeldingen die in de centrale staan genoemd, zijn lang niet alle seinstanden die nodig zijn om de seinstelsels juist te tonen. Koploper maakt daarom geen gebruik van deze afbeeldingen. Om de seinen aan te sturen vanuit Koploper moet je het volgende doen:

· Definieer de seinen NIET op de centrale
· Als alle seindecoders van hetzelfde type zijn (of DCC of Motorola), stel dan op de centrale (dus niet Koploper) bij "instellingen-2" het juiste start-protocol voor nieuw magneetartikel. In Koploper hoeft niets ingesteld te worden. Bij instellingen per database / systeem specifiek geef je op bij functiedecoders seinen "Default op centrale". Er kan in Koploper verder niets worden ingesteld.
· Er zijn verschillende soorten seindecoders. Bij instellingen per database / systeem specifiek moet je opgeven wat op de centrale staat ingesteld als start-protocol voor een nieuw magneetartikel. Deze moeten gelijk zijn aan elkaar. In het baanoverzicht moet je nu bij seinen en draaischijven welk protocol er wordt gebruikt of gewoon het default protocol overnemen uit instellingen per database / systeem specifiek.

Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IBII met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 18 jun 2018 :  13:11:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab
Helder, dank voor de uitleg

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina