Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 117 / Bezoekers Vandaag: 8509
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Intellibox 2 en koploper loconet probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 (of 3)

FrankV

Netherlands
19 berichten

Geplaatst - 20 sep 2017 :  17:07:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag,
Heel lang heeft mijn IntelliboxII op de plank stoffig liggen worden, samen met de rails in het vensterbankje

Eigenlijk heeft het altijd wel goed gewerkt, maar dat was met Win7/64 en verder terug in de tijd....
ondertussen is mijn PC al een tijd geleden naar Win10pro/64 geupgrade, en probeer ik alles weer aan de praat te krijgen.

Maar om de één of andere reden krijg ik koploper niet meer aan de praat.
De IB2 zelf werkt prima, treintjes rijden.
De connectie met de pc (via USB) is ook prima, aangezien het progje van Uhlenbrock de "IB2 Tool" mijn IB2 keurig herkent.
Maar ik gok dat deze niet via loconet communiceert, maar gewoon via de virtuele com-poort?

Ook een oud progje dat op de CD van de IB2 stond, USB_Loconet.exe, ziet de IB2 en communiceert daarmee. Geen idee of dit progje WEL via loconet communiceert, maar het werkt wel.

Dus lijkt het in koploper te liggen, maar ik zou niet weten wat....
Inmiddels ook maar de versie 9.2 van koploper erop gezet (werkte nog met versie 7.x) maar dat verbeterde ook al niets.
Deze versie is anders dan zijn voorganger: de versie 9.x moet ik "uitvoeren als admin", omdat ik anders bij het afsluiten de melding krijg dat er geen backup gemaakt kon worden. Dat is natuurlijk wel vreemd.

Voor de USB drivers heb ik de driver van Uhlenbrock gedownload: CP210x.zip (6.7.4 van 30.11.2016).
Hiermee wordt de poort in apparaatbeheer weergegeven als COM-poort met de "Silicon USB to Uart bridge" aanduiding (dus geen loconet aanduiding??)

koploper ook eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd,
Koploper ingesteld op loconet uiteraard, maar problemen blijven bestaan.

Wat ik probeer: Koploper kan geen verbinding krijgen met de IB2. "er is geen respons van de centrale eenheid van de treinbaan!"
Ik heb ook nog een oud laptopje van zolder geplukt met Windows XP en daar werkt het weer klakkeloos op, maar ik wil het gewoon werkend hebben op mijn reguliere pc.....

Ik wordt zo langzamerhand moedeloos van dit gedoe dus ik hoop dat hier iemand de oplossing weet? Na uren zoeken hoop ik van wel :(

Wie weet de oplossing?

Bewerkt door FrankV op 20 sep 2017 17:51:09

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  18:16:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De Intellibox II werkt standaard en altijd via het LocoNet-Protocol.
Dus als de tool werkt, dan werkt het ook met Koploper, werkt het daar niet mee dan is daar een instelling niet goed.
Verder hoef je dan niet te zoeken en ook hoef je de hele wereld niet overhoop te trekken daarvoor.

Dus controleren of je de juiste comport opgeeft in koploper, en dat de baudrate op 115200 staat. Verder als dat goed staat zal het gewoon werken, zoals overal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  19:33:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door FrankV
Dus lijkt het in koploper te liggen, maar ik zou niet weten wat....
Inmiddels ook maar de versie 9.2 van koploper erop gezet (werkte nog met versie 7.x) maar dat verbeterde ook al niets.
Deze versie is anders dan zijn voorganger: de versie 9.x moet ik "uitvoeren als admin", omdat ik anders bij het afsluiten de melding krijg dat er geen backup gemaakt kon worden. Dat is natuurlijk wel vreemd.


Daar is niets vreemds aan.
En nieuwere Koploper versies hebben daar niets mee te maken.
Dat komt gewoon door de striktere regels in W10.
Daar heb je gewoon minder rechten / geen rechten om op bepaalde plaatsen iets weg te schrijven.
Kies een plek waar je wel alle rechten hebt en het zal gewoon werken.

Hier op het forum is dat al eerder voorbij gekomen.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  20:36:02  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim, welke instelling zou dan niet goed zijn?

Zie bijgaande screenshots van de IB2 tool en koploper instellingen. Ik zie het verschil in ieder geval niet...

Ik kreeg foutmeldingen bij het uploaden van deze post, vandaar maar even een pdf gemaakt van de foutmeldingen en de instellingen.

Dus als het een instellingsprobleem is dan hoor ik graag wat ik niet goed heb.


Download Attachment: Foutmelding.pdf
287,55 KB

Bewerkt door FrankV op 20 sep 2017 21:07:50
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  20:51:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door remunj


Daar is niets vreemds aan.
En nieuwere Koploper versies hebben daar niets mee te maken.
Dat komt gewoon door de striktere regels in W10.
Daar heb je gewoon minder rechten / geen rechten om op bepaalde plaatsen iets weg te schrijven.
Kies een plek waar je wel alle rechten hebt en het zal gewoon werken.

Hier op het forum is dat al eerder voorbij gekomen.

Gr.
Eric



Hi Eric, bedankt voor je respons.
ik bedoelde ook niet dat het updaten van mijn versie 7 naar 9 een probleem was, maar het valt het wel op dat ik versie 9 moet runnen als admin, terwijl ik de gewone default mappen gebruik die tijdens installatie aangegeven zijn.

Ik heb idd heel veel gelezen over de installatie bij W10 en de meeste problemen bleken over te zijn na het opnieuw installeren.
Ik heb niet gelezen dat het elders geinstalleerd moest worden dan de default aangewezen folders hiervoor te gebruiken.

Tijdens het installeren van het UB USB_Loconet driver krijg ik idd wel een foutmelding dat deze niet geinstalleerd kan worden omdat de bestanden niet digitaal ondertekend zijn.
Maar dat gold alleen voor de installatie van de UB driver die ik ook gebruikte in Win7.
Bij win10 met de cp driver heb ik dat niet. Sterker nog: die driver werkt op zich prima maar is alleen een usb naar uart (serieel) protocol. Die driver wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld mijn quads/drones en dan communiceert dat prima.

Maar ik begrijp dus dat het loconet protocol rechtstreeks uit de IB2 komt en via de virtuele USB/compoort overgedragen wordt.

Dan is de communicatie dus goed aangezien andere progs werken en koploper nog niet.
Je geeft dus aan dat ik het ergens anders moet installeren en dat daarmee het euvel opgelost moet zijn?
Ik ben gewoon admin op deze pc, waar moet ik hem dan installeren?
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  21:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Vanaf Windows Vista heeft meneer Gates bedacht dat je niets meer mag wegschrijven in de Program Files map. Als Koploper op jouw PC daar nog bestanden naartoe probeert te schrijven krijg je de opmerking dat je Administrator moet zijn. De bestanden ergens anders neerzetten, bijvoorbeeld op de D-schijf of in de map Gebruikers.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 sep 2017 :  22:20:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frank,

Geen idee wat er niet goed staat in koploper dat kan ik zo niet zien.
Verder werkt alles naar behoren zo te zien, nu alleen nog Koploper goed instellen.
En wel eerst alle andere programma's afsluiten die gebruik maken van com 6.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 sep 2017 22:21:06
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  11:59:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb koploper verwijderd en opnieuw geïnstalleerd op mijn data-schijf.
Drivers van Uhlenbrock nog maar eens opnieuw geïnstalleerd.
Zekerheidshalve de usb nog eens verplaatst uit een hub naar een directe usb poort.
Settings in koploper (net als vorige keer de screendump) gezet naar loconet, com6, 115200 baudrate

Het is mij bekend dat een seriele poort slechts door één applicatie tegelijk benaderd kan/mag worden. Er zijn dan ook geen andere apps actief die de seriele poort gebruiken....

IB2-tool heeft in deze setup gelijk connectie.

Maar nog steeds kan koploper de seriele poort niet vinden: zie screenshot in bijlage.

@wim: welke gegevens heb je nodig om WEL te kunnen zien welke setting niet goed zou kunnen staan?




Download Attachment: 170921Koploperforum.jpg
162,97 KB

Bewerkt door FrankV op 21 sep 2017 12:03:46
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  13:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Daar staat geen vinkje... alle instellingen van het globale menu ook in de bijlage..

Download Attachment: 170921KoploperGlobaal.jpg
50,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  13:47:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frank,

Wat dacht je van een backup van je database?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  14:42:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je daar wat mee wil/kan graag!
Backup toegevoegd.


Download Attachment: KamerF.zip
6,45 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  19:05:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frank,

In je locomotief overzicht komt iedere loc 5 x voor, dat even corrigeren. 1 x is wel genoeg.

Verder even het vinkje weghalen bij controle centrale, zie afbeelding.


Baat het niet dan schaad het ook niet.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  22:32:45  Toon profiel  Reageer met citaat
@wim: dat van die locs heb je heel goed gezien! Geen idee hoe dat kan. Ik zie dat ik nu 32 locs van hetzelfde type in heb staan... Het aantal is dus groeiende!
LOL ik heb wel wat reserveonderdelen, maar zoveel toch ook weer niet... :)

Want ik heb de winxp/versie 9.2 gewoon een backup laten maken, en op mijn win10pro64/versie 9 de database laten inlezen. Daar gaat dan toch wat fout.

Net gecheckt: in de Winxp versie zit per soort maar 1 loc.... rarara... Snap er langzamerhand niets meer van.
Het zou te maken kunnen hebben met het probleem wat ik in de eerste post ook beschreef: ik krijg nu bij het afsluiten van koploper de melding "het maken van een backup is niet gelukt".
Dus ondanks dat koploper nu op een dataschijf is geinstalleerd (waar ik gewoon alle rechten op heb) en niet meer op C:\progr<etc>.

*EDIT* inderdaad bij het afsluiten wordt het aantal locs gedupliceerd of zelfs in een veelvoud.
Net alle locs verwijderd, afgesloten (met foutmelding over backup), opnieuw opstarten en voila! weer 30 locs :(((


Maar dat vinkje bij de speciale instelling heeft bij mij ook geen effect.
Koploper kan de IB2 nog steeds niet vinden... raar...


Bewerkt door FrankV op 21 sep 2017 22:48:16
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 21 sep 2017 :  23:14:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank,

Ik had ook eerst het probleem dat windows (7 en 10) niet goed de vervangende com zag.

Bleek dat ik een usb poort gebruikte die het com protocol niet ondersteunde .... Andere usb poort gebruikt en ja toen zag koplopet de ib.

Gebruik ook ff de usb-com convertor software van rosoft...daar had ik de beste ervaring ...wel eerst de andere software weghalen

Hoop dat je hiermee wat kan.


Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 22 sep 2017 :  06:24:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door FrankV
Het zou te maken kunnen hebben met het probleem wat ik in de eerste post ook beschreef: ik krijg nu bij het afsluiten van koploper de melding "het maken van een backup is niet gelukt".
Dus ondanks dat koploper nu op een dataschijf is geinstalleerd (waar ik gewoon alle rechten op heb) en niet meer op C:\progr<etc>.


Heb je bij Globale instellingen ook juist ingesteld dat de back-up directory op een vrij toegankelijke locatie staat. Als die nog steeds naar een "beschermde" locatie wijst krijg je dit soort meldingen.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 22 sep 2017 :  10:23:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Debvd

Frank,

Ik had ook eerst het probleem dat windows (7 en 10) niet goed de vervangende com zag.

Bleek dat ik een usb poort gebruikte die het com protocol niet ondersteunde .... Andere usb poort gebruikt en ja toen zag koplopet de ib.

Gebruik ook ff de usb-com convertor software van rosoft...daar had ik de beste ervaring ...wel eerst de andere software weghalen

Hoop dat je hiermee wat kan.


Bjorn



Bjorn,

Goed bedoeld maar voor de IBII heb je toch echt de driver nodig die er nu wordt gebruikt, en dat werkt ook allemaal, het enigste probleem is een instelling of verwijzing binnen koploper die niet goed staat. Wat dat betreft is koploper heel erg vervelend.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 22 sep 2017 :  23:52:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat betekent dus feitelijk dat het een onoplosbaar probleem is, als ik je goed begrijp Wim?

Ik heb onderstussen nog wel geprobeerd of er verschil is als ik koploper vanaf veilige modus installeer,
geinstalleer met virusdingen uit (defender),
andere locatie geinstalleerd,
een oude HD met WinXP erbij gepropt, en vanaf daar de oude koploper (die op de XP geinstalleerd stond) te laten draaien.... Allemaal geen connectie met de compoort.

Maar ook nu weer direct connectie via
De IB2-tool,
Zelfs een simple DOS-command om COM-data naar de HD te copieren,
Koploper vanuit een XP-installatie via VMWare te laten draaien

VMware was nog een optie, om definitief te gebruiken, maar blijkt te traag te zijn tbv van het "real time" lezen van melders.

Ik heb nog wel gezocht naar de eerder Rosoft driver wat Bjorn adviseerde (niet geschoten =altijd mis), maar eerlijk gezegd niet kunnen vinden. Wel veel apparaten van Rosoft, maar geen downloadbaar bestand.

MAar als ik het begrijp van Wim moet er dus ergens nog een verwijzing naar de compoort niet goed staan, maar alle menu's nu al 100x keer doorzocht maar geen verwijzing meer kunnen vinden.....

Bewerkt door FrankV op 22 sep 2017 23:52:54
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  00:21:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frank,


Hierbij de link: http://rosoft.info/data/driver.zip

Maar weet niet of het werkt zoals Wim het aangeeft.

Groetjes en succes

Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  09:50:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bjorn,

Nogmaals die driver werkt niet. En het ligt ook niet aan de driver. De driver die voor de IBII is geinstalleerd werkt. En de tool software van Uhlenbrock die met dezelfde driver werkt, reageert en werkt gewoon met de IBII zoals Frank al heeft aangegeven, dus trek nu aub niet de hele wereld overhoop, acties als alles opnieuw installeren en dergelijke hebben ook geen effect. Het is een probleem met een instelling binnen koploper op deze PC, heeft alles te maken met rechten en de plaats waar bestanden worden neergezet en bewaard, ook dat is al meerdere malen aangegeven.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Debvd

Netherlands
112 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  10:12:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Duidelijk...Hij gaf aan dat ie de link niet kon vinden.....dus gaf ik die...

Excuses als het overkwam of ik alles overhoop wou trekken want dat is geenzins de bedoeling.



Bjorn
Ga naar bovenaan de pagina

FrankV

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  13:39:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou ik heb alle mappen/folders nagelopen op rechten (map eigenschappen), en zover ik kan zien hebben alle mappen de rechten voor volledig beheer:
systeem
authenticated users
administrators
Frank (ikzelf)

Gecheckt in de mappen
c:\users\Frank\Appdata\Roaming\pahasoft
c:\pahasoft\ (installatiemap - die is ook wel eens E geweest)
e:\<map met foto's van de locs)
Andere folders kom ik niet tegen van pahasoft, ook niet in de registry.

Ik heb voor de volledigheid ook nog even die rosoft usb-loconet driver gebruikt, maar die mocht inderdaad ook niet baten.

En als laatste weer koploper gepoogd te starten in verschillende compatibiliteits modi (Win 8, Win7) en als admin uitvoeren (via properties van het desktop icoon).

Dus begrijp ik dat het projectje hier weer ophoudt: het schijnt een rechtending te zijn tussen koploper en win10 dat niet opgelost kan worden?

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  13:45:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Frank,

Dat kan natuurlijk gewoon opgelost worden, hier werkt het ook op 3 PC's en alle 3 met W10.
Dus ook dat is onzin. Werkt gewoon.

Neem maar even rechtstreeks contact met mij op.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 sep 2017 :  17:12:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Frank,

Rechtstreeks is via info[at]rosoft[punt]info Via het forum lukt niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  07:53:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumleden,

ook ik ondervind dezelfde problemen als Frank V.
na het opnieuw installeren van win.7 krijg ik koploper niet meer aan de praat, ondanks dat het jaren goed heeft gefunctioneerd op dezelfde pc.
alles wat Frank hierboven beschrijft,zoals drivers installeren en instellingen veranderen hoe Wim het voorstelt mogen niet baten.
Is het probleem inmiddels opgelost bij Frank ?
Graag zou ik hiervan ook willen mee genieten zodat ik koploper ook weer aan de praat krijg.

m.v.g. Roger

intellibox I.
2 rail met bezetmelders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  10:22:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Roger, is een ander probleem, jij hebt een Intellibox I, geen Intellibox II. Volgens je voetnoot.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 24 sep 2017 :  10:23:42  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Roger, is een ander probleem, jij hebt een Intellibox I, geen Intellibox II. Volgens je voetnoot.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



intellibox II.
2 rail met bezetmelders & wisseldecoders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 (of 3) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina