Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 9512
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 sein schakelt alleen in testprogramma
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

john van toledo

Netherlands
1 bericht

Geplaatst - 28 jul 2017 :  22:49:48  Toon profiel  Reageer met citaat
goedemiddag

Ik zit met mijn eerste sein op de baan te kloten maar het wil nog niet echt werken.
Heb aangegeven in welk blok hij staat en voor welk blok hij moet schakelen in koploper.
In het testprogramma van koploper kan ik hem bedienen en schakelt hij prima
Als ik ga rijden blijft hij gewoon op groen staan terwijl het blok bezet is.
dit zowel met automatisch en handmatig rijden.
ik zal vast ergens iets vergeten zijn bij de instellingen maar ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken.
Er staan trouwens 2 seinstelsels ingesteld nl en duits..nl kan ik ook niet meer uitschakelen.
en hoe kan ik mijn backup plaatsen?? de gehele winrar zipmap gaat niet en het bcb bestand krijg ik er niet uit??
ik ben nog een beginner in het digitale,en heb alleen nog maar wisseldecoders en bezetmelders aangesloten


groet john



john

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 29 jul 2017 :  14:33:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag John,

Je schrijft dat je een beginner bent. Op de site van Paul staat de beginnershandleiding!! Download deze en studeer. Hieronder het antwoord op jouw vraag hoe je een backup kunt krijgen.

2.2 Nieuwe database en back-up.
Er moet eerst een naam voor de nieuwe database gemaakt worden. Ga naar menu Algemeen -> Nieuwe Database. Geef een nieuwe naam op (hier is gekozen voor Aelderbaan), kies het digitale systeem (bv IntelliBox / Twin Center) en de seriële poort van de PC waar de controller op aangesloten is en sluit af.
Het is verstandig om de automatische back-up in te stellen. Dat gebeurt elke keer als je Koploper afsluit. Doe dit dan op een sticky zodat als je harde schijf crasht, je een back-up van de database hebt. Je kunt dit instellen in Algemeen -> Globale instellingen. Vanaf versie 9.2 wordt de backup opgeslagen in een zip-bestand. Je kan gewoon deze naam.zip teruglezen op de manier zoals je gewend was bij het oude naam.bck formaat.
Met de optie Algemeen -> Back-up/Restore kun je een back-up van de database op de harde schijf of verwisselbare schijf te maken of een back-up teruglezen.

vr. groet,
Chris Burger


Maerklin loks, C-rails, CS1-reloaded (4.0.2), Koploper, Windows 10
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 jul 2017 :  19:34:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Welkom op het forum.
Over het plaatsen van een backup hebben Chris en Ben al het een en ander verteld. Tegenwoordig maakt Koploper er een gecodeerde ZIP-file van, die alleen Koploper weer kan uitpakken. Dat gebeurt op het moment dat Koploper het ZIP-file terugleest.

Dat het sein niet in het echt werkt kan komen omdat je hem nog niet goed hebt gedefinieerd voor de sein/wisseldecoder die je gebruikt. Het is natuurlijk maar een suggestie, maar je zou eens in die hoek kunnen kijken.
Je kunt inderdaad eenmaal ingestelde seinstelsels niet meer verwijderen. Op zich is dat geen probleem, want ze zitten niet de weg.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 31 jul 2017 :  07:43:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo John,

Als beginner had ik ook moeite met seinen.
Voor een goede werking moet je ze ook in de wisselstraten invoeren.
Zie het verhaaltje dat mij heeft geholpen:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?whichpage=1&TOPIC_ID=5821#38145

Even korte instructie:
In baanontwerp-seineigenschappen dus "staat in blok", "volgend hoofdsein" en ook de "naar blokken" aanvinken.
Daarmee weet KL welke treinbeweging met dit sein van doen heeft.
En in tool wisselstraten "volgend sein" invullen.
Maak maar een dummy volgend sein aan op nr 99...

Succes.
Enne, gewoon dus even Algemeen-Backup je bck-zipje eruit draaien, en dat uploaden. Let wel: bestandsnaam niet te lang en geen spaties erin.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 31 jul 2017 07:48:37
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina