Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 79 / Bezoekers Vandaag: 8064
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 ontkoppelen met Kadee
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  21:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de volgende experimenten:

Wat gebeurt er als je kiest voor 'Ontkoppelen getrokken trein (gewenst)'.

Wat gebeurt er als je kiest voor 'Ontkoppelen geduwde trein (gewenst)'.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  21:38:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Ik denk dat ik dat experiment reeds geprobeerd heb, zonder succes.
Alhoewel.. Ik ga het ,nogmaals proberen op de baan , en laat het je zo spoedig mogelijk weten.
met vriendelijke groet,
Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 nov 2017 :  22:22:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Morris,

Er worden hier zoveel adviezen gegeven dat het mij totaal niet meer duidelijk is wat er moet gebeuren.

Vraag 1:
Je toont video met kadee koppelingen. Is dit het type wat jij gebruikt?

Vraag 2: hoe komt de loc aan in blok 52? Rijdt de loc hier dan eerst blok 52 (dus trekkend) in met erachter de wagens of rijden eerst de wagens er in met de loc duwend erachter?

Opmerking:
Als met de getoonde kadee koppeling wordt gewerkt, waar doet iedereen dan zo'n moeite voor de optie "ontkoppeling" in de vaste treinroute. Deze optie is alleen maar bedoeld als er ontkoppeld kan worden met behulp van een functie en dat is met een kadee koppeling toch niet van toepassing?

Optie kadee is gemaakt voor volgende situatie:
blok 1 --- blok 2 --- blok 3.
De blokken liggen dus netjes in volgorde achter elkaar. Vaste treinroute is ook blok 1, blok 2 en blok 3. In blok 2 laat vaste treinroute de loc stoppen en de optie kadee is hier ingevuld. Bij vertrek rijdt de trein dan eerst een stukje terug (dus richting blok 1) en stopt rijdt hiernaar weer door in richting van blok 3.

Het plaatje wat jij opgeeft is rijden van blok 53 naar blok 52 en dan meteen terug naar 53. Dit gaat volgens mij in de optiek van kadee zoals die in Koploper is gerealiseerd niet werken. Er zal dan nog een kort blok na blok 52 moeten komen om eerst klein stukje door te rijden.

Om even te testen: maak een vaste treinroute van blok 52 naar blok 53 en blok 55. Laat de vaste treinroute in blok 53 stoppen en zet hier dan even een kadee opdracht in. De logging hier toont dan wel even het terugrijden met de opgegeven snelheid voor de opgegeven periode.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW

In een vaste route afkoppelen gaat, als je een Krois of Roco koppeling gebruikt, wel degelijk met een (loc)decoder functie, maar die doet alleen de ontkoppeling (haak/beugel omhoog).
Omdat er vaak nog mechanische spanning op de koppeling staat en ontkoppelen niet lukte, is in KL de mogelijkheid ingebouwd even terug te duwen wat dus Kadee is genoemd (met stap en tijd instelling).

Na het terug duwen keert KL de richting en wordt doorgereden naar het volgend blok uit de route. Het enige wat de Kadee instelling dus toevoegt is het terug drukken voordat de haak omhoog gaat en wordt doorgereden naar het volgend blok.

Het is dus niet bedacht voor dit type Kadee koppelingen.

@Jack: is dus niet waar wat jij schrijft. De optie kadee was er eerder dan de andere mogelijke ontkoppel methode en is dus niet bedoelt om de spanning te verlichten, maar om te kunnen ontkoppelen met een kadee koppeling.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
335 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  00:25:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Dan heb ik dat verkeert begrepen, Sorry. Heb de tekst aangepast.

Met vr. Groet,

Jack.

Bewerkt door JackvdW op 24 nov 2017 01:00:21
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  08:44:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Inderdaad door het woord ontkoppelen te gebruiken denken de meeste mensen aan een Functie.
De kadee koppeling is wel degelijk degene die ik gebruik.
Jouw voorstel lijkt me zeer logisch, en ga ik ook uitproberen.En zal waarschijnlijk lukken ook doordat de loc in blok 52 nu moet eerst keren om van de magneet weg te rijden( hij doet dat ook werkelijk,kan ik zien aan de lichten, maar hij rijd niet.)
Dat zou evenwel beteken dat op een kopspoor niet kan ontkoppeld worden door middel van een Kadee koppeling? Of ben ik mis?
In jouw voorstel moet de loc eerst gewoon een stukje verder rijden van de magneet weg , in dezelfde richting als hij kwam.Zonder te moeten keren.Waarna hij gewoon de door jou geschreven procedure van Kadee tijd en stap moet uitvoeren.
Ik ga een nieuwe vaste route maken zoals jouw voorstel en laat het jullie weten.
Met vriendelijke groet,
Morris



On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  12:28:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,kan op de manier die Paul voorsteld ook helaas geen succes boeken.Met twee # loc's , twee #fabrkanten decoders.....
Alles loopt zoals moet, behalve de loc wegrijden v.d.magneet

5(29) ..Loc gestopt.
6&7 (30.31).. Loc rijd weg v.d.magneet..(Snelheid 0)
8&9(33.34)..tijd en stap kadee word uitgevoerd.
11(36) . gestopt achetruit 12(40).. vervolgt wegvooruit
De cijfers tussen haken zijn v.d. andere loc.
Dit gebeurd zowel in test modus als in aansturen.

Met vriendelijke groet,

Morris








Download Attachment: shay53.jpg
162,2 KB

Download Attachment: baldwin53.jpg
176,99 KB


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  12:34:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Morris,

Misschien dat ik het nog niet helemaal helder voor ogen heb, maar als de loc de wagons het kopspoor opduwt dan is de trekspanning toch al van de koppeling en kan hij over de magneet heen de koppeling los maken, en de wagons een stukje verder duwen. Dan een tussen blokje aanmaken, kan volgens mij met b.h.v. een virtuele melder waarbij je de loc 5 cm laat rijden b.v. in de richting van het wissel, en dan de route verder laat afmaken. Dan heb je volgens mij de hele kadee optie niet nodig. Zal het zo eens even naspelen, moet denk ik wel lukken.

Mvg
Wim.

In test mode, werkt dit prima.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 24 nov 2017 12:59:06
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  12:45:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Morris1

Hallo iedereen,kan op de manier die Paul voorstelt ook helaas geen succes boeken.Met twee # loc's , twee #fabrikanten decoders.....
Alles loopt zoals moet, behalve de loc wegrijden v.d.magneet

Ik vond het al een heel onduidelijk draadje. Ook je antwoord kan ik niets mee. Als ik in de logging kijk zie je wel degelijk bij beide locs dat de rijrichting 10 seconde op stap 31 de andere kant op wordt gezonden. Dus de optie werkt in Koploper.
Het probleem in blok 52 is het meteen keren. Daar kan kadee niet tegen.
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  13:26:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
@ Wim: mss is dit echt het over wegen waard Wim.
@ Paul: Paul er is niemand die dit programma beter kent dan jij, de maker.
Dus heb ik wss een verkeerde veronderstelling dat , nadat de loc gestopt is op de magneet, hij eerst een stukje vooruit moet , zijn koppeling zich sluit,en dan terug achteruit volgens stap en tijd, de wagon van de magneet duwt.
Zo komt het bij mij althans over als ik de de filmpjes en de uitleg van kadee lees .
Dan begrijp ik alleen niet wat de nrs 6 & 7 dan in de logging beteken?
Toch zeer hartelijk bedankt voor je uitleg en moeite, ben ik heel erkentelijk voor.

Met vriendelijke groet,

Morris







On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  13:56:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Morris1

Dus heb ik wss een verkeerde veronderstelling dat , nadat de loc gestopt is op de magneet, hij eerst een stukje vooruit moet , zijn koppeling zich sluit,en dan terug achteruit volgens stap en tijd, de wagon van de magneet duwt.



Hier ben ik je dus echt helemaal kwijt.
Maar goed dat was ik al vanaf het begin van dit draadje. Ik snap werkelijk niet wat je bedoeld en voor ogen hebt, hoe het zou moeten werken.
Volgens mij is de kadee optie, voor een trein die getrokken aankomt, dus met de sleep achter zich. Niet voor zoals in jouw situatie zoals ik begrijp geduwd binnenkomt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  14:22:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Dit is inderdaad waar, heb ik pas na de laatste opmerkingen begrepen
Deze oplossing geld alleen voor getrokken treinen, en niet voor een trein die op een kopspoor wordt binnengeduwd, zoals je terecht opmerkt.Het zou natuurijk wel een leuke optie geweest zijn,daar er veel wagons op een kopspoor achter gelaten worden om te behandelen.
Bij mijn weten staat het echter nergens vermeld, en heb ik ten onrechte vermoed dat het ook mogelijk was.
Blijkbaar heb ik jullie allemaal voor niks lastig gevallen,
Waarvoor mijn oprechte ecxuses aan iedereen.
Ik hoop alleen dat ik in de toekomst mss nog eens van dit forum gebruik mag maken???

Met vriendelijke groet,
Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  16:27:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Morris,

Als ik Paul en Wim goed begrijp dan werkt het wegrijden bij het ontkoppelen met een Kadee-koppeling niet als de lok in het blok moet keren. Het werkt alleen als de loc dezelfde kant op kan vertrekken als dat hij binnen is gekomen.
Wat je moet doen, en zo heeft Paul het volgens ook beschreven, is de loc laten vetrekken naar een blok achter het blok waar hij binnenkomt. Daar kan hij dan keren en de sleep terugduwen. Ook op kopsporen is dat goed te realiseren. Mijn kopsporen bestaan altijd uit 2 blokken. Het tweede blok is daarbij kort; er past net een lok in en heeft ook maar 1 bezetmelder. Een lok die afkoppelt kan daarnaartoe 'ontsnappen' en dan weer terugkomen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Morris1

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  16:41:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo dirk,
Dat is inderdaad mss wel de beste oplossing. Gewoon van blok 52 twee blokken maken. Dit ga ik zeker proberen. Vergt beetje zaagwerk. Maar wel de moeite waard. Zoals je ziet heb ik tamelijk veel kopsporen. Ik heb wel geen enkele ervaring met blokken met slechts een melder.. Ik hou je zeker op de hoogte.

Met vriendelijke groet,

Morris


On30/Koploper/Ecos1/DCC/LDT
Bachmann Spectrum
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina