Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 168
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 156
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein stopt voortijdig
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

shoven

Netherlands
13 berichten

Geplaatst - 26 feb 2017 :  12:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemiddag.

IK heb een probleem waar ik de vinger niet achter krijg.

Als een trein van blok 63 naar blok 64 rijdt, stopt hij op of zeer kort na de binnenkomst-melder. Hij staat dan nog half in het vorige blok. Koploper laat zien dat de trein in blok 64 staat. Resultaat is uiteraard dat de volgende trein blok 63 inrijdt en op de vorige trein botst.
De bezetmelders zijn getest en functioneren normaal. Wat doe ik fout? In de bijlage mijn baan.

Download Attachment: Sprinkbaan-1.bck
132,95 KB

________________________
Steven

N-spoorder, MM met S88XPressNetLI

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  12:50:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Steven

Pas de massa simulatie eens aan bij treintypes deze staat erg lang

15 en 20 seconden ga eens proberen met lagere waarde inde buurt van 3 beginnen en dan eventueel verhogen.

grt Frans
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  13:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
De trein schiet niet door. Koploper geeft ook aan dat hij in het volgende blok staat.
Ik pas hem sowieso wel even aan. Ik zal ook de logging even aanzetten, kijken wat dat oplevert.


________________________
Steven

N-spoorder, MM met S88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  13:18:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Steven

Bij instelling per data base zet ook even een vinkje bij zo laat mogelijk remmen.
En bij algemeen 1 misschien ook het vinkje onmiddellijk stoppen in stop sectie weghalen.

In de test modus hier gaat het goed alleen staat de trein in een keer stil.

Kijk even bij jouw wanneer de stopmelder wordt geactiveerd dan moet de trein pas stoppen

grt Frans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  14:09:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door shoven

De trein schiet niet door. Koploper geeft ook aan dat hij in het volgende blok staat.




Dan denk ik dat in blokken de volgorde van de bezetmelders toch om moet. Kan met één muisklik en proberen maar.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  15:10:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de logging even aangezet. Het blijkt dat wagens van de vorige trein bezetmeldingen genereren voor de stopmelder van blok 64. En dan denkt Koploper dat de trein er al is...
Wat kan ik daaraan doen?

________________________
Steven

N-spoorder, MM met S88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  15:24:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Steven

Probeer in blok 67 vorig blok vrijgeven te zetten bij melder 79.2 i.p.v bij 81.1.
Afremmen gemiddelde snelheid wel laten staan bij 81.1

Op deze manier zal een volgende trein niet blok 64 in kunnen rijden
en de trein die uit 64 gaat geeft pas dit blok vrij als hij volledig in 67 is

succes Frans
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  15:34:23  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door shoven

Ik heb de logging even aangezet. Het blijkt dat wagens van de vorige trein bezetmeldingen genereren voor de stopmelder van blok 64. En dan denkt Koploper dat de trein er al is...
Wat kan ik daaraan doen?



Failsave ? zonder truukjes ? alle wagens laten detecteren en volledige detectie.
Ik rij met een inrijbezetmelders van 1,40 m lang en stopmelders van 20 cm.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  16:17:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Steven

Je kunt ook bij instellingen per data base bij algemeen staartblokade blokken de tijd verhogen naar bv 5sec die staat nu op 1 sec.

Hierdoor komt de volgende trein ook iets later het blok in waardoor het probleem ook weg is.

zoals je ziet er zijn meer wegen naar Rome

grt Frans
Ga naar bovenaan de pagina

shoven

Netherlands
13 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  16:57:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Staartblokkade gaat niet helpen, de trein staat immers stil omdat Koploper denkt dat hij al op de stopmelder is.

Gaat volledige detectie het probleem oplossen? Dan kan ik dat bij het probleem-blok doen natuurlijk. Ik heb nog bezetmelders over.
Alle wagens laten detecteren is voor mij nu geen optie. Dus ook truukjes zijn welkom...

________________________
Steven

N-spoorder, MM met S88XPressNetLI

Bewerkt door shoven op 26 feb 2017 16:59:02
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  17:25:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Volgens mij is het heel simpel, als koploper denkt dat de stopmelder is bereikt dan zal de bezetmelder die dat doorgeeft ook bezetmelden.
Waarschijnlijk du een probleem op de baan zelf met de scheidingen tussen de melders.
communicatie logging aanzetten en kijken welke melder er binnenkomt voor de stop opdracht van de trein. Lijkt mij gewoon een baan probleem en geen koploper probleem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 26 feb 2017 :  17:58:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
steven

Toch proberen het vorige blok vrijgeven op de laatste bezetmelder en niet op de eerste.
Zo kan de trein die achter de eerste trein komt pas het blok in als de eerste trein op de laatste bezetmelder van het volgende blok komt.

dat de wagons nog over de stopmelder van bv blok 64 gaan maakt dan niet uit de trein uit 63 gaat niet naar 64 voordat de eerste trein bij de laatste melder van 67 komt.

Denk dat dit het probleem oplost
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 27 feb 2017 :  15:04:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Steven,

In [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Tabblad Algemeen-2] kun je wat variabelen instellen voor hoe snel bezetmelders reageren. Je kunt 'Vertraging bezetmelding vrijgeven' en 'Tijd tussen eerste en derde bezetmelding' variëren. Mogelijk kun je daar nog wat mee proberen, zodat de bezetmelder minder snel gaat 'knipperen'.

Ik heb niet goed op zitten letten toen ik dit schreef, want de 'Tijd tussen eerste en derde bezetmelding' heeft er niets mee te maken. Waar je eventueel nog wel iets mee kunt is op het tabblad 'Remmen/Spooktrein/Massa' en daar de 'Minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein' omhoog brengen. Ik heb dat gewoon in stapjes vehoogd tot ik een naar mijn gevoel optimale waarde had. Die staat nu op 16 sec.
Excuses voor het verkeerde advies.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 28 feb 2017 10:24:43
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina