Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 391 / Bezoekers Vandaag: 2481
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 pendelen met treinstel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 05 feb 2018 :  21:35:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond. Zojuist via allerlei zoektermen gezocht naar een antwoord op mijn vraag maar helaas (nog) niet gevonden.
Ik wil een treinstel laten pendelen van een kopstation naar een stationsblok dat door andere treinen ook als doorgangsspoor gebruikt kan worden.

Ik heb het geprobeerd via een "vaste route" en via een "variabele route". In dat laatste geval heb ik er door het uitsluiten van blokken voor gezorgd heb dat de trein wel steeds van dat kopstation naar dat andere station rijdt.
Uiteraard heb ik in beide blokken het vakje "keren" aangevinkt.

Dat werkt goed in het doodlopend spoor in het kopstation, maar zodra de trein is aangekomen op het doorgaande spoor, krijg ik bij de vaste route te zien: "Herhaling route niet mogelijk. De locomotief komt van de verkeerde kant aangereden om de route opnieuw te kunnen herhalen".

Bij variabele route staat er dat de trein niet kan keren en gaat dan knipperen omdat hij niet verder kan.

Kan het niet wat ik wil en als het wel moet kunnen, wat doe ik dan fout?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank.
Vriendelijke groet, Jan.

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 05 feb 2018 :  22:06:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry, de database vergeten.

In blokken-118 de situatie met "variabele route".

In blokken-119 de situatie met "vaste route". Omdat ik deze route niet kon wegschrijven terwijl "herhaal route" stond aangevinkt, heb ik om die reden even "wacht in dit blok" aangevinkt.

Hopelijk is het zo duidelijk.

Vr groet, Jan

Download Attachment: blokken-118.zip
47,64 KB



Download Attachment: blokken-119.zip
47,65 KB

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  06:58:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de basis niet goed is, zal het nooit goed rijden. Kijk maar eens naar onderhouden blokken en dan naar blok 26. Ik heb alleen gekeken naar blokken-118, maar gezien jouw foutmelding geldt dit ook voor blokken-119.



Als je uit blok 27 komt, heb jij aangegeven dat er alleen maar naar blok 21 en 22 gereden mag worden en niet naar blok 2 (wat weer terug is naar het station waar de pendel vandaan kwam.
Ook is fout dat bij 21 en 22 het vinkje keren is aangevinkt. De trein hoeft toch niet te keren als deze vanuit blok 27 in blok 26 is aangekomen en naar blok 21 of 22 moet rijden. Juist bij blok 2 moet het vinkje keren zijn geactiveerd.
Heb niet verder gekeken, maar ik verwacht dat er nog meer van zulke fouten in je database zal zitten.
Eerst de basis goed = onderhouden blokken en dan kan je verder zaken per trein(type) uitsluiten in variabele routes.

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 06 feb 2018 06:59:49
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  13:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank, Paul, voor je antwoord en opmerkzaamheid. Het is inderdaad een "domme" fout om te veronderstellen dat de trein naar 2 kan rijden als deze niet als zodanig is aangegeven in de database. Tja, die vinkjes voor het keren waren een uitprobeersel maar je hebt gelijk, die horen daar gewoon niet te staan.

Er zullen allicht meer fouten in de database zitten, hoewel er al vele maanden (jaren?) steeds 5 à 10 treinen tegelijk rijden op deze kleine baan en natuurlijk zijn er wel eens "dingetjes" maar al met al gaat dat heel redelijk.

Niettemin is een mens nooit te oud om te leren en gelukkig zijn er mensen met meer ervaring die je daarbij kunnen helpen Nogmaals dank daarvoor!
En dank voor het steeds weer updaten van het programma Koploper. Het is omvangrijk met ontzettend veel mogelijkheden en daarom wel eens moeilijk voor een beginner als ik, maar het is tegelijkertijd ook steeds weer een enorme uitdaging.

Met vriendelijke groet

Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  14:19:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Zojuist de database even aangepast met jouw tips en het werkt!!!!!
Dank!! Mvrgr Jan

*Zo ge't moakt, zo hedde't!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina