Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 74 / Bezoekers Vandaag: 3309
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ik kom er niet uit.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

JohnT

13 berichten

Geplaatst - 05 okt 2017 :  10:49:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Beste forumleden, ik heb met Koploper een eenvoudig baantje in bedrijf maar met een probleem. Op het traject van spoor 1 naar spoor 4 rijden de treinen met de snelheid van blok 1, dit is te langzaam. De blokken 1 tm 4 hebben de instelling stationsblok waarin alles standaard ingesteld is op de optie blok in vrije baan dan, deze is uit gevinkt.

Als ik blok 1 als blok in vrije baan ook weer standaard maar dan met de optie blok in vrije baan aangevinkt rijden de treinen wel de gewenste snelheid maar stoppen ze niet bij het station.

Het gekke is dat rijdend vanuit de andere blokkken het probleem zich niet voordoet. Bijgaand een plaatje van de baan met het betreffende spoor in geel. Dit loopt dan van md 01 tot md 06.



Ik kan dit oplossen door de snelheid van het bloktype aan te passen naar maximaal. Deze heb ik nu ingesteld als gemiddeld bij een stationsblok omdat ik dan niet de treinen met volle snelheid door het station hoef te laten rijden. Gevolg is dan wel het probleem van het te langzaam rijden.

JohnT

Bewerkt door JohnT op 05 okt 2017 11:13:49

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 05 okt 2017 :  11:43:49  Toon profiel  Reageer met citaat
HOi JohnT,

Wel eens overwogen om tussen 1 en 4 nog een blok te plaatsen?

Want volgens mij ziet het stuk tussen 1 en 4 nu als wisselstraat dus ook de snelheid van blok 1. Dacht ik zo.



Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 okt 2017 :  14:32:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan aan een wisselstraat ook een snelheid meegeven , maar voorstel van Bjorn lijkt mij de beste. Zeker als het stuk zo lang is als de tekening suggereert.

Theo

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 okt 2017 :  15:07:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
En JohnT waar is je backup van je database, dan kunnen we kijken wat je precies hebt opgegeven, en wat of een eventuele oorzaak/oplossing is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 05 okt 2017 :  19:21:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Het gele stuk rails tussen de wissels is ongeveer 3 meter.

Database bijgevoegd.

JohnT

Download Attachment: TheLostDutchman.bck
22,09 KB

Bewerkt door JohnT op 05 okt 2017 19:41:06
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 05 okt 2017 :  23:38:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Deze loc rijd via decoderstappen, en rijd daar met gemiddelde snelheid.
Verder zie dat er ook loc met geijkte snelheid rijden, die hebben een ander rij gedrag, maar ik zie ook dat de snelheden niet daadwerkelijk zijn geijkt, maar willekeurig zijn ingevuld.

De eerste stap zou kunnen zijn eerst een alle decoders te ijken. En dan nog eens verder te gaan met testen en kijken.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 06 okt 2017 :  09:14:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
De loc met decoderstappen is er niet altijd ik vind het dan gedoe om deze te ijken. De geijkte loc doet het ijken tot de gewenste snelheid is bereikt.

Maar buiten dit heb ik wel dat als ik het bloktype op maximale snelheid zet het probleem zich niet voordoet.

Als ik de stationsblokken als blokken in de vrijebaan definieer is het probleem er ook niet.

Als er tussen de stationsblokken een blok in de vrijebaan bevind is het probleem er ook niet. Bijvoorbeeld van 4 naar 5 naar 1. Van 1 naar 4 is het probleem er wel. Met dezelfde loc, het is gewoon een rondje wat wordt gereden.

Ik kan het probleem wel oplossen zoals hierboven omschreven maar vraag mij gewoon af hoe het komt, het knaagt he...

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 okt 2017 :  10:05:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hoe het komt, denk gewoon omdat koploper weet dat de loc in het volgende blok moet stoppen, denk jij ook niet?

Hier een stukje uit de handleiding aangaande snelheden.
quote:
Welke begrippen spelen een rol?
In Koploper zijn drie snelheden van toepassing, namelijk:

· Maximumsnelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft een volgend blok kunnen reserveren.
· Gemiddelde snelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. De locomotief zal bij binnenkomst van dit blok afremmen naar de gemiddelde snelheid. Met andere woorden: als er nog twee bezetmeldingen volgen (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de gemiddelde snelheid.
· Minimumsnelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. Bij de bezetmelder halverwege het blok zal de locomotief afremmen naar de minimumsnelheid. Met andere woorden: als er nog één bezetmelding volgt (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de minimumsnelheid.

Als hier wordt gesproken over de drie snelheden, worden de hierboven genoemde snelheden bedoeld.




Dus precies het gedrag wat jij ziet.
Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 06 okt 2017 10:08:33
Ga naar bovenaan de pagina

JohnT

13 Posts

Geplaatst - 08 okt 2017 :  09:40:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van JohnT  Reageer met citaat
Bedankt voor het antwoord Wim. Maar in mijn geval is de situatie gewenst als volgt, Maximumsnelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft een volgend blok kunnen reserveren. Dit gebeurt dus niet, al is het volgende blok gereserveerd (blok 4) dan nog rijd de locomotief op halve snelheid op het stuk rail tussen 1 en 4.

Ik kan dit voorkomen door in het bloktype (stationsblok)aan te geven dat de trein op maximale snelheid moet rijden. Echter voor een stationsblok wil ik dit niet doen met de gedachte dat een trein als deze niet hoeft te stoppen dan met volle snelheid door het station denderd. Mogelijk is dit een verkeerde redenatie?

JohnT
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 08 okt 2017 :  11:25:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat denk ik dus niet, want na 4 reserveert hij dus geen zgn volgend blok. Hij reserveert alleen van uit 1 blok 4, en dat is het blok waar hij moet stoppen, en dat is nog 2 meldpunten verder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 08 okt 2017 :  12:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Op het stuk tussen 1 en 4 rijdt de lok niet in een blok. Voor dat stuk is geen snelheid gedefinieerd in de wisselstraat instellingen.

Ik denk dat koploper(logisch)dan de snelheid neemt voor het volgend blok en dat is nu eenmaal gemiddeld, want hij moet stoppen in 4....

quote:
Het gekke is dat rijdend vanuit de andere blokkken het probleem zich niet voordoet

Maar dan rijdt de trein wel andersom en zijn de blokken "geen" stationsblokken en wordt het volgende blok doorgereserveerd, moet hij niet stoppen....Maak van 2 ook een echt stationsblok en kijk dan wat er gebeurt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 08 okt 2017 12:14:14
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina