Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 592 / Bezoekers Vandaag: 1022
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Verkeerde rijrichting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bertbecker

Netherlands
67 berichten

Geplaatst - 17 feb 2018 :  13:56:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen,in de teststatus werkt Koploper prima i.c.m. Dynamo, echter in het echt gaat standaard iedere gebruikte lok de verkeerde richting op. Ik kan niet terugvinden waarom. Iemand een idee?

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

Download Attachment: NieuwebaanV1.bck
158,29 KB

Bewerkt door bertbecker op 17 feb 2018 14:37:25

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  14:22:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Digitale lok of analoge lok of beide ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  14:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,

Bedankt voor je reactie. Ik ben net begonnen met het opstarten na de bouw en het aansluiten. Het gaat hierbij tot op heden om uitsluitend analoge loks.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Digitale lok of analoge lok of beide ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  14:46:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Een analoge loc rijdt vooruit als de rechterspoorstaaf positief is (plus)

Als je in koploper vanuit het blok 2 richtingen kunt vertrekken, moet je voor je automatisch gaat rijden de rijrichting in het locwindow goed zetten, dus vooruit of achteruit selecteren, als de loc eenmaal de juiste richting op vertrekt zal hij in de andere blokken dat ook doen, behalve als hij moet keren en je hebt je vinkje in de blokeigenschappen bij keer loc niet gezet.


Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  17:06:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Inmiddels is het probleem met de Katowissels opgelost; werken nu alle 8. Echter nu doet het volgende probleem zich voor:

alle analoge loks rijden de verkeerde kant
in Koploper wordt de bezetmelding van blok 7 in blok 11 weergegeven en blok 5 in 9. Bij de rest geen bezetmeldingen. helaas. In de demostatus geen enkel probleem.
Alle tips zijn welkom, langskomen mag natuurlijk ook altijd, zelfs graag, want communiceren via forum is lastig, bellen kan natuurlijk ook. De database van Koploper is in het eerste bericht bijgevoegd ter leering ende vermaeck.

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  17:15:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim, bedankt voor je snelle reactie. In al mijn blokken (zie database) wordt maar in 1 richting gereden, lijkt ondanks jouw tips niet te werken.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Een analoge loc rijdt vooruit als de rechterspoorstaaf positief is (plus)

Als je in koploper vanuit het blok 2 richtingen kunt vertrekken, moet je voor je automatisch gaat rijden de rijrichting in het locwindow goed zetten, dus vooruit of achteruit selecteren, als de loc eenmaal de juiste richting op vertrekt zal hij in de andere blokken dat ook doen, behalve als hij moet keren en je hebt je vinkje in de blokeigenschappen bij keer loc niet gezet.


Mvg
Wim


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  17:24:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Als ik je verhaal lees, dan denk ik dat je de verkeerde melders aan het blok hebt toegekend.

Een blok bestaat uit melders die hij daadwerkelijk tegenkomt, niet de melders waar hij al is geweest.
De volgorde van melders klopt niet bij je, in testmode klopt alles natuurlijk want dan komt hij helemaal niets in het echt tegen.

Onder in in het rijwindow van je loc kun je zien en volgen welk meldpunt hij verwacht. En dat moet het eerst volgende punt zijn in je baan wat hij zal tegenkomen.

Zo te lezen een klassieke beginners vergissing.
En dat soort zaken kunnen we niet controleren, want we hebben niet de situatie zoals jij die wel in huis hebt. En in testmode zal het bij ons ook gewoon werken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 17 feb 2018 :  17:32:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Heb je ook de goede bezetmelders in de blokken staan/aangemaakt.
Als ik bijvoorbeeld in testmode de 15y1 in blok 10 plaats en ik laat hem naar blok 1 rijden dan licht een bezetmelder in blok 2 op.

Ook zie ik dat je in Tool/waar bezet bij alleen maar bezetmelder 1 aangemaakt hebt.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 feb 2018 :  20:47:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert,

In Koploper geldt dat je altijd eerst moet kijken of de rijrichting wel de juiste is. Even met het rijwindow de loc laten rijden. Is dit de rijrichting waar deze op moet gaan, dan kan het automatisch rijden worden gestart.

Bij blokgestuurd (HCCM & Dinamo) is er nog een klein handigheidje voor analoge locs (HCCM = alleen maar analoog): in onderhouden blokken heb je bij de eigenschappen een een extra tabblad "Default rijrichting". Als je dit een keer voor al je blokken goed inricht hoef je bij analoge locs nooit meer de rijrichting te controleren.
Ik kan niet zeggen of je altijd vooruit of achteruit moet kiezen; dit hangt af hoe jij één en ander hebt aangesloten (en daar heb ik bij blokgestuurde systemen geen kaas van gegeten).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Crosscutb2

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 19 feb 2018 :  09:48:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allen, bedankt voor jullie reacties en het meedenken. M.b.v. Leon van Perlo via DinamoUsers blijkt dat ik weliswaar de bezetmelders goed had gedefinieerd, maar niet het aantal TM-H blokken en het aantal TM-H bezetmelders. Inmiddels aangepast, lijkt nu prima te werken, aan het issue verkeerde rijrichting wordt nog gewerkt, wordt vervolgd... Mvg. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 19 feb 2018 :  12:38:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Handig om met een nieuw account te reageren.
Waarom voor de overzichtelijkheid niet gewoon met je bestaande account?

En voor je rijrichting vraag heeft Paul toch al de oplossing gegeven?

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 19 feb 2018 :  12:49:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Eric,

Dat met dat account was een vergissing en niet handig, zeker niet om verwarring te zaaien. En inderdaad heeft Frans een oplossing aangedragen, maar ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om het uit te proberen. Ik wil jullie hierover nog graag berichten, vandaar "wordt vervolgd".

Mvg. Bert

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj

Handig om met een nieuw account te reageren.
Waarom voor de overzichtelijkheid niet gewoon met je bestaande account?

En voor je rijrichting vraag heeft Paul toch al de oplossing gegeven?

Gr.
Eric



Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2018 :  16:25:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Allemaal bedankt voor jullie reacties, inmiddels lopen er 5 treinen allemaal de juiste richting op, starten en remmen en stoppen zoals bedoeld. Wat een prachtig systeem Koploper!

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina