Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 124 / Bezoekers Vandaag: 950
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 127
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wijzigen vaste routes wijzigen niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

keessap

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 04 nov 2017 :  11:34:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds kort heb een paar vaste routes gedefinieerd. Het betreft een goedertrein waarvan de lok aan de andere kant wordt gezet in een vaste route en aan de andere kant in een andere vaste route. Het gekke is dat de vaste route van een kant altijd goed werkt, die van de naderkant die feitelijk het zelfde is met andere blokvolgorde, werkt soms wel en soms niet. Bv soms valt de lok zomaar stil bij de actie om de goederenwagens weer aan te koppelen, terwijl aangeven staat dat de lok een bezet blok 4 cm of 3 sec moet inrijden. Ik heb daarom de niet goed werkende vaste route gewist. Een kopie gemaakt van de goed werkende vaste route en bloknummers aangepast. Tot mijn verbazing wordt deze gekopieerde aangepaste route maar half of verkeerd uitgevoerd. Het lijkt net of koploper de wijzigingen niet in de database zijn opgenomen. Terwijl de vensters iets anders aangeven.

Wie herkent dit probleem of weet wat ik fout doe?

Kees Sap.

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 nov 2017 :  12:16:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik herken "iets" in dit verhaal, maar een oplossing niet.
Zelf heb ik de laatste tijd het probleem, dat wanneer ik ietsje wijzig in een vaste route, de route dikwijls geweigerd wordt.
Net alsof er nu andere "eisen" gesteld worden door koploper aan een blokopvolging.
Koploper heeft precies meer blokken nodig om akkoord te kunnen zijn.
zijn de eisen aangescherpt ofzo ? Moet niet noodzakelijk de laatste softwareversie zijn, de vsate routes zijn al ouder.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 nov 2017 :  12:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Kees, Theo,

Aan koploper is niks verandert voor vaste routes.
Kees: Het zou zomaar kunnen dat in de andere situatie, de blokken niet helemaal goed zijn ingevuld. Daarmee bedoel ik niet in de vaste route, maar in onderhoud blokken.
Maar zonder een database, beginnen we weinig.
Theo: De blok volgorde moet precies goed zijn, met uitzondering van twee opvolgende blokken, waar niets tussen ziet zoals wissels e.d.
Dan mag je een blok overslaan. Toch vul ik deze wel altijd in.

Mvg Ab

(Koploper met ECOS of IB met loconet,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Intel core i7 met W10
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 27 nov 2017 :  18:32:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Het heeft even geduurd, maar ik heb het voor elkaar. Ik heb ook de fout ontdekt. Het betreft in alternatieve stopplaatsen. Voor de eerste rangeer beweging bleek het definiëren van een alternatieve stopplaats vreemd genoeg niet nodig. Wanneer de lok hetzelfde moest doen aan de andere kant van het blok werkte het niet. Toen ik beide alternatieve stopplaatsen had aangemaakt voor het blok, werkte het perfect.
Wat wel onduidelijk is en wat niet heb kunnen terug vinden in de gebruiksaanwijzing is: welke alternatieve stopplaats is nu 1 en welke is nu 2. Na een beetje rommelen kwam er gelukkig snel achter.

Bedankt voor jullie reactie.
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
335 Posts

Geplaatst - 28 nov 2017 :  17:59:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Kees,

Voor zover ik het weet tellen de alternatieve stopplaatsen bij een blok uit een vaste route gewoon in volgorde waarin de loc ze tegen komt in het blok.

Dus rijdt een loc een blok in dan is de eerste melder nummer 1, de tweede nummer 2, enz.

Zit bij mij op die manier in diverse vaste routes.

Groet Jack.

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2017 :  19:52:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zo staat het in ieder geval ook in de beschrijving/uitleg.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

keessap

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 28 nov 2017 :  21:10:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Jack,

Ik doe een omloop. De lok koppelt aan de andere kant van de trein weer aan. Hiervoor moet de lok 2x keren. Als de beschrijving lees dacht ik dus dat het weer stopplaats 1 zou moeten zijn. Wanneer er zou staan dat je van de oorspronkelijk rijrichting moet uit gaan (dus zoals de trien het blok voor het eerst is binnen gereden) had ik waarschijnlijk deze fout niet gemaakt.
Verder speelde er tijdens het maken van de vaste routes een ander probleem met mijn nieuwe tweedehands Laptop op Windows 10, waardoor het helemaal niet meer snapte wat er gebeurde. Ik kreeg steeds communicatie fouten en soms zonder dat koploper die aangaf. De communicatie was even weg, waardoor er een wissel niet omging of de lok niet stopte of te laat stopte. Inmiddels ben ik er achter wat dit is. Het gebeurde altijd bij een download van Windows Update. Wat blijkt in de Laptop is de Wifi intern aan een USB-poort gekoppeld en gaf de andere USB-poort, waar koploper mee communiceert naar s88XPressNetLI af en toe geen ruimte voor een boodschap of te laat. Ik heb nu de Laptop via UTP aan het netwerk hangen en het probleem is niet meer voorgekomen.

Desondanks bedankt voor jullie feedback.
Het heeft me zeker geholpen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina