Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 57 / Bezoekers Vandaag: 3725
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

bertbecker

Netherlands
67 berichten

Geplaatst - 05 mrt 2017 :  18:52:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik kom uit het analoge tijdperk 1970, H0 en nu na ruim 40 jaar de hobby weer opgepakt, nu met N-spoor. Eerst een jaar ervaring opgedaan met digitaliseren van loks en aan de slag met de z21. Leuke ervaring maar ik wilde meer! Ik heb nu net een Dinamo P&P aangeschaft, een simpel ovaal met inhaalspoor gebouwd en bedraad, en m.b.v. "Hoe begin ik met Koploper" van Chris Burger de eerste stappen gezet. Ook de cursus van Maliebaan door lopen, heel verhelderend en leerzaam, maar Dinamo is toch anders. En nu zit ik zo vast als een huis; het lukt mij niet om een simpel rond te rijden. Ook de wissels laten werken lukt niet; wel virtueel maar helaas nog niet in werkelijkheid. In iTrain is dit wel gelukt, dus mijn voorzichtige conclusie is dat de draadjes allemaal goed zijn aangesloten. Ik heb het hele forum doorzocht, maar ziet inmiddels door de bomen het bos niet meer. Op het Dinamoforum wordt ik verwezen naar het Koploperforum.... Wat doe ik fout en wie helpt a.u.b? Het baanplan heb ik toegevoegd. Al vast bedankt, Bert


Download Attachment: Testbaan1801201.bck
12,83 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 mrt 2017 :  11:47:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert

Dat de wissel niet werken is niet een verrassing, er zijn geen wisselstraten aangemaakt. Advies aan Bert goed en volledig invullen zal de truc doen, anders gezegd nog beter doen wat er in de beginners cursus staat.

@Jos, vinkjes bij keerloc kun je ook helemaal niet zetten alles rijd maar een richting op, ook het kopspoor, je kunt er wel op komen maar nooit meer af.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2017 :  13:52:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Bedankt voor je reactie en feedback. Inmiddels van alles gelezen en aangepast, echter ik sanp nog steeds niet hoe ik een wisselstraat moet definieren om vervolgens met Dinamo te schakelen. Automatisch rijden lukt slechts ten dele; ik van 1 blok naar het volgende rijden, maar dan stopt. dit geldt voor alle combinaties van opeenvolgende blokken. Graag wat concrete tip?

Mvg. Bert

Download Attachment: Testbaan1801201.bck
13,42 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2017 :  14:26:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bert, je schrijft dat de wissels virtueel werken.Bedoel je daarmee, dat als je op het scherm klikt de wissel op het scherm omgaat, maat niuet in het echt ?

Dan heb je bij baanontwerp bij dat wissel waarschijnlijk niet opgegeven op welke Dinamo adres hij hangt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2017 :  14:44:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo, bedankt voor je reactie en idd, op mijn scherm wel en niet in het echt. Bij iTrain ging dat als vanzelf, bij Koploper lukt mij dat niet. Kun je misschien even naar mijn baanplan kijken? Groet, Bert

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

LeidseBaan

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2017 :  17:17:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert
je moet na baanontwerp, vastleggen wisselstraat,
dan als je van blok 1 na 3 gaat kom je een wissel tegen die moet je selecteren (2) en pootje goed leggen
gr.
Tonnie

De leidseSpoorBaan is bij mij op Zolder, en dat in Groningen, of kijk op Youtube
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2017 :  18:38:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Bert,

Ik heb even snel naar je ontwerp gekeken, en een aantal zaken snel gewijzigd, zodat eea in ieder geval in simulatie rondrijdt.
Wat heb ik gedaan:
1) Deadlock preventie verwijderd uit blokdefinitie. Is niet nodig.
2) Bij een paar blokken ook het tweede tabblad ingevuld.
3) Bezetmelders van blok 4 gewijzigd in 13, 14, 15, 16. Ik denk dat dat je bedoeling was. Bezetmelder 12 kwam nl. voor in blok 3 en blok 4.
4) Wisselstraten gedefinieerd, zoals 'Leidsebaan' al aangaf.
5) Vaste route verwijderd. Is niet nodig.
6) De elektrische locomotieven zullen niet rondgaan omdat niet alle blokken met bovenleiding zijn gedefinieerd.

Succes,

Paul

Download Attachment: TestbaanBertBecker.bck
15,42 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2017 :  09:43:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul, bedankt voor je reactie en inspanning, ik ga het straks gelijk uitproberen, ik laat het je weten. Fijne zondag!

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2017 :  11:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Mijn advies: Eerst net zo lang stoeien tot je twee treinen rechtsom een rondje kunt laten rijden. Dus blok 1/2-3-4-5-1/2. Dan mischien het blokschema aanpassen zodat er ook linksom kan worden gereden, met twee treinen tegen elkaar in. Dan moet je wel op deadlocks letten. Dan ook blok 6 in het geheel betrekken. Eerst moet dit allemaal goed werken.
Missschien dat je daarna aan een vaste route toekomt. Overigens kun je de symbooltjes voor een handmatige wisselstraat (de blauwe rondjes) ook verwijderen. Die heb je niet nodig.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2017 :  16:52:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, Paul en Theo, bedankt voor jullie feedback, ben er bijna denk ik. Rondje rond de kerk stokt echter ondanks alle pogingen in blok 1 of 2. ik start in blok 1 of 2, de lok rijdt dan naar 3, vervolgens naar 4, maar bij de 1e bezetmelder in blok 1 of 2 blijkt de lok dan staan. Blok 4 wordt niet vrijgegeven lijkt het. Ook de wissels bedienen lukt nog steeds niet, heeft te maken met de zgn aspecten van de wissels, het is Kato. Virtueel, in testmode draait de lok gewoon zijn rondjes, graag nog wat tips?

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

Download Attachment: 2017311183722.bck
13,43 KB

Bewerkt door bertbecker op 18 mrt 2017 17:23:23
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 18 mrt 2017 :  17:37:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

In diverse blokken heb je het vinkje nog niet voor bovenleiding aangemaakt.
En de treinlengte in blok 4 heb je 11 cm ingevuld.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  11:12:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal, inmiddels van alles geprobeerd. Als ik in de testmodus rijd, dus virtueel, gaat alles foutloos, maar in de werkelijkheid helaas nog niet. Wissels (Kato) werken in de werkelijkheid ook nog steeds niet. Nog eenmaal alles op een rijtje:

Ik start in blok 1 of 2 met automatisch rijden, lok vertrekt naar blok 3, blok 1 of 2 wordt vrijgegeven, lok rijdt door blok 4, blok 3 wordt vrijgegeven, vervolgens naar 5, blok 4 wordt niet vrijgegeven en wissel 3 geeft status bezet. Lok stop bij de 1e bezetmelder van blok 1 of 2, zie ook plaatje. Wissel 3 zit in wisselstraat 1, daar zitten ook wissels 1 en 2 in? Dit laat zich niet wijzigen. Nog ideeën?

Download Attachment: Bertbeckertest.bck
13,6 KB

Download Attachment: Blok4enwissel3blijvenbezet.pdf
492,44 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  13:51:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Bert,

Koploper verwacht als eerste melder melder 17 dat staat aan de onderkant van je locwindow.

Dat meldpunt wordt niet gezien. dat is volgens jouw opgave het eerste meldpunt in blok 5.
De meldpunten die jij opgeeft bij de blokken moeten overeenkomen met de volgorde waarop ze in de baan en dus het blok zijn aangesloten en aangemeld.
Klopt deze volgorde niet of is het een verkeerde nummering dan zal koploper blijven wachten op het juiste bezetmeldnummer.

In testmode kijkt koploper alleen maar naar wat jij hebt ingevuld, en of dat inde juiste volgorde is dat weet de simulatie natuurlijk niet, dan wordt alleen het te verwachten meldpunt na een bepaalde tijd virtueel bezet gemeld.

Kato wissel zijn wissels op basis van een motorisch aandrijving, het signaal wat je daar naar toe stuurt moet per stand omgepoold worden, dat vereist meestal wat meer onderdelen op de aanstuur print.
Was het niet verstandiger geweest om bij de z21 te blijven?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  14:27:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Wederom bedankt voor je reactie, hoewel ik die een beetje neerbuigend vind: al het begin is moeilijk en Koploper en de handleiding, in tegenstelling tot iTrain, blinken nu niet bepaald uit in gebruikersvriendelijkheid. In iTrain had ik nl. deze problemen niet.

De OC32 is per 8 uitgangen (4 wissels) voorzien van een extra sourcedriver naast de sinkdriver en geprogrammeerd hiervoor. De OC32 geeft dan een puls naar link of rechts en zo stuurt hij dan de wissel aan. Wederom; dit werkte in iTrain wel, dus waarom zou ik twijfelen aan de juistheid van de bedrading.

Inmiddels lijkt het erop dat mijn 2e TM44 (blok 5 en 6) misschien wel de boosdoener is, want ook blok 6 laat geen bezetmelders zien. Ik snap alleen nog niet waarom handmatig de lok wel rijdt, en in iTrain zelfs zijn rondje draait. Nog als aanvulling: in het testprogramma Dinamousercc rijdt de lok zijn rondjes en worden alle bezetmelders getoond.

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!

Bewerkt door bertbecker op 19 mrt 2017 15:27:02
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  15:39:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert, als het met iTrain wel goed werkt, dan zal er geen verschil zijn met koploper, zolang jij maar alles op de juiste manier aanmeld en ingeeft. En dat zal afhankelijk zijn van de Dinamo database gegevens.

Waarom het niet werkt geen idee, want dat kunnen we vanaf hier niet zien. In koploper zitten heel veel test en monitor mogelijkheden. Je kunt alles zien en volgen.

BTW als je het met iTrain wel werkend krijgt, waarom gebruik je dat dan niet?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  15:46:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Maar volgens mij heb je in koploper ook alleen maar de melders 1 t/m 8 aangemaakt. Daar zal je probleem wel zitten heb ik zomaar het vermoede.



Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 19 mrt 2017 15:47:10
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  16:42:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, inderdaad was dat ook mijn verwachting dat het in Koploper ook zou werken, alleen dat ingeven en gebruik van de juiste Dinamo-zaken is nu juist het probleem. Alle melders van blok 1 t/m 4, totaal 16 stuks werken, die van blok 5 en 6 niet. Deze zitten op mijn 2e TM-44, welke wel functioneert in iTrain. Ik heb een proeflicentie van iTrain en voordat ik een keuze maken voor iTrain of Koploper wilde ik mij graag goed oriënteren.

Download Attachment: Digitale-onderdelen.pdf
245,95 KB

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  17:15:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Bert,

Ik geef het op, heb namelijk de indruk dat je niet antwoord op mijn vragen.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

bertbecker

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2017 :  17:38:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, in ieder geval bedankt voor de moeite, inmiddels is het rondje rond de kerk opgelost: de 2e TM44/blokkaart heeft bezetmelderadressen van 65 t/80, dit is nu in Koploper aangepast en werkt als een zonnetje. Nu nog de aansturing van mijn Katowissels.

Met vriendelijke groet,

Bert

N-spoor, Kato rails, Dinamo P&P, beginner!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina