Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 229
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper verbinden via de s88XPressNetLI box
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

eveekens

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 28 feb 2018 :  13:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil Koploper verbinden via de s88XPressNetLI box met mijn Roco z21 start edition.
Ik heb de FTDI drivers onder Windows 10 Home edition geinstalleerd.
vervolgens heb ik de USB 3.0 port van mijn laptop met de bijgeleverde kabel verbonden met X-Bus van de z21.
Na het opnieuw starten van de Pc en Koploper en de z21 gaan er echter geen ledjes op s88XPressNetLI box knipperen! Melding in Koploper "Er is geen communicatie met het digitaal systeem!"
Als ik de kabel eruit haal dan gaan soms beiden ledjes wel even knipperen, ook even bij het erin of eruit halen van de kabel.

Onder Apparaatbeheer is de driver onder "Poorten" als USB Serial Port (COM3) zichtbaar met de volgende instellingen;
Bits per seconde: 115200
Databits: 8
Pariteit: Geen
Stopbits: 1
Datatransportbesturing: Geen

Het herhaaldelijk verwijderen en opnieuw installeren heeft geen effect gehad. (met gebruik van o.a. de cleanertool)

Onder Koploper is de instelling;
Digitaal systeem: Loconet
Poortnummer: COM3
Buadrate: 115200

Ik heb over mijn problemen, via de webiste van Rosoft, een mail gestuurd maar heb hierop nog geen informatie mogen ontvangen. De handleiding v1.0 versie heeft geen info over de Roco z21/Z21 en de drivers op de Rosoft site gaan tot Windows 8, evenals de beschrijving. In de handleiding lees ik wel iets over dat Xpress van Lenz zou zijn.
Moet ik dan de Koploper database op Lenz zetten i.p.v. Loconet? (zoals in 7.4 staat) Of moet ik nog iets aanpassen op de z21?







Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 feb 2018 :  14:05:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Digitaal systeem LENZ baudrate 9600
En het probleem is opgelost.

BTW de witte z21 is een xpressnet systeem, en geen LocoNet systeem.
De s88xPressNet LI sluit je aan op één van de x-bus aansluitingen op de voorkant van de z21, de bussen op de achterzijde niet gebruiken.
Je bericht is op 25-02-2018 om 15:56 beantwoord via mijn smartphone vanaf het Rail2018 evenement.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 feb 2018 15:00:25
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 28 feb 2018 :  18:56:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dank voor je antwoord.

Ik had de kabel aan de voorkant aangesloten op de poort met de naam X-Bus, ernaast heb ik de MultiMaus zitten.
Op de R-Bus wil ik straks de Digikeijs DR4088RB Opto decoders aansluiten voor terugkoppeling van de reedcontacten.
Ik neem aan dat dit nog steeds samen gaat?

Ik heb de database nu snel even in Koploper omgezet naar Lenz maar krijg na de conversie zeer veel foutmeldingen.
Meldingen als bijvoorbeeld; ongeldig digitaal onderdeel en niet alle bezetmelders komen voor. Na dit allemaal te hebben weggeklikt geprobeerd verbinding te maken, krijg echter de melding; er is geen response van de centrale eenheid van de treinbaan.

Ik denk dat ik eerst al de foutmeldingen moet zien op te lossen.
Zal vanavond in de Koploper handleiding nagaan wat ik dan moet instellen als het digitaalsysteem Lenz is geworden.
Ik hoop dat ik daaruit kom

Mvg,
Edwin
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 feb 2018 :  19:39:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Voor terugkoppeling van reedcontacten zou ik gewoon een standaard s88-n module gebruiken en die aansluiten op de s88 aansluiting van de s88xPressNetLI, want ik ben bang dat je de meldingen via de R-Bus niet zal door kunnen geven via de s88xPressNetLI interface.
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-1098879/S88-n.html

Een opto versie is daarbij niet nodig, en anders gewoon de versie met stroomdetectie gebruiken als het om een 2-rail baan gaat.

Verder niet vergeten eerst de FTDI-driver te installeren, voor de USB verbinding.
Dan kijken welke comport er wordt aangemaakt en die selecteren in koploper. Dan zal het lukken om verbinding te maken.
http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 feb 2018 19:42:26
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2018 :  22:38:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels heb ik de database omgezet naar Lenz, dit leverde zeer veel foutenmelding op in relatie tot de configuratie van het baanontwerp.
Na aanpassingen van o.a. de digitale onderdelen en de bezetmeldpunten zijn alle foutmeldingen verdwenen.
De FTDI drivers geïnstalleerd en de baudrate op 9600 gezet, ook in Koploper.
Helaas kan ik nog steeds geen connectie opzetten, krijg nog steeds de melding "Er is geen communicatie met het digitaal systeem!"!

Het herhaaldelijk verwijderen en opnieuw installeren van de FTDI drivers heeft geen effect gehad. (geprobeerd zonder USB en met USB connectie)
Bij het loshalen en terugplaatsen van de USB kabel gaan soms beiden ledjes even knipperen.
Het lijkt erop dat XPress link met de z21 wel werkt want dan knipperen de groene en rode led meestal wel, maar dus niet de USB connectie naar mijn laptop.
Mij laptop heeft alleen twee USB 3.0 aansluitingen (en geen ethernet, alleen Wifi), zou dit een probleem kunnen zijn?

Mvg,
Edwin

Bewerkt door eveekens op 14 mrt 2018 22:40:24
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2018 :  12:56:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Edwin,

En als je in apparaatbeheer kijkt bij Com &LPT
Welke comport verdwijnt er dan als je de USB verbinding verbreekt tussen de interface en de computer.

En is dat ook het comportnummer wat je gebruikt in koploper? Komen die nummers overeen?

De combinatie die je gebruikt werkt gewoon. Je bent echt niet de eerste die dit gebruikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2018 :  21:56:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Als ik de USB kabel loshaal dan verdwijnt deze onder Apparaatbeheer, bij het terugplaatsen komt deze weer automatische terug als COM3.
Als ik onder Apparaatbeheer een andere COM poort selecteer, bijvoorbeeld 6, dan zie je dit in Koploper keurig terug als de te selecteren poortnummer. Mijn conclusie is dan, ze zien elkaar wel, want de nieuwe poort wordt dus ook zichtbaar in Koploper, er is alleen geen data verkeer!
Ik heb ook het energiebeheer van USB aangepast op elke "USB-hoofdhub" en op elke "Generic USB Hub" en in het Energiebeheerschema. (USB gaar niet naar slaapstand en altijd de hoogste energie)
Ik heb het ook met andere kabels geprobeerd maar het resultaat blijft hetzelfde.

De USB poort op mijn Pc werkt probleemloos met andere devices.
Via een een ander treinprogramma, wat ik nu aan het testen ben, heb ik met een USB/Ethernet converter meteen connectie met de z21.

Mvg,
Edwin

Bewerkt door eveekens op 15 mrt 2018 21:57:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2018 :  11:42:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Edwin,

Als er problemen zijn met artikelen,, even rechtstreeks contact opnemen met de leverancier. Kan die het op een correcte manier oplossen. Daarvoor is een forum niet geschikt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

eveekens

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2018 :  14:29:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet in dit stadium toch nog niet of het nu wel of niet een hardware/software probleem is?
We zijn via dit forum toch nog steeds aan het troubleshooten!
(je vertelde mij immers in een eerder bericht dat het (bijna) altijd werkt )
Dus nu geen verdere geen effort steken in het troubleshooten via het forum maar dus contact leggen met de leverancier?

Gr,
Edwin

Bewerkt door eveekens op 16 mrt 2018 14:48:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 mrt 2018 :  16:09:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ja Edwin, op basis van het voorgaande lijkt mij dat en uitstekende optie.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina