Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 128 / Bezoekers Vandaag: 999
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schaduwstation, vreemde bezetmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eifelman

Germany
12 berichten

Geplaatst - 11 dec 2017 :  14:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik had een werkend schaduwstation als eerste deel voor mijn Modelbaan welke opgebouwd is/wordt in modules.
In totaal 8+4 opstelblokken en 4 doorrijblokken. 3 bezetmelders van rosoft. Gebruikte wisseldecoders: 4 stuks van Digikeijs, DR4018 en 3 van ESU, Switchpilot.
Multimaus besturing met 1 booster. Dit geheel werkte goed met uitzondering van een ESU wisseldecoder, tweedehands overgenomen, is waarschijnlijk defekt geweest op een uitgang.
Ik wil het schaduwstation uitbreiden naar 30 opstelblokken.
Als eerste heb een blok bijgemaakt (blok 17).
En tegelijktertijd de ESU decoder uitgewisseld voor een Rosoft WDD 4 wisseldecoder. De laatste aangesloten op de railspanning, zowel DCC als de powerklemmen (doorgelust vanuit de bezetmelder voeding voor blok 8,9,en 10). Konform de aanwijzingen van Wim Ros wisseldecoder in bedrijf genomen en die werkt goed. (althans: de wissels werken zowel met de Multimaus als met koploper. Rode ledje brand echter kontinue, hoop dat die voor "bedrijf" is en niet voor "storingen" is, groen was beter geweest?).

Bedrading aan de rails van blok 17 gesoldeerd (dom dom: railspanning aan laten staan, Multimaus wel op STOP). Nog gecontroleerd of op de booster overgang in de rails twee isolatieschoentje zijn toegepast voor scheiding, of de bezetmeldsekties aan begin en einde geisoleerd zijn: yep.
Multimaus van STOP gehaald: kortsluiting. Sh...t.
Na lang zoeken: funktiedecoder in een wagon (die stonden alle nog op de rails) maakt sluiting, is defekt. Wagon eraf: Multimaus ok. Een trein genomen en met Multimaus gestart: werkt. Oefff.

En dan: Koploper gestart. Oeps, de meeste vreemde bezetmeldingen komen door: met een trein welke op de rails staat aan het eind van blok 1 krijg ik met het testprogramma een melding op 69.2, die zit in blok 8. En zo nog veel meer (een stuk of 8). Alles gecheckt wat ik maar kon verzinnen. Een paar kleine dingen in het baanontwerp in koploper ontdekt. Ook bemerkt dat de nieuwe bezetmelder voor blok 17 nog geen spanning had etc. alles gecorrigeerd, maar geen resultaat, bezetmeldingen zijn nog steeds vreemd.

Bijgaand mijn baan. Ik heb waarschijnlijk (meerdere) dingen niet goed ingevoerd neem ik aan (maar aan blok 1 en 8 heb ik eigenlijk niets gewijzigd). Ik kan ze echter niet vinden na een weekend zoeken (tot 2 x 3 uur in de nacht). Wie kan checken of het baanoverzicht goed is? Als dat klopt en het werkt nog niet, dan zijn waarschijnlijk bezetmelders defekt (door het solderen aan de baan) en moet ik die vervangen.



Download Attachment: Schaduwstation.zip
15,03 KB

met vriendelijke groet

Frank

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  14:50:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frank,

Kan uit je verhaal niet helemaal opmaken wat je nu precies hebt gedaan.
Ik neem aan dat je via een s88xPressNetLI interface werkt.

Ik lees niet uit je verhaal of dat je ook nieuwe bezetmeld modules hebt geplaats tbv de uitbreiding.

Overigens als jij de Multi-Maus op stop zet is de spanning van de rails.

Dus mijn vraag is wat heb je nieuw geplaatst, en wat is er nu anders dan in de versie die wel goed functioneerde op de wisseldecoder na dan.

Mvg
Wim.

PS.: En het rode ledje geeft aan dat er voedingspanning aanwezig is.
Power ON dus, en de kleur is rood omdat die bij je audio versterker en je TV ook rood is als teken dat hij aan staat.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 11 dec 2017 15:00:00
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  15:07:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Beste Frank,

Kan uit je verhaal niet helemaal opmaken wat je nu precies hebt gedaan.
Ik neem aan dat je via een s88xPressNetLI interface werkt.

Ik lees niet uit je verhaal of dat je ook nieuwe bezetmeld modules hebt geplaats tbv de uitbreiding.

Overigens als jij de Multi-Maus op stop zet is de spanning van de rails.

Dus mijn vraag is wat heb je nieuw geplaatst, en wat is er nu anders dan in de versie die wel goed functioneerde op de wisseldecoder na dan.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim,

Ik heb een nieuwe bezetmelder geplaatst. Daarop is blok 17 aangesloten (eindsektie, melder 70.1). De beginsektie van blok 17 is meldpunt 68.5 welke ik op een bestaande bezetmelder heb aangesloten.
Ik heb natuurlijk twee wissels geplaatst, nr 25 en 33, om blok 17 te berijden, beide wissels op twee nieuwe wisseldecoders DR4018 (Had ik nog liggen), allebei hebben dus maar een wissel (Basisadres 6 en 8 meen ik).
Ik moet er aan toe voegen dat ik in koploper de meldpunten vanuit een ander blok (ik geloof 11) gekopieerd heb naar blok 17. Weet niet of dat vreemde gevolgen heeft.

met vriendelijke groet

Frank
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  16:32:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frank,

Heb je ook tegen de s88xPressNetLI verteld dat hij een extra bezetmelder moet inlezen en doorgeven, staat daar het aantal 16 bits melders nu op 3 ipv op 2?
Geen idee wat en hoe je wat gekopieerd hebt, maar blokken maak je over het algemeen aan door een nieuwe te plaatsen, niet door te kopieeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  16:50:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Beste Frank,

Heb je ook tegen de s88xPressNetLI verteld dat hij een extra bezetmelder moet inlezen en doorgeven, staat daar het aantal 16 bits melders nu op 3 ipv op 2?
Geen idee wat en hoe je wat gekopieerd hebt, maar blokken maak je over het algemeen aan door een nieuwe te plaatsen, niet door te kopieeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Hallo Wim,

Dat heb ik dus niet gedaan. Zal ik vanavond doen. Ook heb ik nog ontdekt dat ik in koploper bij digitale onderdelen een vinkje moest zetten bij de nieuwe bezetmelder (16 uitgangen of zoiets). Dat laatste heb ik al gedaan. Dan heb ik al het rollend materiaal van de baan gehaald (dat was nogal wat) en ben met een lok gaan rijden, met de Multimaus.

Dan vastgesteld dat melding in blok 1, eindmelder 67.1 een bezetmelding laat zien op 69.1 (dat is blok 8), in blok 2, eindmelder 67.2 een bezetmelding laat zien op 69.2 (dat is blok 9), in blok 3, eindmelder 67.3 een bezetmelding laat zien op 69.3 (dat is in blok 10) etc. Ik vermoed nu dat dat te maken heft met de "vergeten" aanmelding van de nieuwe melder?

met vriendelijke groet

Frank
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  17:24:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Ik heb een paar dingen gezien:

- Je was vergeten vanuit blok 10 de verbinding naar blok 17 te leggen als de treinen uit de blokken 2 t/m 9 kwamen.
- Verder zaten er een paar bestemmingsblokken in waardoor sommige treinen niet verder wilden rijden.

Nadat dat verholpen te hebben rijdt het in de demomode zonder problemen rond. Ik denk dus dat je met het solderen van je nieuwe blok ergens hardwareproblemen hebt geïntroduceerd.
Het enige wat je nu kunt doen is alles systematisch nalopen. Eerst maar eens het nieuwe blok afkoppelen en dan verder zoeken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  17:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Beste Frank,

Heb je ook tegen de s88xPressNetLI verteld dat hij een extra bezetmelder moet inlezen en doorgeven, staat daar het aantal 16 bits melders nu op 3 ipv op 2?
Geen idee wat en hoe je wat gekopieerd hebt, maar blokken maak je over het algemeen aan door een nieuwe te plaatsen, niet door te kopieeren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Wim,

Ik heb het configuratieprogramaatje opnieuw "gedraaid" en daarin het aantal melders verhoogd tot 4.
Ik heb echter het vermoeden dat ik de adressen van de bezetmelders niet goed heb? Heb ze als 65, 67, 69 en 71 in koploper staan. Kan het zijn dat koploper die in een bepaalde volgorde ziet en zo de melders toedeeld? Ik krijg nl. het vermoeden dat de melders 67.1 t/m 67.8 bezetting melden alsof melders 69.1 t/m 69.8 die geven. en dan krijg je het effect wat ik heb. Of is dit onzin?

met vriendelijke groet

Frank
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  18:14:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb de Ethernetkabels ook anders: de nieuwe melder is dichtbij de interface. Ik heb de kabel van de interface naar de eerste melder (heeft die dan misschien adres 65?) losgenomen op de melder, de nieuwe melder (out) aangesloten op het interface en de "In" aansluiting naar de "out" aansluiting van de (vorige) eerste melder "doorgelust".
De nieuwe meelder heft nog maar een enkele aansluiting met de baan (nl. bezetmeldpunt 70.1). Als ik hierover rijdt met de lok, zie ik bezetmelding op mijn scherm door 65.1, niet door 70.1. Alsof alle melders "opgeschoven" zijn in volgorde. Kan dit kloppen? En als dat zo is, MOET ik dan de ethernetkabel weer terug aansluiten en de nieuwe melder aansluiten op de vorige laatste in de "keten"? Of kan ik -zonder veel gedoe in koploper de adressen aanpassen?



met vriendelijke groet

Frank
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  18:32:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

De ethernet kabels omwisselen is het snelst gebeurd.
De eerst aangesloten melderkaart is van 65.1 t/m 66.8
De volgende aangesloten melder is dan van 67.1 t/m 68.8
Enz

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  18:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Jos,

Bedankt, ik ga dat eerst maar eens proberen en kijken wat het effekt is.

met vriendelijke groet

Frank
Ga naar bovenaan de pagina

Eifelman

Germany
12 Posts

Geplaatst - 11 dec 2017 :  20:39:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Frank,

Ik heb een paar dingen gezien:

- Je was vergeten vanuit blok 10 de verbinding naar blok 17 te leggen als de treinen uit de blokken 2 t/m 9 kwamen.
- Verder zaten er een paar bestemmingsblokken in waardoor sommige treinen niet verder wilden rijden.

Nadat dat verholpen te hebben rijdt het in de demomode zonder problemen rond. Ik denk dus dat je met het solderen van je nieuwe blok ergens hardwareproblemen hebt geïntroduceerd.
Het enige wat je nu kunt doen is alles systematisch nalopen. Eerst maar eens het nieuwe blok afkoppelen en dan verder zoeken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Hallo Dirk,
OOk dat was ik inderdaad vergeten. Ook had ik bezetmeldpunt 70.1 in blok 17 aangegeven. Dat was ook niet goed, moest 71.1 zijn (de 4e bezetmeldmodule melden 71.1 t/m 72.8, de eerste is dus 71.1, 70.1 zit op de voorgaande bezetmeldmodule, maar dat is bij mijn baan 3 meter verderop).
Kan weer slapen vannacht: met deze aanvulling en de goede manier van aansluiten met de ethernetkabel, rijdt alles weer.

Dirk, Wim en Jos: Bedankt voor de goede tips,


met vriendelijke groet

Frank

Bewerkt door Eifelman op 11 dec 2017 20:48:38
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina