Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 110 / Bezoekers Vandaag: 750
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 2068
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Modelspoorwijzer.net

 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Één wissel reageert niet meer.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Betweentolines

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  20:15:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede Koplopers,
Voor het eerst op het forum dus even wat info vooraf:
Mijn baan bestaat uit : Marklin c-rails / ECOS 50200 / Ingebouwde wisseldecoders van Marklin / diverse S88 decoders (Marklin en Viessmann) / schakeldecoders DR 4018 voor het seinwezen.

Heb mijn Koploper data zolderspoor genoemd (hoe zou het toch komen)
Heeft altijd goed gewerkt maar heb nu last dat er één wissel niet meer door het programma wordt aangestuurd.
Door het ECOS baanoverzicht gestuurd werkt hij wel
Door het testprogramma van Koploper (automatisch) werkt het niet maar Functiedecoder/wisseldecoder/adres/handmatig recht of afbuigend werkt het wel.
Maar het aansturen door in het baanoverzicht van Koploper op het wissel te likken werkt het niet meer terwijl de rest van de wissels wel werken.
En ook bij automatisch rijden weigert het wissel dienst.
Op zich geen probleem ik kan het wissel afgebogen laten staan maar dan wordt het telkens open gereden als de trein rechtdoor moet.
Heb het wissel al eens uit het baanontwerp verwijderd en het er opnieuw in geplaatst maar dat mocht niet baten.
Ook alle wisselstraten waarin het wissel voorkomt al opnieuw geselecteerd.

Ik weet het even niet meer en hoop dat één van u me uit de brand kan helpen.
Hartelijke modelspoor groet,
Hans

remunj

Netherlands
828 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  20:20:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Welkom op het forum.

Plaats even je database. Dan kunnen we meekijken.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  21:37:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En vertel om welk wisseladres het gaat.
Mischien gebruik je hetzelfde adres ook als een seinadres. Wat dus ook gewoon een wisseladres is.
Dubbel gebruik van adressen gaat niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Betweentolines

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  22:00:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Eric,

Dank voor je snelle reactie.
Maar helaas dat heb ik ook bekeken en gecontroleerd en geen dubbele adressen gevonden.
Is het misschien een oplossing om het betreffende wissel een ander adres te geven en het op nieuw in te voeren met dat nieuwe adres? Kost wel even wat sloopwerk maar dat moet dan maar.
Zal een poging wagen mijn database te uploaden.
Nogmaals dank voor jullie reactie.

HG/Hans

Download Attachment: zolderspoor.bck
103,17 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Betweentolines

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  22:03:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Sorry het wisseladres is 151
waarvan akte.

HG/Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2018 :  22:36:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Is het soms een wissel met een wisselaandrijving van Marklin??
Dan zou ik daar maar eens de oorzaak zoeken. In Koploper zit het probleem in ieder geval niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
1978 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2018 :  19:46:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hans,

Zoals Wim ook al aangeeft zijn de Märklin wisselaandrijvingen berucht om hun slechte werking (net als die van Fleischmann trouwens). Vaak lukt het dan nog wel de aandrijving individueel aan te sturen, dus via de centrale of handmatig vanuit Koploper, maar bij automatische aansturing gaat het dan mis. Wisselaandrijving vervangen helpt dan vaak en bij de Märklin aandrijvingen helpt vaak ook om de microswitches die de eindafschakeling verzorgen te verwijderen en te overbruggen.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
225 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2018 :  21:26:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Interessant, Dirk en Wim!
Wat verandert er aan het stuursignaal tussen directe Ecos aansturing en KL automatisch rijden? We hebben toch gewoon dezelfde data op de baan staan?
Een kwestie van door het bos (veel dataverkeer) de boom (enkele aansturing) niet meer kunnen zien?

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 14 mrt 2018 21:27:40
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2018 :  12:51:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Kees daar verandert helemaal niets aan. Maar als een contact geen contact/verbinding maakt kan het nooit werken.
Het probleem heeft niets met dataverkeer te maken, maar gewoon met een contact in een schakelaar in de wisselaandrijving. Dat bespreken we nu al jaren aan een stuk, en is dus niet nieuw.
Gewoon eens goed lezen en onthouden wat we al jaren schrijven en bijna dagelijks herhalen. Zal leiden tot minder frustratie bij degene die dit al jaren (moeten) herhalen omdat er niet gelezen wordt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marco64

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2018 :  21:19:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hans,

Wat Dirk en Wim aanhaalde wat betreft de wisselaandrijving is juist,
heb er ook problemen mee gehad en soms nu nog wel eens.
Heb veel Fleischmann wisselaandrijvingen (schaduw stations) en ook met automatische rijden gebeurt het weleens dat dan alles in het honderd loopt.
Maak de de aandijvingen open en met een glaspotlood schoon vegen en ze schuiven weer als een tierelier.
(je schrikt ervan wat een aanslag er op zit)

En meneer uit Finland, beter lezen het heeft niets met het data verkeer te maken, maar mechanische verkeer.

Wordt zo moe van het betweterige gedoe van sommige mensen.

Mvg. Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Betweentolines

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2018 :  16:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Dank voor jullie meedenken.
Zelf ben ik er nog niet van overtuigd dat het de wisselaandrijving is omdat het met de Ecos aansturing wel lukt en met het testprogramma van koploper (handmatig/adres) ook.
Maar dit weekend wordt het echt modelspoorweer heb ik me laten vertellen.
Dus in de touwen en slopen die handel en de wisselaandrijving eens goed onderhanden nemen.
Ik ga er voor en jullie horen z.s.m. het resultaat.
Nogmaals dank voor de reacties.

Hartelijke groet,
Hans
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2018 :  23:33:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hans,

Ik wel,wat je beschrijft voldoet volledig aan dit probleem.
Maar ik zeg zet koploper in testprogramma en laat het wissel om en om schakelen, en je zult verbaast staan hoe snel het wissel er dan mee stopt.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
317 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2018 :  13:24:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hans,
Een beetje grafietpoeder doet soms wonderen bij weigerende maerklin wisselaandrijvingen. Bij elke Praxis of Gamma is grafietpoeder verkrijgbaar. Gewoon er door heen blazen (in het buisje knijpen) en eerst kapje van de aandrijving verwijderen. Het teveel verwijderen en je hebt kans, dat hij (voorlopig) weer goed werkt. Scheidt hij er weer mee uit, kun je de handeling herhalen. Net zolang tot hij er voor goed mee stopt. ( maar dat kan best lang duren). De oorzaak is vaak, dat Maerklin een krachteloze spoel maakt, die het mechanisme niet In beweging krijgt ( soms de ene kant wel en de ander kant niet). Wanneer het mechanisme goed "gesmeerd" wordt met garfietpoeder werkt het vaak weer.
Soms werkt ook het een aantal malen achter elkaar heen en weer halen van het mechanisme met het handeltje bovenop. Maar grafietpoeder werkt beter, maar niet altijd. Soms ligt het probleem bij het contact, zoals Wim Ros heeft beschreven en dan houdt het op. Maar het is de moeite van het proberen waard.

Succes ermee.

Mvrgr
Carel

P.s.ik heb zo'n 80 Maerklin wissels in mijn baan liggen, dus ik weet, waarover ik praat.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2018 :  19:41:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Slechtste advies in deze. grafiet poeder is geleidend, kan dus een sluiting veroorzaken, en dan ben je dus nog verder van huis dan dat je nu bent. NIET DOEN Hans.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 17 mrt 2018 19:41:41
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
317 Posts

Geplaatst - 17 mrt 2018 :  21:10:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Ik heb al heel wat wissels met grafiepoeder behandeld en nog nooit last van kortsluiting gehad. Overigens heb ik dit advies van een ervaren monteur van Maerklin gekregen.
Ik heb het zelf niet verzonnen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5490 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2018 :  00:47:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Prima toch. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid, ik zou het nooit doen. En het ook nooit als advies geven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Betweentolines

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2018 :  19:29:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Na controle van de wisselaandrijving, de schakelaars doorverbonden en toch ook de decoder een nieuw adres gegeven. Na het bijwerken van het baanontwerp (nieuw wissel met nieuw adres ingevoerd)werkt alles weer zoals het zou moeten. Geweldig bedankt voor het mee denken.
Het was top !

Hartelijke groet,
Hans

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing Problemen bij het forum? Stuur een email. Conrad
Bestel hier en steun het forum!
© EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina