Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 8297
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden in kopstation lukt niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

cyberdude

Netherlands
16 berichten

Geplaatst - 10 okt 2017 :  15:47:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Hoi,

De baan is opgebouwd en overal mogen alle locs rijden. Ik rij met koploper (9.2) en gebruik Dinamo.

Enkel goederentreinen mogen in kopstation (rechtsonder / bovenbaan) rijden. Dat lukt (gedaan via variabele treinroute).

Bijv. locje 1823 gaat ook hier naar toe (komt binnen via 47). Gaat bijv. naar blok 39 en blijft daar staan.
Ik wil graag dat locs zoals de 1823 automatisch rijden en als deze in bijv. 37, 38, of 39 komt daar ff wacht en dan zelf naar 46 of 44 gaat. En vanaf daar verder (dat kan dan een blok hier tegenover zijn of de baan weer op via 33.

Hoe kan ik dit realiseren?

Mijn vragen:

- Is dat via een variabele of vaste route?
- Zoja, waarom moet dit via een route en kan dit niet automatisch (ik heb toch in de blokken aangegeven dat een loc hier moet keren?)
- Zonee, wat moet ik dan nog aanpassen?

- En hoe kan ik ervoor zorgen dat de loc rustig in blok (37, 38, of 39) komt rijden. Hij rijdt nu zo hard. Doe ik dat via bezetmelders in blokeigenschappen (dus algemene instelling)) of anders?


Download Attachment: zolder.zip
49,38 KB



------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu


Bewerkt door cyberdude op 10 okt 2017 15:53:51

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  15:52:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Mag de betreffende loc keren? Heb je dit aangegeven in b.v. het loc window dus aangevinkt dat het een trekduwtrein is?, Of heb je hem bij loceigenschappen als treinstel aangemaakt?
Als je dat niet gedaan hebt zal de trein niet keren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  15:59:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Hey Wim,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Mag de betreffende loc keren? Heb je dit aangegeven in b.v. het loc window dus aangevinkt dat het een trekduwtrein is?, Of heb je hem bij loceigenschappen als treinstel aangemaakt?
Als je dat niet gedaan hebt zal de trein niet keren.



Van mij mag de loc keren ;-)
En ik heb ook meteen gekeken.
Ah ... dat stel je niet in bij eigenschappen, maar in rijgedrag van betreffende loc (jammer dat dit hier zit).
Ben je 't met mij eens dat 't hier moet:



------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  16:01:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Mag de betreffende loc keren? Heb je dit aangegeven in b.v. het loc window dus aangevinkt dat het een trekduwtrein is?, Of heb je hem bij loceigenschappen als treinstel aangemaakt?
Als je dat niet gedaan hebt zal de trein niet keren.



Ik kan dus 2 dingen doen.

1. in rijgedrag (zie bericht hierboven) 'trek/duw combinatie' aanvinken.
2. bij eigenschappen 'treinstel' uitvinken.

Kun je 't verschil uitleggen?
En kun je mij jouw advies geven wat 't beste is om te doen?

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  16:28:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Eric,

Nu hoef ik je toch niet uit te leggen van het verschil is tussen een Treinstel en een Trekduwtrein hoop ik toch werkelijk.

Maar beide mogen en kunnen in beide richtingen van de trein rijden. En mogen dus ook op een kopspoor of in een station de andere richting uit rijden dan waarin ze zijn binnen gekomen.
Er is nog een derde mogelijkheid, maar die raad ik je af te gebruiken, die vind je bij aanvullende blokeigenschappen.

Zou zeggen gebruik voor niet echte treinstellen het vinkje in het locwindow, en bij echte treinstellen zet je het vinkje bij loceigenschappen, simpel toch.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

cyberdude

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  18:00:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van cyberdude  Reageer met citaat
Beste Wim,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Eric,

Nu hoef ik je toch niet uit te leggen van het verschil is tussen een Treinstel en een Trekduwtrein hoop ik toch werkelijk.




Ik weet oprecht niet wat het verschil is. Je mag 't mij uitleggen, graag zelfs. Maar verplicht is 't niet

quote:


Maar beide mogen en kunnen in beide richtingen van de trein rijden. En mogen dus ook op een kopspoor of in een station de andere richting uit rijden dan waarin ze zijn binnen gekomen.
Er is nog een derde mogelijkheid, maar die raad ik je af te gebruiken, die vind je bij aanvullende blokeigenschappen.

Zou zeggen gebruik voor niet echte treinstellen het vinkje in het locwindow, en bij echte treinstellen zet je het vinkje bij loceigenschappen, simpel toch.



Ik heb van veel dingen verstand, maar niet van dit bovenstaande blijkbaar ;-)

Ik wacht ff je uitleg af. Zo weet ik dan ook wat de juiste instelling is ... Zo blijf je leren toch?
En sowieso bedankt voor de moeite die je neemt om te antwoorden !

------
Groetjes Eric,

Koploper/Dinamo beginner. Zie mijn spoorbaan blog op http://spoorbaan.schalker.eu
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 10 okt 2017 :  23:47:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Eric,

Het maakt geen drol uit welke jij gebruikt. Maar ik zou de logica toepassen zoals eerder aangegeven.

Een trekduwtrein mag keren en dus vertrekken in de andere rijrichting.
Een treinstel mag keren en dus vertrekken in de andere rijrichting.
Een getrokkentrein (personen of goederen) mag dat niet, en hebben dan ook niets te zoeken op de kopsporen.
Dus maak het je zelf nu niet moeilijker dan strikt noodzakelijk en zoek niet overal iets achter.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 11 okt 2017 :  15:46:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Eric,

Ter aanvulling op wat Wim al heeft aangegeven.
De definitie 'treinstel' is een vaste eigenschap van een tractie. Eens een treinstel altijd een treinstel zullen we maar zeggen. Daarom geef je dat op bij de loceigenschappen.
Een duw/trekcombinatie is een eigenschap van een treintype. In het verleden kon bijvoorbeeld een 2200 een goederentrein trekken (dus getrokken trein) of in een duw/trekcombinatie een personentrein. De 1600en hebben dezelfde inzet gekend bij de DDM-stammen en andere getrokken treinen. Vandaar dat je duw/trekcombinatie opgeeft in het rijwindow.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina